Barn iFokus

Barn

Etikett: 13-barn-med-funktionshinder
Läst 782 ggr
Flaeder
0

Syrebrist vid födsel, komplikationer senare?

Undrar om någon vet på vilka vis man kan drabbas av någon komplikation som visar sig något senare i livet, efter att man haft syrebrist i olika grad vid födseln? För man borde ju kunna få problem som visar sig senare, när barn bör börja lära sig olika saker. Jag tänker alltså inte på allvarliga varianter av skador som tex en cp-skada, utan jag menar mer om man kan drabbas av mildare saker som tex svårighet att lära sig tala, räkna, äta, svälja, knyta skor, koncentrera sig, fullfölja en enklare uppgift, sitta still, ha en god förmåga att vara social, bortsett från den rimliga blygheten som de flesta barn har. Sånna saker. Någon med erfarenhet? Någon som bara råkar veta något om det, som vill berätta för mig?

afjallemark@gmail.com
0

Min son fick syrebrist när han föddes och han har Adhd idag. Vet inte om det hänger ihop men har absolut tänkt tanken.

Flaeder
0

Kan besvara min egen fråga lite kort, ett par månader senare, efter mycket research. :)

Ja, man kan absolut drabbas av olika ting senare, efter syrebrist vid födseln. Adhd, språkstörningar och att hamna någonstans på autismspektrat är fullt möjligt efter ett sådant förlossningstrauma.