Barn iFokus

Barn

Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 1096 ggr
Garm
2019-02-26 14:39
0

Tänder och borstning

Min son har nu fått sin första tand. Den har precis spruckit upp och man ser översta kanten på den. Det jag undrar är när jag bör börja borsta hans tänder? Redan nu, eller vänta lite tills det kommer upp mer/fler? Hur har ni gjort?

[Thiah]
2019-02-26 16:28
0

Adam har fått suga på tandborsten så fort tänder har börjat synas.. Sen när han fått fler har vi sakta börjat borsta. Allt för att det ska vara en trevlig grej

fluffis
2019-02-26 20:00
0

Vi började direkt när första tanden kom, typ :) Fast tandborstning och tandborstning… I början blir det kanske mest lite sugande på tandborsten, utan tandkräm och väldigt kort.

Surpan
2019-02-27 08:41
0

Vår son var bara tre månader när första tanden kom så vi väntade lite innan vi började borsta tänderna, började kanske när andra tanden kom upp ett par veckor senare.

/Surpan

Garm
2019-02-27 09:43
0

Tack för svar alla. Jag får ta och börja borsta tänderna på honom direkt. Låta honom leka med tandborsten i munnen snarare. Borsta lite mer på riktigt får jag göra om några dagar eller så, när han vant sig vid den.

mollyt
2019-03-03 14:08
0

Vi började också direkt - men gjorde ingen stor grej av det utan lät henne mest tugga/suga på tandborsten för att få in en TREVLIG vana och upplevelse. Jag har aldrig tagit en strid för tandborstning men vår dotter - så ibland borstar vi bara 30 sekunder medan andra gånger vill hon borsta 10 minuter. Jag tror att man skjuter sig i foten om man börjar få barnen att förknippa tandborstning till tvång/något obehagligt. Hellre att det är en rolig upplevelse med lite bus, skvätt på spegeln turas om att borsta på varandra osv.

Carrosh
2019-03-06 12:05
0

Vi började också direkt när första tanden spruckit igenom tandköttet. Hon fick bita lite själv på den och liksom vänja sig lite vid den. Vi hade bara en liten, liten miniplutt med tandkräm för flourets skull, och det har inte varit några problem alls eftersom hon själv fått hålla och suga och bita på den och vi har smitit in och bara borstat lite under tiden hon har den i munnen.

Som andra säger, gör det inte till någon stor grej, gör det till en mysig stund när ni kanske byter till och från pyjamas och de ligger på skötbordet eller så. Då kan man busa lite och gosa samtidigt och så förknippas tandbortningen inte med något negativt eller tvång, utan något mysigt och kul.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

OlgaMaria
2019-03-08 16:57
0

Ett tips är att aldrig någonsin använda barntandkräm. Det blir ett sånt fasligt sugande så det blir nästan omöjligt att borsta. Med min yngsta hade jag någon bra mild tandkräm som inte smakade sött och det gick så oerhört bra att borsta hans tänder. Inga problem alls att öppna munnen och man fick borsta överallt utan sugande. Sen tog den tandkrämen slut och vi använde någon vanlig barntandkräm ett tag (tänkte att jag skulle köpa den andra igen)… men han började suga och slutade aldrig. Och när jag hade den gamla vanliga tandkrämen igen sög han på den och blev sur när det inte var barntandkrämen. Så det var kört. Nu är han 6 år och det är fortfarande svårt att borsta utan att han ska suga och suga. Knäppt egentligen att alla barntandkrämer ska vara så söta. De borde snarare vara smaklösa, varken starkt eller sött.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

jackiejohn
2019-03-08 18:47
0

#7 Långt ifrån alla barntandkrämer är söta. Mina har använt sig av en barntandkräm (bamse) mild mint, och den smakar just mild mint. Aldrig haft problem med nåt sugande.

[Thiah]
2019-03-09 07:48
0

#8 den använder vi också

mollyt
2019-03-11 08:26
0

#7 Fast här håller jag inte med, samma som #8 #9 så använder vi också barntandkräm med mintsmak. Skulle inte falla mig in att köpa tandkräm som smakar kola eller hallon eller vad de nu än kan smaka! När de första tänderna kom så hade vi babytandkräm UTAN smak och sedan bytte vi till barntandkräm från samma märke (Proxident) som har mild mintsmak. Skillnaden annars från vuxentandkräm är att de inte löddrar och babytandkrämen innehåller heller ingen färg. Men det skiljer i mängden fluor såklart från vuxentandkräm.

Garm
2019-03-11 09:44
1

Det går hittills bra att borsta tänderna på sonen, har lyssnat på era tips och hur ni gör och tvingar inte fram något. Det ska vara angenämt att borsta tänderna ju. Än så länge har vi kört utan tandkräm, men har fått en från folktandvården som inte smakar något eller löddrar. Ska börja använda den väldigt snart. Får gå över till en med mild mintsmak senare, när tandborstningen sitter ordentligt, och vänja honom vid det. Sött smakande tandkräm kommer aldrig över tröskeln här.