Barn iFokus

Barn

Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 1043 ggr
Garm
1

Läsa för små barn

Läser ni för era barn? Om så, hur gamla var era barn när ni började? Hur ofta läser ni och hur länge åt gången? Jag har så smått börjat läsa för min son nu, som är 8 månader så när som på ett par dagar. Känns dock som om jag har börjat lite sent? Han leker ju mest med boken, men jag läser ändå. Korta ramsor och rim. Han verkar mest fokusera på själva boken och att slå på och vända runt den, men så länge vi sitter där en stund med den och läser så är det ju mysigt. Grejen är väl att få en stund med närhet och en massa "extra ord". Sitter väl kanske 10 minuter åt gången nu, framåt eftermiddagen varje dag. Borde jag sitta fler, längre, eller kortare, stunder? Har ni några tips på bra böcker för små barn? Jag önskar att han får läslust och känner bokglädje när han blir lite äldre. Blir det inte så så är det ok såklart, men jag älskade själv böcker och att läsa när jag var barn och gör det fortfarande. Vill ge honom den världen, så att säga.

jackiejohn
0

Läser godnattsaga varje kväll och har gjort för äldsta dottern sen hon var drygt 2 år. Först då hade hon ro att ligga stilla och titta/lyssna på boken. Har läst/tittat i kortare böcker från ca 6-7 månaders ålder men började inte läsa bok ”på riktigt” förrän hon fick ro och intresse för de. Yngsta har vart samma men där läser vi en kort bok och sedan sjunger jag godnattvisor för henne, hon får mer ro av sång än av bokläsning, hon är 2,5 år gammal. Så jag tycker du ska fortsätta som du gör, jag känner igen känslan med att vilja överföra böckerna fantastiska värld till barnen (är själv en lite boknörd) :)

blorp
0

Jag började nog att läsa för min son när han var 6-8 månader, då hade han ju inte koncentrationen att sitta så länge men lite här och där blev det. Nu är han snart 1,5 och ääääälskar böcker, vi gör inget annat än att läsa här hemma känns det som. Vi kan dock inte läsa godnattsagor då han blir alldeles för glad och uppspelt av att läsa. 🙂

Sarah
0

Har läst sen andra natten föe lilla, men det är för att vi läser för stora dottern och jag nattar dem tillsammans. Nu är lilla 7 månader och har inte ro :p hon vill leka med boken och sen sova. Hon somnar tidigare och tidigare på kvällarna så senaste veckorna har vi lagt henne först och sen läst för stora. Med stora började vi runt 4 månader, men bildböcker med djur typ, där man kunde göra roliga ljud. Sen var det en period då det kändes viktigare att ligga och prata och sjunga så då blev det så. Från 2.5 har vi nog läst varje kväll.

fluffis
0

Man läser ju att det ska vara så bra att läsa för dem så vi läser. Har nog alltid läst, ända sedan stora låg i magen :) Nu när vi inte är föräldralediga längre så blir det nästan bara vid läggdags. Även om de inte har ro till att lyssna, utan istället snor runt, så läser vi ändå :)

[Thiah]
0

10 min är en lång tid för en 8 månaders, så det är bra jobbat =). Vi har läst så fort barnen velat titta i böcker. Adam är nu 16 månader och han orkar kortare böcker. Allt på hans villkor då det ska vara roligt. =

mollyt
0

Vi började läsa aktivt, liksom gå på biblioteket och låna pekböcker, när dottern närmade sig halvåret. Då lånade vi mest högkontrast-pekböcker med tanke på att så små barn ser så dåligt. Sen har vi alltid läst mycket och gärna! Dotterns första tecken (vi har använt babytecken/TAKK) var ”LÄSA”, och hon kunde redan som ettåring bläddra fint i böcker och ”gnida” sidorna mellan tumme och pekfinger när hon bläddrade i böcker. Dottern är 3 år nu och har …. säker en hel del över 50 böcker. Vi lånar ofta och regelbundet mycket böcker på biblioteket - sisådär en 15st har vi nog lånat hem just nu. Lillebror är 5 månader och vi har börjat bläddra i böcker. Nu fascinerad över att bläddra bara, hehe!

mollyt
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såhär såg de första böckerna ut som vi lånade på biblioteket. Superbra med tydliga bilder som passar bebisars (dåliga) syn.

Garm
0

Verkar som att jag gör något bra med läsningen, så fortsätter med det precis som jag gör. Han sitter kanske inte stilla hela tiden när vi läser, men det är ändå en mysig stund och han verkar tycka om det. Han får ju dessutom höra en massa ord som inte används i det dagliga talet, samt att "bläddra" är ju otroligt kul! :D Biblioteket ska vi flitigt besöka, särskilt när han blir lite äldre. Vet inte om det lokala biblioteket har pekböcker, men ska undersöka närmare. Himla smidigt om de har sånt där.