Höger- eller vänsterhänt?
Av ren nyfikenhet, ungefär vid vilken ålder såg ni tydligt om ert barn var höger- eller vänsterhänt? Och vilken hand är din dominanta? Min son blir två i mitten av augusti och använder fortfarande båda händerna ungefär lika mycket, men verkar börja använda vänster en aning mer nu på senare tid. Blir intressant att se vilken hand han kommer föredra sen. Både jag och min sambo är vänsterhänta. Som kuriosa: Min högerhänta mor har tre barn och alla är vänsterhänta. Jag tycker det är fascinerande att se hur sonen utvecklas just med häntheten. Än så länge är det ju inte helt klart vilken hand som blir hans dominanta, eller om han blir dubbelhänt. Spännande och roligt det här :)

Dottern var helt klart högerhänt. Runt 1,5 var det tydligt. Hon är snart fyra nu och högerhänt. Sonen är bara 1 år och 3 månader, men han använder klart oftast höger. Både jag och barnens pappa är högerhänta.
Sonen är 3 år och använder fortfarande båda mycket. Dock har han länge haft en tendens att vilja använda vänster och förskolan har sagt att han kommer bli vänsterhänt. Båda hans föräldrar är högerhänta.

Dotter på snart två år verkar vara vänsterhänt då hon väljer den ofta. Upplevde att hon gjorde det ganska tidigt och det har förstärkts ju äldre hon har blivit. Både jag och pappan är högerhänta, men farmor och farbror är vänsterhänta och min bror är troligen vänsterhänt i grunden men min mamma flyttade hela tiden över det han hade i vänster till högerhanden.
Sedan jag postade detta inlägg har sonen på kort tid börjat använda vänster hand mer, men använder fortfarande båda. Jag tror faktiskt han blir vänsterhänt i slutändan. Som återkoppling till det #3 sa om att bli tvingad att byta hand: Min morfar (född 1903) var vänsterhänt, men tvingades bli högerhänt i skolan. Fick ris på om han använde vänster hand. Han skrev med höger, men målade tavlor och gjorde tunga saker med vänster. Det går inte att ta ur handens dominans, vad det verkar.

Min kusins dotter är vänsterhänt, men det blev inte tydligt förrän nyligen. Hon blir fem snart.
Min 20 månader gamla dotter använder helt klart sin högra hand mest. Jag tror knappast att hon bli vänsterhänt då hon använder sin högra hand till allt. :) Hon kan ibland börja äta med sin vänstra hand men byter snabbt till höger hand, typ efter ett par sekunder då hon inser att det inte riktigt fungerar. Jag är högerhänt och min man är egentligen vänsterhänt men då han gick i skolan tyckte de inte om det och tvingade honom att använda sin högra hand då han skulle skriva… Idag kan han skriva med båda händerna.