Barn iFokus

Barn

Etikett20-tips-råd
Läst 672 ggr
Rwawr
2019-04-12 11:47
0

Matfläckar/fläckar

Nu behöver jag era BÄSTA tips mot matfläckar eller fläckar på kläder i allmänhet. Man kanske inte kan lägga kläderna i blöt direkt vid kladd och ibland blir det fläckar som känns helt omöjliga att få bort, inte bara på sonens kläder utan även på mina egna! Blir galen, har flera plagg som använts 1-2ggr och som redan fått såna fläckar som jag inte får bort. Vanish och galltvål är det som använts hos oss, galltvålen används fortfarande flitigt. Kanske beror det på tvättmedlet eller nåt annat. Vill inte höra sånt som "barnet kan sitta utan kläder å äta" nej. Hjälp mig skapa en tråd med era bästa tips som säkert många föräldrar eller blivande föräldrar kan ha otrolig nytta av!

[westerlind]
2019-04-12 12:42
0

Galltvål, tvätta, låta torka i solen. Funkar på många fläckar!

MonicaLagerquist
2019-04-12 13:06
1

Jag använder outspädd YES Original.Gnuggar in fläcken med riktigt med YES kör sen i maskin med vanligt tvättmedel 60 grader.

Stolt ägare till tre La permer

Sarah
2019-04-12 20:55
0

Hakklappströja :) då kan de kladda bäst de vill och pilla i sig mat själva.

Rwawr
2019-04-14 11:46
0

#3 hjälper inte så mycket mot redan befintliga fläckar. Och visst det kanske funkar på bebisar men inte större barn och vuxna.

mollyt
2019-04-15 19:52
0

Variera mellan ett basiskt vattenbad (yes diskmedel) och ett vattenbad med svag syra (lite ättika), sen fram och tillbaka mellan dessa vattenbad tills fläcken är borta.

mollyt
2019-04-15 19:53
0

Och gnugga inte in fläcken och ”torka bort” den, utan på med diskmedel direkt och låt den vara - lägg i blöt.

OlgaMaria
2019-04-17 11:52
1

Mitt bästa tips är att tvätta allt fläckigt i 30 grader! Många fläckar (allt som innehåller proteiner) fastnar i tyget om temperaturen är 40 grader eller mer. Det enda som kan behöva värme för att gå ur tyget är fettfläckar men de fastnar å andra sidan inte i plagget utan försvinner vid nästa tvätt om de inte försvunnit vid den första. 

Den fläckbehandling jag gör är att spraya fläckarna med vatten+diskmedel. Vill jag vara extra säker på att få bort fläcken smetar jag in den med såpa eller diskmedel och tvättar sen normalt på 30 grader.

Röda fläckar som inte försvunnit i maskinen går bort i solen. Spraya fläcken med vatten och låt torka i solen så försvinner fläcken.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus