Barn iFokus

Barn

Läst 983 ggr
Lussan20
1

Om antibiotika och infektioner!

I morse hörde jag på TV att antibiotika förskrivningen nu har minskat mycket under pandemin.
Resultatet av denna undersökning var att det skrivs ut för mycket antibiotika till barn?
Finns det inte flera orsaker som tex att barnen varit mer hemma och inte utsatts för smitta? Lekland, förskola, varuhus, skola, biografer, bibliotek mm.
För min del tror jag minst att det är 50% beroende på mindre smittkontakt! En annan faktor kan vara att barn är ute mera, inte tar hem kamrater. Jag tycker det är jättesvårt att låta barn skrika i öroninflammation som ibland värker hål. Det kan ge hörselnedsättning.
Från början var det bara infektioner som inte gick att behandla på annat sätt enligt uppfinnarens rekommendationer. Jag tycker man ska skilja på bakterier och virus där Penicillin är overksamt! Mvh/WL

Magi-cat
1

#0 Det tänkte jag också på, att det lika mycket kan vara att barnen inte utsatts för lika mycket smitta!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lussan20
1

Precis Magi-cat!
De åren jag arbetade på småbarnsavdelningar så var barnen sjuka i vågor, men blev bättre under längre lov och semestrar.
Mitt barnbarn hade en så elak öroninflammation, blev blek och glåmig såg ut som en liten gubbe. Han sov inte och jämrade sig. Min dotter sade,- nu vill vi ha antibiotika för detta är för tungt för barnet-. Efter några dygn med antibiotika blev han bättre, klart man inte utsätter barnen för onödigt långt lidande. Men hon fick stå på sig. Mvh/WL

Magi-cat
0

#2 Antibiotika är underbart att det finns när det behövs, t.ex. till barnen med öroninflammationer!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen