Tämja
Hur kan jag tämja 2 fåglar jag haft i 2-3 år
#0 Blev nog lite fel forum tror jag😃. Prova att ställa frågan på burfåglar iFokus eller undulater iFokus istället (gissar att det är undulater med tanke på ditt användarnamn). Lättare att få svar då gissar jag.
Mitt råd är väl mest ha tålamod, ge godbitar från handen och försök introducera träning som ex. trix-träning (klicker är ett bra verktyg för detta). Med träning kan man bygga upp relationen med hjälp av positiv förstärkning och då kommer antagligen tamheten mer och mer "av sig själv".
Nu har jag ju inte haft otama fåglar i flera år, så vet inte säkert att det fungerar med just dina fåglar; men när jag fick hem mina gojor (som var rätt sura och tvära i början, haha) så fokuserade ja mycket på att visa att jag var en trevlig prick 😉(som erbjöd godbitar "bara för att" och även då de ex. nuddade en "targetstick" med näbben, klev upp på min hand osv.). De "tinade upp" ganska snabbt, även om jag fick mig en del bett i början…och enstaka tillfällen nu med i och för sig (men så är det ju vitbukspapegojor jag har så, haha).
Lycka till!
/Chinesecrestedlover