Barn iFokus

Barn

Etikett04-barn-3-5-år
Läst 430 ggr
HMC
0

5-åring Tourettes/Tics/ADHD ?

Hej på er! Jag vill bara kolla om någon här har erfarenhet av barn med tourettes/grov tics/adhd? Min älskade lilla 4,5-åring ”A” väntar på utredning av ovannämnda + annat eventuellt, men pga rådande situation med Covid-19 har processen dragit ut på tiden ENORMT. Söker väl mest råd/igenkänning/stöttning för att vi ska kunna hjälp honom på bästa sätt i vardagen. Jag har själv ADHD och Bipolär Sjukdom typ 2, så har lite koll på saker, men nu är känner jag mig hjälplös - milt uttryckt 🙂 - Tics ”A” har är både rörelser och ljud, ofta i sekvenser och han ”måste” göra klart dom. Klarar inte av att bli avbruten. Han pausar meningar/konversationer för sina tics och dom kommer tätare och mer intensivt om han är väldigt trött eller hamnar i en jobbig situation. Häromdagen stannade han på väg ner för en trapp ett antal gånger för att ”sparka”, hytta med handen och göra sitt ljudtics. Känns som att allt detta ökar i intensitet, det kommer nya grejer och han har börja hytta med näven/slå i luften mot oss från ingenstans. Jag är inte orolig eller så för vår del, men söker som sagt råd för att kunna hjälpa och stötta ”A”. Någon annan med liknande erfarenheter? Kram på er

/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”

HMC
0

Ingen? 🙂

/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”