Barn iFokus

Barn

Etikett15-barnsjukdomar
Läst 5713 ggr
[Anna-N]
2

Mjölkskorv

Min lille har mjölkskorv. Han har det iofs ganska lindrigt i hjässan och har haft det sedan han var ca 1 månad. Det försvinner inte och frågan är om det sitter i så länge han ammas?

På BVC tyckte de att det inte fanns ngn anledning att behandla med salva då det inte var kosmetiskt störande och att det absolut inte kliar.

Ska man bara vänta att det försvinner av sig själv?

AnnaLundin
0

Jag har aldrig gjort något åt skorvet på mina, pillat lite möjligen.

[Anna-N]
0

Det försvinner väl med tiden kan jag tro och så länge det inte är ngt lidande så får man väl vänta ut det…

Elisabeth-J
0

Det kommer att försvinna men det finns små knep. Smörj in det med barnolja och låt det verka en stund, ta sedan en mjuk babykam eller borste och kamma försiktigt, då lossnar skorven.

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Pomperipossa
0

Gör som #3 Mina båda hade mjölk skorv och det försvann med olja och kam..:)

Annette
0

Cecilia hade skorv jättelänge. Det enda som hjälpte var Apotekets mjällschampoo.

lisette
0

gjorde som beskrivit ovan. lite olja på frissan och sedan satt jag med en kam. det uppskattades dock inte så mkt. tog istället naglarna, vilket var bättre…

Elisabeth-J
0

#6 Prova med en mjuk borste annars, det kanske uppskattas bättre Glad

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

MaMaMade
0

Här finns lite inf om mjölkskorv. Man ska inte pilla bort då det kan bli ömt efteråt!

http://www.ccs-se.com/borago/page.aspx?lnkId=30&parent=30&pid=23

Här förordas salisylsyrevaselin, det brukade jag smörja mina problemfötter med men det var *sååå* kladdigt!

http://www.liv.se/liv_templates/Page.aspx?id=1790

Hade jag barn m mjölkskorv skulle jag prova aloevera-kräm. Jag har en bekant som lurade på mig några produkter, bl a en m aloevera o bipropolis i. Jag har problem m torr hud vintertid o min yngsta kliade sig blodig förra vintern (hennes första). Jag älskar den krämen! Svåra hudsprickor försvinner samt klåda o den är inte parfymerad, luktar lite lätt åt läder.

Sedan finns det en ren aloeveragel som går att använda till allt o den skulle jag testa att smörja in mot mjölkskorv. Aloevera är ju läkande o har rätt PH-värde för vår hud. Man kan anv den på brännsår, som kylbalsam om man bränt sig i solen alltså. Jag anv den som ansiktskräm o är jättenöjd, den luktar inte, kladdar inte (om man inte tar för mkt), känns lite "sammandragande"…man känner sig "pigg i ansiktet". :) Den går att smörja i underlivet (el andra ställen) om man har problem m svamp… För mig fungerar den klockrent! Tvålen är också jättebra, man känner sig inte torr o skrövlig i ansiktet efter anv.

Det finns aloeveraprodukter att köpa på hälsokostaffärerna men det jag anv kan bara köpas genom hemförsäljning + en hemsida jag hittat men inte kommer i kontakt m just nu. Den kan ha blivit nedlagd el så är det serverproblem ngnstans. Man ska bara komma ihåg att det inte är ngn medicin…det botar inte allt…men för oss m våra hudproblem (jag har lite eksem också, har försvunnit i stort sett helt, + problem m hårbotten + hormonfinnar) fungerar det jättebra! Man ska också läsa innehållsförteckningen, aloevera ska komma först annars innehåller det mer av annat jox.

Anno
0

det finns en salva som heter Borago på apoteket. Den är jättebra för just mjölskorv. Man smörjer in, svär tyst över att den är så dryg och därmed kladdig. Vänter några timmar och till kvällen eller dagen därpå ärskorven borta. Mjölkkorv beror på brist på ett enzym så det kommer tillbaka efter ett tag om inte produktionen har kommit igång (skorven försvinner helt när kroppen börjar tillverka enzymet) så jag smörjer in hjässan en gång i veckan.

Borago funkar förresten ypperligt på blöjeksem också!

[Anna-N]
0

Den försvinner mer o mer nu! Snart är den borta helt. Har faktiskt inte behandlat nått utan bara låtit den vara.

Morrhoppan
0

Salisylsyravaselin (heter det så) blev jag också rekommenderad, och det funkade på min son. Han har nåt liknande i hårbotten nu också, vet inte om det är skorv, då han är 7 år. Salisylsyrevaselin är inte så kul att ha i håret, när man är så stor som 7å, eftersom det blir flottigt, men vi använder hårbottengel, som finns på apoteket. Funkar perfekt!

kicki80
0

Jag har använt babyolja och det tycker jag är bra…

lisette
0

en på min föräldragrupp berättade att hon hällt i olja i håret, låtit det verka lite, sedan kammat ut med luskam.

[Anna-N]
0

Det kan tydligen börja klia under skorven så den ska försöka tas bort med olja och tex. en frottéhandduk som man gnuggar försiktigt med…Nya rön jag fick reda på igår!

lisette
0

ja, fast det låter ju faktiskt ganska vettigt egentligen.