Barn iFokus

Barn

Etikett03-barn-1-3-år
Läst 1329 ggr
Fridaaaa
0

Problem med läggning

Sonen fyllde 2 år i mars och vi har prolblem med läggningarna på kvällarna nuförtiden. Han somnar ofta 21-22 vilket jag tycker är alldeles försent

Dock kan vi inte ta bort sovandet på dagen på förskolan för han orkar inte med annars och somnar i bilen (går ju inte att hindra)

Era tips? 
Vi har mörkläggningsgardiner
Samma rutiner varje kväll
Ligger med honom, han somnar i vår säng fortfarande

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

oh-la
0

Ni behöver kanske inte ta bort sovandet, men minska? Ett tecken på att dom kanske sover för länge på dagarna är just att det blir svårt att lägga. Vi lät dottern sova max 20-30 minuter på förskolan, och då blev det lättare med sömnen på kvällen. Vi märkte direkt om hon sovit längre. Det blev precis som om man själv sovit på dagen, hon var inte ett dugg trött. Sedan har jag märkt på mina att även om man mörklägger (vi har riktiga mörkläggningsgardiner så inget ljus) så har det varit svårare för barnen att somna nu. Det blir liksom ingen nedtrappning av ljuset utan man går från fullt ljus in till mörklaggt och då är inte barnen trötta. Till på köpet har det varit ganska varmt. Vi har lagt barnen vid 19 varje dag, och stora tjejen somnar inte förrän 21…det har också funkat lite bättre om vi lagt oss och tittat lite på något lugnt barnprogram i nedsläckt rum, så dom får chansen att ligga och bara ta det lute lugnt i mörker. Rutinerna känns extra viktiga när det är så ljust också. Jag vet hur jobbigt det är… Våra stora tjej har varit hopplös med att somna sedan hon föddes i princip. Minsta lilla förändring, ställa om klockor eller ljusare kvällar, så har vi hållit på och nattat hela kvällarna. Det är jobbigt som attan! All vuxentid äts upp och man blir bara trött och frustrerad själv.

Fridaaaa
0

#1 Vi har minskat- han får max sova 30-45 min. 
Han somnar sämre om det är uppdraget för blir väldigt ljust i rummet.

Ja rutiner har vi fasta varje kväll :)

Ja det känns hopplöst, hållt på i 6månader nu :(

oh-la
0

Kan du lägga upp en plan med förskolan? Vi minskade över en period 5-10 minuter åt gången tills vi hamnade runt 20-30 minuter. Då orkade hon dagen utan att somna, men var trött vid 18-19 när det var dags att lägga sig. Tänker att sonen kanske ändå sover liiiite länge om han inte är trött på kvällen. För en sån liten kan ju 10 minuter hit eller dit göra ganska stor skillnad. Sedan hjälpte det lite en period att sätta sig i duschen en stund på kvällen precis innan sovdags. Vi tog med pyjamas, tandborste och hudlotion. Satte oss en stund i varmt vatten och mysduschade och borstade tänderna. Gick ut, torkade av oss, smörjde in, på med pyjamas och i säng. Funkade ett tag. Sedan har vi trixat med andra saker som ändå gör skillnad. Hur dom vill vara klädda när dom sover exempelvis. Med dottern visste vi ganska tidigt att ptamas med dragkedja inte funkade alls. Det var tvunget att vara tryckknappar, nu är det bara trosor, eller trosor och korttröja. Lilla grabben på ett vägrar somna och sover oroligt om han har kläder alls. Där är det bara blöja som gäller. Det är sådana där småsaker som kan göra lite skillnad och är enkelt att testa. Och innan någon påpekar att barn inte ska duscha varje kväll… Nej, men om det hjälper för sömnen som i vårt fall så kan drt göra stor skillnad i en familj, och då får det vara så. Vi har alltid varit noga med att smörja barnen om vi duschar och inte tvåla in mer än om dom är smutsiga på ett vis som inte grå att bara skölja bort.

Fridaaaa
0

#3 Har pratat med dem, och minst 30 min behöver han. Så han får 30-45 min
Men nu ska han vara hemma 8 veckor från och med nästa vecka så blir inget sovande på förskolan sen på 8 veckor. 

Sonen duschar max 2 ggr/vecka för sin hud :) Men inte märkt att han somnat tidigare ändå :(
Ja kläder när han sover spelar ingen han någon roll. Han vill inte ha täcke så blir pyjamas på. 

ja det är ett dilemma och svårt att hitta rätt, :/

Emmmm
0

Vi varvar alltid ner en stund innan så inget bus inpå nattningen. Först får sonen på snart 3 år kolla på Bolibompa i 30 min och sedan lägger vi oss i hans säng och läser en godnattsaga som han får välja själv. Men det kanske ni redan gör :)

Emmmm
0

Vi varvar alltid ner en stund innan så inget bus inpå nattningen. Först får sonen på snart 3 år kolla på Bolibompa i 30 min och sedan lägger vi oss i hans säng och läser en godnattsaga som han får välja själv. Men det kanske ni redan gör :)

Fridaaaa
0

#5 Varva ner gör vi :) dock inte framför tvn, men i sängen eller i soffan en stund :)

Surpan
2

Vi hade också stora problem i övergångsperioden. Sonen orkade inte heller ta bort vilan på förskolan men ku de inte sova på kvällen… Vi plockade bort vilan på lediga dagar och efter två veckor eller nått började det lösa sig, sen sov han på förskolan ytterliggare några månader. Dock går han bara tre dagar i veckan på förskola så vet inte om det hade du kat om han gått hela veckor.

/Surpan

NoEnd
0

När lägger ni honom på kvällen? Hur går rutinen till innan och under?

Fridaaaa
0

#9 Mellan 19-19.30 försöker vi lägga honom (innan 19 får han inte somna, då vaknar han vid 21-22)

Äter kvällsmål
Borstar tänderna
Byter blöja och tar på pyjamas
Lägger oss i sängen och har mörkt. Brukar sjunga eller läsa (liten lampa tänd medan vi läser),

NoEnd
5

#10 Vad gör han sen mellan 19-22 innan han somnat? Ligger ni bredvid hela den tiden? Förbereder ni honom innan läggningsrutinen att det snart är läggdags? :) Tänker att somnar han inte förrän 2-3 timmar efter att ni lagt honom i sängen så kanske ni kan testa att lägga 1-2 timmar senare?

Fridaaaa
0

#11 Beror på hur han beter sig. Blir det för omöjligt så går vi upp en stund och försöker igen. Går inte att hålla i sängen så många timmar.

Han somnar lika sent om vi testar att lägga 20-21 som 19.

NoEnd
6

#12 Skulle chansa på att ett av problemen ligger där. Han vet isåfall mycket väl att om han blir omöjlig så får han komma upp igen. Bättre att ni sätter en tid som passar och inte låter honom gå upp alls. Barn är smartare än vi tror ibland! Har ni nu testat allt annat så skulle jag testa det. Visst är det inte kul att ligga bredvid i timmar, men det kanske är det som behövs?

NoEnd
6

Om ni lägger vid 20-21, somnar han inte förrän 23-24 då alltså? Ni kan inte ta bort vilan på dagen hemma bara? Känns väl mer viktigt att han får en bra nattsömn med många sammanhängande timmar. Annars blir det ju inte många om han somnar sent och ska upp tidigt. Men går han upp sent så kanske det inte gör så mycket? Dom ska ju gärna sova 13 timmar per dygn iallafall.

Fridaaaa
0

#14 21-22 tiden somnar han. Oavsett om vi försöker lägga honom 19 eller 20 tex.
Somnar han innan 19, vaknar han och somnar inte förrän 23-24.

Det blir inte några 12-13 timmars sömn per dygn när han somnar så sent, som efter 21.  Han är uppe innan 7, sover typ inget på dagen längre, max 30 min. När han ska till förskolan och ska upp 05.30 är han svintrött. Märks stor skillnad när han somnar i bra tid och sen tid. 

#13 Vi kan inte tvinga kvar honom i sängen skrikandes, gråtandes i flera timmar. Det är liksom inte bra sätt. Och inte positivt sätt heller för den delen.  Nej han somnar inte tidigare för det utan gråter och skriker osv, nej jag anser att det är fel metod.

NoEnd
5

Är han ens trött vid 19 då? Om han somnar 21-22 oavsett så skulle jag lägga honom senare om ni ändå inte tänker ligga kvar bredvid honom. Annars så blir han bara antagligen bara förvirrad eftersom han får gå upp trots att ni lagt honom. Förstår om ni inte vill ändra det nu utan det skulle man kanske varit bestämd med från början. För nu kommer han ju bara skrika tills ni låter honom gå upp igen, eftersom han fått göra det. Hänger du med på hur jag menar? Men tänker att det kanske kan vara för hans eget bästa? Ibland som förälder måste man ju bestämma och inte låta barnet göra det. Mitt barn hade utnyttjat situationen till 100% om han fick gå upp från sängen när jag lagt honom. Även fast han är trött så vill han inte sova, men för sitt eget bästa behöver han ju det. Att tvinga ett barn som inte är trött att sova tycker jag också är fel. Men är han trött och dessutom inte får tillräckligt med timmar per dygn så ser jag inget fel med att han får ligga kvar i sängen eftersom det är för hans välmåendes skull. Hoppas du förstår vad jag menar och inte tar något som ett påhopp. Försöker förklara så pedagogiskt jag kan! Annars är väl att ta bort vilan hemma enda alternativet. Har ni pratat med BVC om det?

Fridaaaa
0

#16 Ibland, ibland blir han trött efterhand. Han är sån som går från pigg till trött pangboom och somnar.  Ofta svårt att se på honom när han börjar bli trött :) 

Som sagt: Jag är starkt emot att tvinga kvar barn i sängen, speciellt när de gråter och är ledsna. Hur andra väljer att göra deras  val - men jag är starkt emot det. Jag är för positivt och hitta metoder som inte innebär det. men sån är jag

Att låta ett barn ligga och vara ledsen och ändå inte somna tidigare - det är inte för barnet bästa. Nej han somnar INTE tidigare och läggningarna blir bara jobbigare så nej det är inte rätt metod

ingen har försökt tvinga ett barn att sova som inte är trött - vilken tur!
Ja jag är sjukt trött på antaganden - istället för att ta reda på fakta

Min diskussion är slut med dig här och nu 😡

Hans välmående är att hitta ett BRA, POSITIVT sätt att sova, inga negativt dvs inte att hålla kvar i sängen under gråt och skrik.

NoEnd
9

Men lägger ni honom senare så behöver ni ju inte tvinga kvar honom med skrik och gråt? Du verkar inte förstå vad jag menar utan blir bara defensiv. Jag säger inte att ni ska lägga honom 19 och hålla fast honom med tvång. Utan lägg honom senare när han är uppenbart trött så slipper ni det. Men absolut, ska inte hjälpa till mer. Svårt att hjälpa någon som tar allt som kritik. Men hör av dig till BVC eller kanske BUP så ni får någon hjälp. För är inte bra att sova så lite förlänge heller, och du skriver ju att det pågått i 6 månader.

Sindri
1

Alla människor är olika, man kan inte bestämma att alla barn i en viss ålder skall sova X antal timmar. 
Jag önskar så att vi hade tänkt annorlunda när våra barn var små, då hade vi sluppit så mycket stress, konflikter och gråt.
Alla våra barn är, liksom jag, B-människor, (googla på det) och har en dygnsrytm som omfattar mer än 24 timmar. Det här fattade jag inte ens om mig själv förrän jag var i medelåldern. Kanske din son är likadan. Sovandet kan bli ett trauma för honom som kan orsaka sömnstörningar senare i livet.
Jag vet precis hur utsjasad och slut man är efter en dag med småbarn (fyra egna), man bara längtra efter den där egentiden eller partnertiden, när det är tyst och lugnt i huset. Man kan prata i lugn och ro, ringa en kompis, läsa nånting etc.
Man är inställd på att barnet/n skall sova vid ½8 - 8 och man har lagt en psykologisk gräns där någonstans.

Och så blir det inte så! 
Jag önskar så att vi hade haft ork och tid (och insikt) att planera kvällarna lite annorlunda, då hade vi inte börjat lägga barnen förrän vid ½9 -9 och hade sparat ett par timmar med tjat, spring, kissnödig, törstig etc och frustrerade föräldrar. 
Ja, det är också stressigt när man vet att barnet behöver somna tidigt för det måste gå upp tidigt. Man avskyr att väcka sömniga barn och lyfta upp dem till den kalla verkligheten, speciellt på vintern.

Skulle jag få göra om något idag så är det förväntningar på barnens sömn. Vi skulle helt enkelt tagit det lugnt efter middagen, varvat ner ett par timmar. Det är såklart lättare med syskon som kan leka med varandra, men många barn kan uppskatta att få sitta ifred med en bok eller en rolig leksak. Man kan t ex välja ut en favoritleksak som bara kommer fram efter middagen. Då kanske både mamma och pappa kan få göra något eget, eller åtminstone en av dem, och så kan man turas om. Man kan bestämma att det skall vara tyst och lugnt, dämpad belysning och inga vilda lekar.

Sedan skulle jag aldrig ha sagt till barnen - Nu skall vi gå och sova, utan t ex - oj, du ser trött ut, skall vi ta på oss pyjamas och mysa i sängen en stund?

Sängen skall vara en skön och mysig plats, inget som är förknippat med prestation - Att sova. Det är inte ens säkert att ett så litet barn förstår innebörden av att de skall sova. - Vad är det mamma eller pappa vill? Sova är ju inte något man kan styra själv, som att hoppa eller äta, så hur gör man?

Om det nu blir lite mindre sömn på natten så kan det kanske få bli lite mer på dagen, men man säger ju att en timme på dagen är värd två timmar så det kanske räcker till slut ändå. 
Jag tror ändå till slut att det viktigaste är att man avdramatiserar det där med sömn och inte får det att bli något som barnet skall prestera, för det kan de inte, lika lite som vi vuxna kan.

Fridaaaa
0

Igår sov han inte på dagen, somnade vid 19, vaknade vid 21, och vägrade somna om förrän vid 24 :/ Vaknade sen 7.30 imorse.

#19 Mer på dagen blir det inte på tal om, då somnar han alldeles för sent. 30-45 min är lagom för honom att sova på dagen, om han ens sover. Det är inte lämpligt för en sån liten att somna 22-24 på kvällen. INnan 21, helst innan 20, anser jag personligen för så små. Olika tycker olika kring det, men jag anser inte det är lämpigt att så små barn är uppe sent. Plus då att han blir mycket tröttare på morgonen när han ska upp till förskolan. nu ska han vara hemma med sin pappa i 8 veckor, så nu slipper vi det, men sen när han börjar igen. Vi märker på honom att det är bättre att han somnar innan 20, på morgonen när man ska upp tidigt.

och här är det definitivt inte så att det är förknippat med något negativt (skrivit det flera gånger högre upp) utan enbart positivt kör vi med här.

[Thiah]
2

Alla barn har olika sömnbehov fast många verkar glömma det och ska prompt ha dom i nån sorts sov fack. Äldsta har aldrig sovit långa nätter hur vi än försökt. Det är jäkligt trist för oss vuxna men så är det. 21-06 är en normal natt för honom senaste 3 åren. Yngsta somnar runt 21 men vaknar istället efter 07.30 de flesta dagar. Båda pojkarna verkar ha lika stort nattsömnbehov som sin far. Jag skulle ju hellre se att dom har ärvt mitt (sover gärna 10 timmar varje natt)

[Devya]
0

Hoppas att ni nu har hittat en lösning som fungerar för er pojke. Vi har också våra rutiner och de tycks fungera bra för vår dotter. Klockan 17-17.30 får hon sitt kvällsmål och sen fräschar vi upp henne, byter blöja, sätter på pyjamas och borstar tänderna. Efteråt får hon varva ner med att sitta i sin säng och titta i sina bilderböcker. Då hon är klar brukar böckerna antingen läggas/kastas ner på golvet eller så lägger hon sig ner på magen och visar tydligt att nu är hon trött. Vi har en stjärnprojektor som vi har på i vår dotters rum. Den är på hela natten. Hon har också mjukisdjur i sin säng som hon leker med tills hon tröttnar och somnar, om det är så att hon inte blev tillräckligt trött av att titta i sina böcker. Hon brukar alltid sova kring 18.30-19.00 och så vaknar hon 6.40-7.20 vilket passar oss utmärkt. Det har inte alltid varit lätt men vi har varit väldigt strikta med att hålla rutinerna. De gånger hon har gråtit då hon ska sova är de gånger hon har varit övertrött men då har det bara varit någon minut som hon har varit ledsen . Vi tycker inte heller om att låta henne gråta då vi vill att läggdags ska vara något positivt. Svårt att säga vad ni kan göra bättre men det är tydligt att något borde göras så det går smidigare till. Det är väl bara att försöka testa olika saker. Det fick vi göra innan vi kom fram till vad som fungerade för vår dotter. Det var minsann inte lätt men vi hittade något som fungerade för henne. :)

Emmmm
0

Vi hade också lite jobbigt med nattningen fram till att sonen var 1,5 år. Min man jobbar ofta kvällar så det var nästan alltid jag som la honom. Han somnade efter ca 20 min men vaknade varje gång man försökte smita ut ur rummet. Kunde därför ta en timma att natta. En kväll var jag så trött och orkade inte mer efter att ha varit i hans rum i över en timma. Sa godnatt älskar dig, mamma är utanför och satte mig utanför hans rum. Han grät så mycket och ropade och jag gick in var 3:e minut och sa godnatt mamma är utanför. Minns jag satt och grät där ute för det var hemskt. Efter 30 min sov han. Var jätteorolig nästa gång jag skulle lägga honom men då sa jag godnatt, älskar dig och mamma är utanför och han somnade direkt. Blev helt chockad! Sen dess har vi så mysiga kvällar där vi vid 19 läser en saga och sen säger jag godnatt och han somnar direkt själv. Var rädd att han skulle förknippa nattningen med något dåligt den enda gången jag lät han vara ledsen men tvärtom har nattningarna blivit det mysigaste på hela dagen. Vet att du inte är för att låta din lille vara ledsen och det är absolut inte jag heller. Tror det är viktigt att vara konsekvent och att när man väl säger godnatt så är det bara sova som gäller. Annars tror jag de kämpar mer eftersom de vet att de kan lyckas att få komma upp igen. Stort lycka till, vet att det är tufft när de inte vill sova! Annars kanske BVC kan komma med andra tips?

mollyt
0

Jag har en 1,5åring och en 4åring och jag upplever att de är tydliga(!) morgonmänniskor båda två och således somnar tidigt och vaknar tidigt. Kan det inte vara så att er 2åring helt enkelt är en kvällsmänniska? Alltså att hans biologiska klocka är programerad att vilja somna sent? 
Om jag tänker på mitt "omvända" problem så somnar mina barn således tidigt vad jag än gör - exempelvis igår sov vår lilla middag i 3h(!) mellan kl 12-15 MEN han var ändå så sjukt trött vid kl 17 att han gnuggade sig i ögonen och var grinig. Vid kl 18 somnade han igen och sov för natten trotts att han bara varit uppe några timmar… Storasyster var exakt lika dan - hon somnade alltid 17-18 ända tills hon var 3 år och nu somnar hon kanske kl 19. 

Med mitt inlägg ville jag mest kanske ge en annan vinkel på situationen - att ni kanske inte kan göra så mycket för att ändra hans sömnbehov? Ni kan säkert hjälpa till för att skapa bra förutsättningar att somna (kanske vara fysiskt aktiva och leka ute vid middagstid så att han blir fysiskt trött?) men jag tror inte att man som föräldrar kan välja/bestämma. Tänk dig själv att du skulle gå och lägga dig några timmar före vad du brukar - skulle du somna då eller ligga och skruva på dig tills klockan blivit det den brukar vara när du lägger dig? 🙂

[Devya]
0

#24 Tyvärr tror jag att det där stämmer riktigt bra. Jag var alltid en morgonmänniska (är det fortfarande) då jag var liten och mina syskon va helt tvärtom. De ville gå och sova senare och vakna bra mycket senare än mig. Det var inget min mamma kunde göra åt. Idag är det likadant nu då vi är vuxna. :)

Fridaaaa
0

#24 Han är trött. vi är ute mycket på dagarna om vädret tillåter, nedvarvning på kvällen innan läggdag. så nej det handlar inte om att han inte är trött eller att han inte får fysik och mental aktiviteter (låter som hund) sånt är vi noga med, speciellt att vara ute och hitta på saker. 

Han har alltid somnat vid 19-20 innan, så det tror jag inte. Han blr trött och grinig dagen efterosm han somnar sent, när han måste upp tidigt, och så blir dagen ett helvete med skrik bråk mm, vi märker skillnad när han somnar i bra tid vs försen tid. Han sover bäst om han somnar 19-20

Emmmm
4

Kan det inte vara för att det är så ljust på kvällarna nu då? Många av mina vänners barn som brukar somna vid 19:30 får de inte i säng förrän 21:30. När man är två år kan det vara svårt att förstå att det är kväll när det är så ljust ute. Även om ni har det mörkt i hans sovrum så kan det bli förvirrande eftersom det är så ljust i övriga rum?

NoEnd
5

#26 Om han nu är trött vid 19 som du säger men vägrar somna så är han kanske övertrött istället? Eller överaktiverad?