Barn iFokus

Barn

Etikett04-barn-3-5-år
Läst 1433 ggr
tlover
1

Matte i vardagen

Jag har märkt ett ökat intresse för matte från dottern och vill få idéer på hur jag kan införliva mattelärande i vardagen. Det jag redan nu gör är att laga mat och baka med henne så där lär hon sig enklare bråk (halva, 1/4 osv) dessutom läser vi böcker om matte från biblioteket. Hon kan inte riktigt sätta sig ner och räkna tal på papper eftersom hennes skrivkunnighet är än så länge begränsad så då blir det mer fokus på skrivande. Hon kan ju grunderna, räkna till (minst) 40 på svenska, minst 12 på engelska, de mest basala tvådimensionella formerna på svenska (kvadrat, rektangel, triangel, romb, cirkel m.m) och de flesta av dessa även på engelska, de mest basala tredimensionella formerna på svenska, konseptet addition och subtraktion och kan räkna enklare tal av dessa på händerna m.m Så att bara fråga hur mycket eller vilken form är för enkelt men det mer avancerade blir svårare eftersom hon inte kan skriva. Idéer? Jag vill ju inspirera henne till att sträva efter kunskap men på roliga sätt

l'm back

Pyttelite
0

Vad tror du om räkneramsor eller olika mätövningar?

Räkna lyktstolpar, skorstenar, dörrar på promenaden. 

Hitta antalet gula, röda bilar osv.

https://www.sagokistan.se/rakneramsor.htm

https://www.sagokistan.se/matematik.htm

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Sarah
0

Jag och dottern (drygt 4 år) räknar en del plus och minus när vi äter, i stil med nu har du 4 pasta på taktiken, hur många har du om vi lägger på plus 4. Nu är det 8 st, hur många blir det om du äter 3? Sen gillar hon kulramen och vi räknar plus och minus på den. Utöver det är organiserande, sorterande och sånt en ingång till matten, även om man inte räknar så tänker man i strukturer.

tlover
0

#1 det har vi redan gjort i ca 2 år och hon börjar vara lite less på det, även om vi såklart gör det när hon vill. #2 dottern gjorde det ofta på eget initiativ förra året då vi åkte buss varje dag men med passagerare. Hon har ju ett väldigt logiskt och kreativt tänkande. Hon räknade tex själv ut att man på andra sidan jorden firar jul på sommaren (vi hade en diskussion om snö och jul). Men hon är väldigt intresserad just nu av just matte men kan som sagt inte läsa och skriva så bra än

l'm back