Barn iFokus

Barn

Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 971 ggr
Surpan
2019-03-12 10:24
1

SGI-frågor

Känner mig så otroligt vilsen i detta med SGI. Vårt äldsta barn är nu 2 år och vi har en hel del sparade föräldradagar för honom.  Nu ska vi snart få ett till barn och ha bägge barn hemma och en plan är att ta ut 2 dagar i veckan för bebisen och en dag i veckan för sonen. Två dagar kommer således vara utan ersättning. Kommer detta att påverka min SGI eller inte? 🤔

/Surpan

Mara-Bell
2019-03-12 14:06
0

Om jag förstått det rätt, så kommer det inte påverka din SGI förrän det nya barner fyller 1 år. Först då måste du fylla upp hela veckan för att inte din SGI ska påverkas.

Surpan
2019-03-12 14:11
0

#1 Tack! Gäller det även om pappan sk svara ledig i sommar och bara tar ut tre dagar i veckan för äldsta barnet och inget för yngsta till exempel?

/Surpan

Mara-Bell
2019-03-12 18:57
0

Det vet jag faktiskt inte, men tycker det borde vara så. Får se om någon mer svarar som är mer säker på saken 😕

Surpan
2019-03-13 08:12
1

Jag har pratat med FK nu och enligt dom så pausas bägge våras SGI i ett år efter vi fått barn, oavsett vilket barn vi plockar ut FP för eller vad vi gör under den tiden. Hon lät inte helt säker på sin sak men jag får anta att det är på det viset. 🙂

/Surpan

mollyt
2019-03-13 19:57
0

Man behöver inte ta ut några dagar alls det första året - då är ens SGI är opåverkad ändå. Efter ett år så påverkas din SGI av dina val, så där behöver du ha sysselsättning 5 dagar/veckan (studier, jobb eller plocka föräldradagar). Efter 1,5 år så måste du ta ut dagar/ha sysselsättning om din arbetsgivare inte låter dig vara tjänstledig ändå.

jackiejohn
2019-03-14 08:22
0

Bra att veta är också att efter barnet fyllt 4 år så får båda föräldrarna tillsammans inte ha mer än 96 dagar kvar totalt. Vi gick miste om en hel del dagar på äldsta eftersom vi sparat och snålat med dagar för att ha ”längre fram”. Vi hann inte ta ut alla dagar även om vi båda försöka fylla upp med föräldradagar på lediga dagar i schemat och ta ut ledighet. Fick meddelandet ett par dagar efter att hon fyllt 3 år att vi hade fram till dagen hon fyller 4 år att ta ut annars förlorar vi det antalet dagar rakt av. V

Surpan
2019-03-14 09:18
0

#5 Exakt, jag blev bara vilsen i vad som gällde om sambon är hemma FL med äldsta sonen samtidigt som jag är hemma FL med yngsta, om han behöver skydda sin SGI då. Men tydligen inte. 🙂

#6 Nej jag vet, det är därför vi planerar en massa nu när sonen är 2 år. Vi kommer ändå behöva plocka ut lite mer FP denna gång då vi köpt hus nu som är lite dyrare och såklart har mer kostnader i och med två barn istället för bara bebis. Så vi hoppas att vi kan ta ut det mesta ner till 96.

Visst kan man ta ut lägstanivådagar på helger utan att ta ut måndag/fredag?

/Surpan