Barn iFokus

Barn

Läst 1087 ggr
lovtin
0

Barnvakt som 13-åring?

Jag har länge velat bli barnvakt (bara till grannar och så) men är bara 13 år. Sökte upp hur gammal man borde vara och när jag äntligen blev 13 så började jag fundera på om det skulle vara något jag skulle vilja göra på fritiden. Jag undrar om ni tycker att det skulle vara okej att en granne på 13 år (tjej) passar barn som att hämta från förskolan/skolan, hjälpa till med läxor och laga enkel mat?

Sindri
1

Det är svårt att säga rent allmänt. Det beror helt på hur mogen du är. Har du småsyskon som du brukar passa, eller erfarenhet från andra små barn? Kan du laga mat? Har du koll på vad man gör i nödsituationer? Om barnet skadar sig, sätter i halsen el dyl.
Jag var barnvakt från jag var 13 år, men det känns som om världen var lite annorlunda då. Jag var helt tokig i barn och bebisar och väldigt intresserad, började nog gå ut på promenader med barn i barnvagn när jag var 12.
Barn hade också mer respekt för de som var äldre och det var inga konflikter, jag behövde i princip borsta tänderna, se till att de tvättade sig och tog på pyjamas och sedan läsa saga eller sjunga.
Jag var kanske 15 när jag hade hand om två barn ett helt sportlov och två andra ett påsklov. Jag fattar inte nu hur jag fixade att laga mat och ta hand om allt, men det gjorde jag. Två små killar var kända för att var busiga och jobbiga, men vi hade jättekul.
Sedan är det förstås upp till föräldrarna vad de tycker är rimligt. Jag tror aldrig vi hade så unga barnvakter till våra barn, däremot så kunde de klara sig själva en kväll från det att den äldsta var 11-12 år. Då hade jag lagat middag till dem.
Det bästa är att du lär känna dina grannar och deras barn och ser hur ni kommer överens och framförallt att föräldrarna får lära känna dig.

lovtin
0

#1: Ok, tack för tipsen!

SuperLimm
0

Bland dom 13 åringar jag känner finns det absolut några jag kan tänka mig låta vara barnvakt åt ett av mina barn (inte båda samtidigt, det utsätter jag så får för som möjligt) men sen har jag också träffat 16 åringar jag absolut inte skulle låta vara barnvakt.

Mvh Linn

Ria74
2

Precis som dom föregående skrivit beror det mycket på hur mogen du är.

Jag började barnvakt som 12-åring och var väldigt mogen och lillgammal.

Just åldern ser jag inte som ett hinder när det kommer till att passa mitt barn.
Jag låter hellre en mogen och ansvarsfull 13-åring barnvakt än en omogen 17-åring.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Åsa S
0

Om det är vänner till familjen man sitter barnvakt hos borde det ju vara ok jag satt barnvakt är jag var 12-13 år hos grannarna som vi kände och jag hade ju folk att ringa ifall nått hände. Jag hade småsyskon så jag var ju van att ta hand om barn. Och som sagt på den tiden var nog barnen lättare och många blev vuxna snabbare och kunde ta ansvar, jag var på lägerskola i tyskland när jag var barn våran ledare hade nyss fyllt 16år, tror ingen förälder idag skulle skicka sina barn till ett annat land med en 16åring men då var det normalt.

Niklas
0

Jag tycker inte åldern är det viktiga. Det finns massor av unga duktiga barnvakter. Prova tycker jag. Det yttersta ansvaret är fortfarande föräldrarnas.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning