Barn iFokus

Barn

Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 651 ggr
Garm
0

Smaksensationer/portioner

Det är dags att börja låta sonen få smaka på riktigt mat, han är fyra månader nu. Pratade med BVC om det idag och fick en del tips där. Jag har egna tankar om hur jag ska gå till väga och vad jag ska låta honom få smaka, men det vore roligt och få höra hur ni andra gjort och vad ni gett.

Köpte en så kallad "food feeder", som ska bli intresant att testa, så det blir lättare att låta honom smaka på sånt som är svårt att puréa utan att vara orolig att han ska sätta i halsen. Jag har planer på att göra allt han ska få smaka själv, så långt det går, då jag har tiden. Frågan är om det håller i sig i längden, men viljan finns där iaf.

Så, hur har ni gjort och vad har ni gett i början?

fluffis
0

Vi gjorde också mycket själva. Det kändes bra :) Vi började med kokt och puréad morot och äpple. I morotspurén hade vi i lite rapsolja. Den första månaden handlar det bara om typ en droppe puré men snart äter de mer och då frös vi in i istärningsfack så att man kan ta fram så lite/mycket som man behöver. Snart blev det även mosad banan vilket var en hit :) Vi köpte även en del fruktpuré på burk, för att variera oss mer. Havregrynsgröt gjorde vi också. Vi mixade havregrynen, mycket i början så att det blev nästan mjöl, därefter mindre och mindre.

mollyt
0

Vi började lite senare, närmare halvåret. Då fick hon smaka genom att slicka från våra fingrar i princip. Sedan har vi kört en lightversion av BLW (Baby Led Weaning) där vi alltså låtit barnet styra själv genom att ge henne bitar av mat som hon fått upptäcka själv. Alltså ingen puré eller matat med sked. Om du har Facebook finns det en jättebra grupp där som heter "Plockmat för barn".

Livsmedel som vi började med att erbjuda var (lätt över)kokta grönsaker såsom broccoli. Mycket populärt! Jag såg bara fördelar med det och vi kommer göra samma sak med lillebror när han blir äldre. Något att tänka på när man låter barn äta bitar av mat är att de ska kunna sitta upp stadigt.

Sen hade vi en sån där silikonnapp som man kan lägga mat i. Vi har dock mest använt den med fryst frukt i vid tandsprickning 😉

Garm
0

Jag tror nog att jag kommer köpa en del frukt- och bärpuréer i glasburk, just för att få lite mer variation. Ibland är det svårt att få tag på färska frukter och bär i större variation.

Efter att ha läst era kommentarer tror jag bestämt att jag inte är helt ute och cyklar i mina planer. Jag tror det första han kommer få smaka imorgon, då jag tyvärr inte kommit till skott än, blir kokt välmosad potatis med lite smör och/eller ärtpuré.

Hur har ni gjort med hur ofta ni gett smaksensationer/portioner under en dag? Jag är lite osäker på hur jag ska göra där.

oh-la
0

Så små barn behöver ingen större variation. Dom har liksom inget att jämföra med så vi körde samma grundsmaker men gjorde själva. Blev mycket mos och puré i börja. Ärtor, potatis, morot och liknande i rotfruktsväg och sedan äpple, päron, mango och blåbär (som vi alltid plockar och har hemma) gör man själv blir det naturlig variation eftersom det aldrig blir riktigt lika smak mellan olika kok, och man kunde koka med lite kanelstång eller vanilj om man ville variera lite extra. När vi började med maten körde vi också storkok av typ två rätter som vi växla mellan, men mer variation behövs liksom inte. Burkarna görs också på så vis att de mer eller mindre smakar exakt samma oavsett så länge man inte byter smak så jag tror ändå man får mer variation av att göra själv även om man bara växlar mellan äpple och päron. Däremot är det smidigare med burkarna. Vi fick aldrig dottern att äta burkmat ens som nödkost efter att vi gett eget. Vi började med en gång om dagen vid lunch med något planerat, sedan fick hon alltid smaka det vi åt om hon ville.

Sarah
0

Vi körde oxå blw light. Mycket rena smaker. Fått kladda själv och pilla i sig mycket, matad bara ibland. När de första små tandgrynen kom upp fick hon hela hårda saker, ex morot som hon kunde suga på och få av minibitar. Började vid 4 månader, men hon fick typ slicka på en banan vid 100 dagar. Lilla dottern fick ett halvt riskorn idag, det var första saken. Hon är 3.5 månader. Den här gången är jag mest intresserad av att magen ska klara övergången utan problem :) Vid 6-7 månader kommer hon få smaka vår mat innan salt, innan det rena och enkla saker. Tänk på att införa vanliga allergener tidigt. Lite jordnötssmör osv. Om ni inte har de allergierna i familjen.

Carrosh
0

Vi började med pureer och med att bara dutta lite i mun från vår mat, när hon var 4 månader. Barnmatsburkarna med morots- och potatispuré och fruktpureerna funkade i början när det bara var pureer (det är inga konstiga grejer i dem och flertalet märken är dessutom ekologiska). Men när det blev mer matig mat med portioner så funkade inte burkarna, utan det gick rätt snabbt över till att bli plockmat istället så fort tuggreflexen satt igång.

Vi provade även med gröt i början, blandade i lite mosade blåbär eller rivet äpple då naturell inte gick alls. Men det höll inte i sig så länge, tyvärr. Både gröt och välling har ratats.

Fick du någon liten bok med recept hos BVC? De brukar vara bra i början med pureerna. Att göra pureer och frysa in i iskubslådor är perfekt! Då kan man blanda lite hur man vill och ta fram så mkt som behövs vartefter smaksensationerna går över i smakportioner.

Glöm inte att börja introducera vatten i samband med smaksensationer/smakportioner!

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

oh-la
0

#6, man ska faktiskt tvärt om vara lite försiktig med vatten och helt inte introducera förrän bebis äter lite större fasta portioner. Bebisar som ammar eller får ersättning till största del får all vätska de behöver genom det.

Carrosh
0

#7 Jag fick höra tvärtom, faktiskt. Vatten är inget farligt såvida man inte häller i barnet massvis. Men att bara få smaka ett par droppar för att vänja vid smaken underlättar tydligen, speciellt under sommar och vinter med minusgrader och torr luft.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Garm
0

Vatten sa hon på BVC inget om, så jag väntar med det lite. Ska ju ändå dit snart igen, får ta upp det då.

Jag har upptäckt det är svårt att göra puré. Har försökt med morot och ärter, men det blir inte så bra. Ska prova med palsternacka nästa gång och se om det blir bättre. Köpte morot-, päron- och blåbärspuréer på burk för att kunna ha något som inte är misslyckat att ge honom.

Hur fasen gör man en bra puré? Jag har en bra stavmixer, men det blir ändå inte en bra puré. Tillvägagångssättet i boken jag fick av BVC låter bra, men fungerar inte för mig rent praktiskt. Hur slätt behöver det egentligen vara?

oh-la
0

Ha i lite ersättning så blir den enklare att mixa, jag hade bröstmjölk i mina första. Späd såpass att den är rätt rinnig. Då är den enklare att mixa :) koka också grönsakerna ganska rejält. Tänk inte på att det måste vara en massa näringsämnen kvar. Med smaksensationer a handlar det inte om näring utan om att låta barnen smaka nya konsistenser och lite andra smaker. Morötterna ska alltså vara ganska ordentligt kokta. Ibland kan jag tycka att mycket blir lättare att göra om man även har i en liten bit kokt potatis.

fluffis
0

Ja, koka allt ordentligt. Fibrer klarar inte sådana små magar av i början så man får vara försiktig. I med (raps-)olja också så blir det kanske lättare att mixa :) Jag gillar Johanna Westmans bok: från mos till att äta själv. Har haft mycket nytta av den :)

Garm
0

Tack för tipsen. Ska testa ha i lite ersättning när jag mixar och se om det funkar bättre. Den där boken ska jag kolla upp, låter intressant. Jag vill så gärna göra eget och skippa köpeburkar så långt jag kan. Inget fel på köpeburkar, för de som kör med såna, jag bara vill försöka själv. Att ha böcker med information och recept till hands hjälper en bra bit på vägen.