Barn iFokus

Barn

Läst 941 ggr
labradoodle
0

Rymlig bilbarnstol för 3,5-åring

Vi ska köpa en till bil och behöver därmed en till bilbarnstol. Vår son är snart 3,5 år och inte speciellt långt (ca 95 cm). Han blir ju inte direkt kortare så vi vill inte köpa något som redan är på väg att växas ur, samtidigt så vill man ju att han ska åka säkert så länge som möjligt.

Just nu sitter han i en bakåtvänd Besafe Izi Plus X1. Han sitter väl helt okej i den, men jag upplever den trång i sidorna och tycker det börjar bli trångt för benen.

I sin farmors bil sitter han i en Britax Max Way och där sitter han ännu mer trångt med benen. (Jag vet inte om vi gjort något fel eftersom han har så lite utrymme framtill?)

Har ni något tips om hur vi bäst löser det med den nya stolen? Någon modell ni kan rekommendera? Finns det något han kan "växa i"? Eller är enda alternativen att antingen fortsätta sitta ganska trångt, eller byta till en annan typ av stol som han, egentligen, är lite liten för?

My little dog - a heartbeat at my feet
Älskade Charlie 🌺

Bjallstal
0

Britax Max way plus har vi och den ska räcka till 125 cm och ca 25 kg.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Bjallstal
0

Den går att monterna med mer eller mindre benutrymme. Barn mår inte dåligt av att sitta med vikta ben. Har du Facebook så är gruppen Bilbarnstolar bra 😊

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

fluffis
0

Jag håller med ovanstående. De lärde säger att en bilstol inte är för liten bara för att det är trångt för benen :)
Däremot är det ju värre om den är trång på bredden.

Det händer mycket i bilbarnstolsvärlden så alla våra bilstolar är redan lite gamla men vi hade nyss en Britax max way, en Besafe izi plus, Maxi cosi mobi och en Maxi cosi pearl xp. Britax max way är den vi är mest nöjda med när det gäller barn som börjar bli lite större, typ över 3. Den känns rymlig både på bredden och höjden. Hur den blir i längdledd beror ju lite på hur sätet i bilen är.

Surpan
0

Vi har en max way till sonen som också är 3,5 år men är 106 cm. Funkar superbra.

/Surpan