Övermata bebis?
Hej! Jag fick mitt andra barn för en vecka sedan och upplever problem med matningen. Vi ska träffa bvc på måndag men vill se om någon av er vet råd. Mitt första barn ammades inte av flera anledningar, bland annat pga att vi inte fick till grepp osv. Nu ville jag försöka amma. Vi har amningsnapp och det verkar funka bra - problemet är att han inte verkar få i sig tillräckligt. Efter maten är han liksom fortfarande vaken och ofta gnällig. Så vi har försökt komplettera med ersättning, men det är också svårt eftersom vi inte vet hur mycket han får i sig från brösten. Han är alltså 8 dagar och får nu lite bröstmjölk och 90 ml ersättning. Men han verkar bli hungrig igen efter bara 1,5 timme! Eller, han skriker mycket och min man tolkar det som hunger, men jag är rädd för att övermata honom och att han ska må dåligt av det. Dessutom är det bara 1 vecka tills jag ska börja vara själv några dagar i veckan tillsammans med båda barnen (har en underbar och sjövild 3-åring) och jag ser inte hur det ska funka om jag tex skulle sitta med lillen vid bröstet hela tiden och däremellan rodda med ersättning - om hunger nu är anledningen till att han skriker så mycket. Jag känner mig helt otillräcklig och vet inte om vi gör rätt just nu eller om det gör att han får typ ont i magen. Någon som upplevt liknande?
Du kan inte övermata en bebis i den åldern så det behöver du inte oroa dig över. Behöver han kanske rapa? Eller bara ligga och snutta på bröstet?
Jag har inte upplevt det som du upplever, men däremot vet jag att det kan ta tid innan mjölkproduktion och barn anpassar sig till varandra. Jag vet att man är mest orolig av allt för att maten inte skall räcka, men försök ändå att inte oroa dig. Skapa en lugn atmosfär till amningen och låt det ta tid.
Det är barnets sugande som uppmuntrar mjölkproduktionen så han måste få suga mycket så att brösten fattar.
Det som är bra med Amning är att man knappt kan övermata. Testa bara bröstmjölk en gång och se om han får ont i magen då. Får han inte det så försök att bara amma, ibland kan man få amma 1 gång i timmen tills allt funkar som det skall. Min första gjorde det säkert en vecka, och det kändes OK för mig och sen funkade allt. Låt inte någon annan än du och ditt barn ha åsikter om hur ofta han skall äta.
Det är stor skillnad på att suga ur bröst och suga ur flaska så det kan vara sånt som gör honom missnöjd också.
Ibland så fungerar det inte att amma, och visst kan man sörja det, men är det så så försök bara acceptera det och sörj inte, det finns ju så mycket annat som är viktigt i relationen.
Framförallt; känn dig inte otillräcklig.
När min son var i den åldern så ammade jag absolut varannan timme. På natten kanske var tredje. På eftermiddagen/kvällen är mjölken mindre fet och då åt han kanske varje timme. Gav ingen ersättning extra. Han gick upp massor i vikt och det gick bra. I den åldern äter de ofta är min erfarenhet. Det blir mer sällan rätt fort runt en månad.
/Surpan
Tyvärr är det ofta svårt att både amma och flaskmata. Väldigt lätt hänt att bebis börjar dissa bröstet och bara vill ha flaska då det går lättare och fortare att bli mätt på det. Men nyfödda kan äta väldigt ofta. Du behöver nog inte vara orolig för att övermata. Däremot kanske det kommer in luft som stökar i magen. Försök ge möjlighet till rap efter måltiderna. Kan vara så att det inte kommer så mycket i amningen och att 90 ml extra helt enkelt inte räcker. Man kan bara bedöma det där genom att se på viktuppgången. Och en bebis som ätit för mycket kräks i regel upp överflödet.
Om du gärna vill amma så borde du nästan försöka med bara det. Det är svårt att hänga med i produktionen om man stödmatar med flaska också. Man behöver amma jätteofta och massor med snutt på brösten för att produktionen ska hinna med. Om man har flaska också så blir det lätt att den egna produktionen inte alls hinner med, bebis ratar bröstet och till slut är det bara flaska som gäller. Men, om amningen inte fungerar så är det inte hela världen, och livet kan faktiskt bli lite lättare om man kör med ersättning. Bebis håller sig i regel mätt längre och sover längre på nätterna om man ger ersättning. Hur det än blir - känn dig inte misslyckad.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

När dottern var i den åldern ammade vi nog en gång i timmen under en period. Det var så ofta att mamma svarade närmar ringde "ammar du?" för det var typ det enda jag gjorde. Små bebisar ammar väldigt ofta och lite åt gången till skillnad från ersättning där man har fasta mål om jag förstått det rätt. Det är helt normalt att ni ammar ofta! Bebis stimulerar produktionen genom att vilja äta väldigt väldigt tätt. Hur går det om du bara "friammar", alltså ger bröstet så ofta han vill? Kan du mjölka ut mer med handen när han är klar? I så fall får han i sig.

Låter normalt. Om du har fått igång mjölken, alltså känt dig typ som dolly parton några dagar så borde han klara sig på lite mjölk ofta. Min bebis är fem dagar nu och äter inte så mycket alls, men har ändå inte gått ner ngt i vikt, utan tom ökat. Hon äter så lite att jag står i duschen två ggr om dagen för att massera bort mjölkstockning. Så kanske är det inte mängden i sig, utan magknip eller så tänker jag. Men 1.5 timme låter inte son kort tid, snarare tvärtom.