Kalas eller inte kalas?
Hej. Funderar på kalas eller inte ha kalas. Det är svårt det här, tycker i alla fall jag. Mitt barn går i förskoleklass med blandade åldrar. Hur gör man då? Bjuder alla eller bara de i mitt barns ålder.? Eller bjuda alla som mitt barn leker med? Eller bara de av samma kön (då det leks mest så) ? Ja frågorna är många. Man vill ju inte göra fel på något vis. Kanske bäst att vänta ett år till? Då det inte har varit så mkt kalasande än? Hur har ni gjort? Eller hur hade ni gjort? Soliga hälsningar från funderande mamma.
Tror du funderar för mycket. 😛 Jag skulle inte bry mig alls om ålder eller kön, utan bjuda dem han leker mest med, om det finns nåt sånt gäng. Finns väl ingen orsak att göra det mer komplicerat än så? Man vill ju att det ska bli ett roligt kalas för barnet, med sina närmaste vänner som alla trivs tillsammans. Jag tror inte det heller är bra att bjuda för många, men gränsdragningen kan förstås vara lite svår.
Vi ordnade själva barnkalas i helgen, för första gången, för vår nyblivna femåring. Han är ganska försiktig av sig i vissa avseenden och leker mer med flickor än pojkar än så länge. Vi bjöd enligt det jag skrev ovan, alltså dem han leker mest med på dagis, och med sonen medräknad blev dom tre tjejer och tre killar på kalaset. Bjöd inga släktingar, grannar eller andra till det här kalaset, utan höll det till ett gäng där alla kände varandra (även om nu lillasyster förstås också fick vara med). Den här mängden barn kändes rätt optimal och hanterbar.
Tiden satt vi till 1½ timme, kanske aningen kort men funkade Mer än två timmar tror jag hade blivit för länge dock. Vi bjöd på lite saltigt & grönsaker med dipp först och därefter fruktbricka, kex och en glasstårta med banan, kola- och chokladsås samt jordnötter. Därefter lite disco med bl.a. Baby Shark som är omåttligt populär just nu bland dem, lite fri lek och till sist en spännande skattjakt där de fick söka fram ledtrådar för att hitta nyckeln till skattkistan, alltså en kista i vardagsrummet som innehöll en påse med lite godis till alla. Överlag blev kalaset väldigt lyckat. 🙂
Vi skickade inbjudan till föräldrarna ungefär 1½-2 veckor på förhand. Tycker att det känns rätt lagom, och alla kunde också komma. 🙂
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Åh tack för svar. Vad glad jag blir. Låter som ett fantastiskt kalas. Men jag funderar nog en liten vända till. 🙈 Blir nog rädd för att jag bara har släktkalas, som vanligt. Hade dock varit skoj med ett eget kalas. Tänker på Alfons Åberg som ville ha sitt alldeles egna kalas.
Våran dotter går i förskoleklass. Men vi tänker inte ha något barnkalas för henne detta året. Det får vänta helt enkelt iaf. till nästa år åtminstånde. Då hon lärt känna alla bättre och så. Så i år får hon nöja sig med familj och kusiner, men det tycker hon är kul det med. :)
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Min dotter är yngre, fyllde bara 3 ärmen fick ett kompiskalas då vi läst mycket böcker (som Alfons) och hon hade själv pusslar ihop det här att det är viktigt med kalas när man fyller år. Så hon började själv fråga oss om ”när alla barnen skulle komma på kalas?” så vi fick helt enkelt ordna ett litet kalas. Vi bjöd 4 andra barn (inklusive föräldrar) som vi brukar leka med då mina barn inte går på förskola, två var dock sjuka så det blev bara tre barn på kalaset vilket var väldigt lagom. De fick börja med att rita och dekorera partyhattar, sen fikade vi med fruktsallad och en liten hemmagjord ”tårta” med grädde och bär. Vi vuxna drack kaffe och fikade också. Sen blev det lite dans och lek och till sist fiskdamm med ballong, russinpalet och partytuta. Vi sågs ca 2h, längre hade inget barn orkat med.
Tack för era svar 🙏🌸