1,5 åring äter mycket
Hur mycket äter era barn som är mellan ett och två år? Jag undrar för att min son som är 1,5 har gått i förskolan i knappt en månad nu och personalen har redan vid två tillfällen tagit upp med mig att han äter "väldigt mycket" (I detta fall fyra stycken vad personalen anser är rejäla portioner). De har också bett om lov att få stoppa honom efter ett tag när han redan ätit mycket och frågat hur vi gör hemma.
Hemma brukar vi låta honom äta tills han blir lite distraherad eller börjar hålla på med nått annat och då plockar vi bort maten, men han äter hyfsat mycket även hemma. Han har alltid ätit med god aptit men är inte tjock eller överviktig, dock lite lång och därför stor för sin ålder.
Än så länge har jag sagt till personalen att han äter mycket men att de får neka honom mer mat om de tycker att han redan ätit mer än nog. Jag tror att han vill fortsätta äta så länge de andra barnen äter vid bordet, att han blir lite avundsjuk när han inte har någonting kvar, för oftast slutar han be om mer mat hemma när vi vuxna inte äter mer.
/Surpan
Vilket bra bekymmer. Hehe. Mycket jobbigare när det är tvärtom och de inte vill äta eller är superpetiga med maten. Tror det sällan är något problem att de har bra aptit ifall man håller det till frukost, lunch, middag och kanske bara en mellis på eftermiddagen. Många av barnen som äter mindre kanske äter fler mellanmål istället.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Räknas han som överviktig? Känner han mättnadskänsla? För det kan vara ett problem med vissa människor. Kanske bara förskola ska lägga mindre portioner och se till att han tuggar/ äter ordentligt hela tiden. Då äter han inte så mycket (om det ni faktiskt är ett problem) men äter ändå lika länge.
#2 Han räknas inte som överviktig. Jag tror han känner mättnadskänslor för att han slutar ofta äta efter ett tag och börjar leka med maten i stället. Jag ska ta upp dom tipsen med föris. :) själv tycker jag inte att han äter ohyggligt mycket, om än lite mer än de flesta. Han äter till exempel ingen kvällsmat eller dricker välling. Men han äter lite mer när han får "riktig" mat.
/Surpan
#3 Tycker det låter väldigt bra! Tycker ofta att pojkar är bättre på att äta ordentligt till måltiderna medan tjejer ofta vill ha fler mellanmål. Låter iaf inte som ni har något att oroa er för i nuläget. Tror också det bara är bra att barn får äta sig mätta när de är små. Tror det minskar risken för överätning när de blir större.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
#3 äter han inte kvällsvälling eller kvällsmat tycker jag inte det låter konstigt alls. Han äter ju bra på dagen istället :)
Jag tycker det gått i perioder, men jag tänker spontant att jag inte skulle neka ett litet barn mat. Däremot kanske lägga upp lite mindre portioner från början då och liksom ”dra ut på lunchen”. Jag har ju haft mitt barn hemma tills nu och är lite förvånad då vi gör olika, hemma får hon ett helt äpple till mellis medan på förskolan nu (3:e inskolningsdagen) så har barnen bara fått två äppelbitar var till mellis. Jag lägger mig inte i det - men idag störde det mig lite att de nekade barnen som ville ha mer frukt. Nu känner ju inte jag något av de andra barnen så jag ska inte uttala mig i deras matvanor - ett av de barnen som blev ledsen när hen inte fick mer frukt till mellis åt sen 3 portioner med lunch. Så det var knappast för att ”hen äter ingen lunch annars” som mer mellis nekades. När äter han sin sista måltid på kvällen?
Vi hade samma problem. Tror att vår äldsta pojke har ärvt min kärlek till att äta. Det har känts jobbigt för mig i och med att jag alltid har varit överviktig. Både före och efter ettårsåldern åt sonen som besatt, vi har alltid fått begränsa och sagt att det är slut, för det fanns liksom ingen botten i honom. På förskolan fick vi höra att han åt både två och tre portioner. När det hade gått en eller två månader och det inte gick över utan han fortfarande åt lika mycket så begränsade vi till max 1,5 portion på förskolan. Nu är han tre år och har blivit mer eftertänksam. Han äter mer eller mindre normalt nu och vi får sällan säga att det är slut. Ibland säger han att han är mätt till och med. Det känns som om vi gjort rätt val tack och lov :)
Jag tror inte egentligen att han behöver 4 portioner mat till lunch utan att det är för att ändra äter. När vi äter hemma så slutar han att be om mer när vi slutar äta. #6 Det sista han äter är middag, ca 17.00. #7 Skönt att det blev bättre! Tack för att ni bollar detta med mig. :) tror vi kör detta på känsla lite och ser hur det blir när han känt in sig på förskolan och så.
/Surpan

Min yngsta är 1 år och 9 månader och har alltid ätit med god aptit. Äter allt som serveras och äter ”rejält”. Aldrig nekat henne mat utan hon får äta tills hon blir mätt. Enda förskolan frågat är om hon äter med lila god aptit hemma, vilket hon gör :) Min dotter är inte heller överviktig utan klassas som normalviktig. Jag hade inte brytt mig utan låtit barnet äta så länge det inte finns varningstecken för att nåt är galet eller övervikt.
Jaha, men det är ju inte konstigt. Vi äter också middag kl 17-18 och erbjuder inget mer efter det (däremot om hon själv kommer och säger att hon vill ha en banan så får hon det), annars äter hon inget mer fören frukost kl 6-6:30
Vad bra. :) Lilleman vägrar att äta på kvällen, för då har han annat att göra tycker han. Men när man pratar med andra känns det som att alla ger kvällsmat. Här undrat i perioder om vi gjort fel som inte trugat på. Skönt att höra att inte alla behöver kvällsmat bara.
/Surpan

Våra äter kvällsmat numera runt 19:00 allt ifrån en macka, yoghurt, banan. De har precis slutat med välling inför natten. De åt alltså ingen kvällsmat utan fick välling vid sänggåendet. Mest för att jag tyckt att nattfastan blir för lång från middagen vid 17:00 tills frukost som intas all emellan 6:00-9:00. Men ni känner ert barn bäst och är han mätt och nöjd och håller en hälsosam vikt finns ingen anledning till oro tycker jag :)
Vi äter egentligen aldrig kvällsmat utan enbart en middag i nån form. Fattar inte hur folk hinner få in alla de rekommenderade målen en vanlig dag.