Barn iFokus

Barn

Etikett20-tips-råd
Läst 730 ggr
Rwawr
0

Bakåtvända bilbarnstol

Vilken bakåtvända bilbarnstol föredrar ni? Måste köpa en ny bakåtvända och har ingen aning vad vi ska köpa denna gång. Vad har ni för erfarenheter? Bra som dåligt. Dyrt som billigt. Vad skulle ni rekommendera och inte?

Fridaaaa
0

VI har axkid minikid 2.0 och riktigt nöjda! :)
Den kan de ha hela bakåtvändperioden. 
Hyfsat lätt att installera
Finns i snygga färger
Fått mycket bra i tester (4 av 5 hos folksam)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Rwawr
0

#1 Väldigt bra att veta! Det är en av de jag kikar på 😄

Bjallstal
0

Vi har Max way och Max way plus från Britax. Super nöjda med båda två.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

NoEnd
0

Har en maxway plus som vi är supernöjda med! Otroligt enkel att montera och tar liten plats. Väldigt bra resultat på tester! Det stod mellan den och Minikid men har hört för många som har minikid där sönerna klagat på att den sitter åt vid snoppen. Kan vara värt att tänka på om du har en son. :)

Rwawr
0

Maxway är oxå med i funderingarna! Jag har faktiskt en son… 🤔 väldigt bra att veta 🙏

LaSadie
0

Vi har en Maxi Cosi Pearl. Det är den som passade ihop med familyfix xp basen. Vi är nöjda med den. Men såhär i efterhand skulle jag valt en som inte kräver basenhet då man blir väldigt låst på ett sätt. Plus med en basenheten är att det känns säkrare än bälte.

mollyt
0

Vi har två olika från Axkid, en Rekid och en Minikid. Jag föredrar Rekid dem emellan för den är större och rymligare för barnen. Men den är betydligt tyngre (då den kan fästas med Isofix) så den är jobbigare att montera i och ur vilket kan vara bra att tänka på om man kommer flytta stolen ofta.

Rwawr
0

Vi har aldrig haft stol med isofix tidigare men funderat på de denna gång, verkar ju väldigt säkert och smidigt. Men många verkar tycka de e bökigt just vid förflyttning. Ibland behöver vi faktiskt byta mellan bilarna. Vi hade en Britax twoway ett bra tag och den HATADE vi att sätta fast. Kändes alltid väldigt svajig och osäker… Men säkert inte så med alla som fästs med bälte.

Fridaaaa
0

Har en son och axkid klämmer inte på honom, det är många det inte gör det på :)

#8 Det man får tänka på med isofix är att de är bara till 18 kg, dvs då måste ni byta stol en gång till innan barnet kan sitta framåtvänd

NoEnd
0

#9 Den klämmer såklart inte på alla, jag informerade bara om att många har den upplevelsen. Självklart är det individuellt som allt annat. Men det kan väl ändå vara bra att veta i val av stol? 🙂

Fridaaaa
0

#10 Och många har intedet - så bra att skriva den upplevelsen också :=)
Jag upplever det ganska 50/50, och samma med andra barnstolar att det är något som tja inte passar alla :)

Rwawr
0

Därav min tråd, omöjligt när man köper att veta dessa saker, aldrig en tänkt på att det kan trycka på snoppen på pojkar då man själv inte har en 😂 Uppskattar allas svar om för och nackdelar 🙏

Rwawr
0

Någon som haft en Maxi-cosi mobi xp? Den verkar fått bra recensioner på iallafall jollyrooms hemsida

mollyt
0

#9 den stol (axkid) vi har med Isofix går att sätta med bälte också - så efter 18kg får man sätta fast stolen med bälte istället och då är den godkänd till 25kg. Behöver alltså inte byta stol.

Tassen94
0

Har en Britax max way som vi är nöjda med. Sonen sitter kanonbra i den, tar liten plats osv. Kanske inte den lättaste att montera i och ur, men jag har inte så bra koll på dem olika sätten att montera!

oh-la
0

#13 vi har en maxi-cosi mobi XP och en besafe izi moduler med bas. Båda har för och nackdelar! Besafe med Isofix-bas: + enkel att ta i och ur bilen med basen. Basen piper om basen inte monterats rätt vilket gör att den inte så lätt monteras fel i bilen. + väger inte så mycket + tar lite plats i bilen + barnen sitter bra och bekvämt och den går att vinkla ganska mycket om barnen somnar. + bra sidoskydd och omfamnande sits + känns stabil med Isofix - går inte att sätta med annat än basen vilket begränsar. Det är exempelvis sällan Isofix finns fram om man inte lägger pengar på det, vilket blir dyrt. - kort i ryggen. Barnen växer snabbare ur den. Även trång i sitsen - dyr om man måste köpa hela paketet med bas Maxi-cosi mobi XP + stabil och rejäl + ställbar om barnen somnar. + lång i ryggen och passar barnen länge, samt bred i sitsen så barnen får bra plats även när dom blir lite äldre + passar i de flesta bilar + bra sidoskydd för huvudet - krånglig att montera jämfört med besafe - TUNG!! - lite svår för min dotter att somna i. Även om den är ställbar är den lite för rak vilket gör att hon faller fram. Skulle behöva en kil under. Jag gillar båda stolarna! Besafen känns mysigare och bekvämare att sitta i och barnen tycker mycket om den. Däremot är det ett stort minus att den inte håller så länge som man önskar. Min dotter är 3,5 år, 98 cm lång och har svårt att sitta i den i bilen för det är för trångt. Maxi-cosi är rejäl. Dottern sitter bra och har gott om plats. Hårdare sits och kanske inte lika bra komfort. Svår att montera om man jämför med basen. Skulle vi behöva köpa en ny stol igen skulle det snarare blir en maxi-cosi än besafe, även om besafe har bättre komfort, sitter lite bättre med Isofix och är lättare att montera. Det är helt enkelt så ovärt med den låga sitsen, och med den stora nackdelen vinner maxi-cosi hos mig som en rejäl, gedigen stol, som inte tar för mycket plats men ändå är rymlig och känns säker i sin utformning.

Rwawr
0

Tack för jättebra jämföring! Besafe är väl ganska mycket dyrare också om jag inte missminner mig? Det var mannen som hittade maxi-cosin och tyckte den verkade väldigt bra. Blir så många med olika bra egenskaper att välja på 😅 kanske är jag den som tänker för mycket också

oh-la
0

#17 ja, om man inte har basen sedan innan blir den nästan dubbelt så dyr, vilket jag inte alls tycker är värt. Vi valde maxi-cosi för att den fått bra recensioner och kändes som man fick mycket stol för pengarna, och det håller jag med om! Tror att om man håller sig i det skiktet med dom stolarna är det bara detaljer som skiljer 😊 jag är nöjd med maxi-cosi, den har plus och minus som alla stolar.

Fridaaaa
0

#14 Vilken har ni? För vi har axkid minikid 2.0 och det är inte isofix till den.

mollyt
0

#19 vi har Rekid med Isofix (och en minikid utan Isofix)

Fridaaaa
0

#20 Aha förklarar det hela :)

Ceciliaolucifer
0

Vi har en besafe izi plus, axikid minikid 2.0 och en britax Two way. Vi är mest nöjda med Besafe izi plus. Barnen sitter riktigt bra i den. Älskar att den enkelt och smidigt kan ändras i sittläge om dom somnar. Den är väldigt skålad och omfamnar tryggt. Enda nackdelen är att den tar rejält med plats men det är den värd. Våra pojkar är stora för sin ålder och det här är den enda stolen jag kan se att dom kan aha änge upp i ålder. Lätt att tvätta klädseln, lätt att installera, oslagbar sittkomfort. Axikid minikid 2.0 ska vara en rymlig stol. Men jag tycker att sitsen är för kort och att barnet hamnar lite för rakt i stolen och blir lite lätt framåtlutad. Här tycker äldsta sonen som är 3 år att det ofta klämmer åt vid snoppen så vi får placera om honom i stolen. Den här stolen marknadsförs som att den tar liten plats och ger generöst med utrymme för det växande barnet, kan förstå vad dom menar men det är på konsekvens av barnets komfort tycker jag. Britax Two way, ungefär som axikid minikid men med ännu mindre komfort. Används som nödfall. Mitt tips är att utgå ifrån hur mkt ni ska använda stolen, hur stort/litet ditt barn är och ta i beaktning i vilken bil ni ska ha stolen i och om ni ska få plats med fler barnstolar. Vi hade valt att enbart ha två besafe izi plus om vi hade fått plats i bilen. Men det gör vi inte och behövde då välja alternativa stolar. Har du ett stort barn så välj från början en stol med generöst utrymme. Har du plats i bilen och råd så köp en besafe. Dom har även ett bra andrahandsvärde så känns stolen dyr i inköp så kan du alltid sälja den för ngt sen.