Om båda föräldrarna blir sjuk?
Hur är det om båda föräldrarna blir sjuk och mor och far föräldrar fortfarande jobbar (så även mostrar, farbröder och övriga närstående). Min man är sjuk i någon typ av influensa eller förkylning och jag börjar känna mig trött har halsont m.m Jag vet att andra ska kunna vaba men hur gör man då? Edit alltså om man blir för sjuk för att ta hand om barnet Edit 2 och gammelmormor och gammelmorfar är 90+ så skulle det vara Corona vill vi inte smitta dom. Dessutom så är nog en livlig 5 åring för mycket för dom
l'm back
Om vårdnadshavaren hade haft rätt till VAB, men själv är för sjuk för att ta hand om sitt barn kan någon annan närstående (t.ex. vän, släkting eller granne) få ett samband till barnet registrerat hos Försäkringskassan och därefter ges rätt till VAB-ersättning (förutsatt att den personen går miste om sin ordinarie inkomst då).
Om vårdnadshavaren inte arbetar, men är för sjuk för att ta hand om sitt barn och vännen eller släktingen går miste om arbetsinkomst kan man ansöka om utvidgad tillfällig föräldrapenning.
https://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/vard_av_barn_vab
Sajtvärd Katter iFokus
Precis som svaret ovan skriver så kan någon annan (som jobbar) ta ut VAB för att vårda era barn om ordinarie vårdnadshavare är sjuk.