Hur mycket mat?
Ska självklart ta upp detta med BVC men det är nu helg så… Vi har en 7 1/2 månaders bebis här hemma som vi har svårt att få upp i vikt. Hon rör sig otroligt mycket (krälar och går med vår hjälp) så hon gör av med mycket energi men det avspeglar sig inte riktigt i aptiten. Nu senast så hade hon bara gått upp 300 g på en månad, visserligen verkade inte vår BVC-dam orolig då hon är frisk och piggelin men vi oroar oss lite. Så det vi har gjort nu är att väga på ett ungefär hur mycket hon får i sig av det vi serverar, men vad är "normalt" att en sju månaders bebis får i sig?

Då tänker jag främst på lunch och middag. Ammar fortfarande henne efter nästan varje måltid då vi upplever att hon inte äter tillräckligt

Lägg till mer fett i maten? Mängd tycker jag är svårt, men lägg till lite rapsolja, avokado, nötter mm.

Tänk också på att små barn har plattåer där viktkurvan planar ut ganska rejält det första året. Oftast är det just i samband med att man introducerar mer mat och dom blir mer rörliga. Det är sälla ett problem, dom får i sig, och om BVC inte oroar sig skulle inte jag göra det heller. Du kan ju annars prata med BVC och ventilera din oro lite.
När mitt äldsta barn var 7 månader så helammande vi fortfarande, men hon fick börja plocka lite plockmat vid sidan av. Men då handlade det om några penne-pasta, lite avokado eller broccolibuketter med smör på. Hon sög och smakade på sånt men hon åt ju inte så mycket av det. Hon slutade amma först efter 1,5 år och då hade hon väl kommit igång rätt bra med annan fast föda.
Jag skulle inte oroa mig. Från den kraftiga viktökningen de har i början så planar den ju ut kraftigt.