Barn iFokus

Barn

Etikett08-nybliven-förälder
Läst 824 ggr
Anonym
Anonym
2018-09-02 17:49
0

Fråga

Hur mycket hjälper era sambos er i hemmet/ta hand om barnen? Vet att det är dumt att jämföra med andra men hos oss tar jag hand om allt. Städar, tvättar, lagar mat, diskar tar hand om barn. Visst just nu är jag mammaledig men ibland kan de vara rätt skönt att få lite tid till att kunna gå och duscha till exempel utan att känna de stressad av att nån ligger och skriker. Min kar får panik när hon skriker och ropar alltid "kom och hjälp å ta över" vilket inte underlättar ett dugg. Jag har pratat om de men de blir inte bättre. Dessutom går tränar han 3 kvällar i veckan och går ut och festar nästan varje lördag och just nu ligger bakis och orkar inte ens ta vår ledsna bebis. Jag känner mig slutkörd men de vågar jag knappt erkänna för mig själv då jag allt jag önskde var att få bli mamma och jag känner att jag inte har rätt att klaga då jag valt de här livet. Vet inte vad jag vill egentligen, kanske bara prata med någon som har de likadant som mig.

vallhund
2018-09-02 18:20
2

Du får väl börja träna eller promenera tre kvällar i veckan samt gå ut o festa var annan helg, parkera bebis hos barnafadern.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

autofyll
2018-09-02 18:39
0

Gå hemifrån och ta egentid.

Anonym
Anonym
2018-09-02 18:52
0

Jag önskar. Tyvärr helammar hon fortfarande och vägrar flaska. Känner mig så dålig som mamma som knappt orkar nåt.

Sarah
2018-09-02 18:55
11

50%. Skulle aldrig acceptera något annat. Det kan gå i perioder, men 50% i snitt. Det är inte dig det är fel på som är trött, det är din kille som är egoistisk och en dålig pappa och partner.

mollyt
2018-09-05 19:39
0

Vi gör olika saker men ojämnt liksom. Alltså jag är överlägset mest med barnet och kommer vara med småsyskonet också (liksom nattar osv), jag lagar även mest mat. Min man är den som städar och handlar. Jag tvättar mest också när jag tänker efter - fast han tvättar mycket av sina egna träningskläder samt all egen handtvätt. Min man har således mer ”egentid” på kvällen efter jobbet där jag nattar barn. Å andra sidan så trivs jag med så mycket barn-tid och jag tror att hans behov av att tex gå ut och springa är större än mitt.

Isalel
2018-09-07 20:14
2

Har du berättat för din sambo om att du är missnöjd med fördelningen? Det man ibland glömmer är att (iaf första barnet) kan vara svårt även för pappor att hantera sitt föräldraskap och kan också få kriser/depressioner i samband med förlossning. Dessutom när de inte är hemma mycket så blir dom ofta i underläge när det gäller att trösta barnet. Inte heller har de brösten som så ofta barnet söker tröst i så det kan vara läskigt och jobbigt när man inte klarar av att trösta sitt barn. Tips för att underlätta: - framför allt, prata med varandra om vad ni har för förväntningar på varandra och varför. Veckoplanera! - gör upp en lista om vad som behöver göras i veckan och fördela vem som ska göra vad! Det har hjälpt oss mycket, det är också en bra övning för att se vad som är rimligt att hinna med och inte :) - sänk kraven, ofta är båda parter ganska trötta under spädbarnsperioden och jag minns när jag kom hem från mitt heltidsarbete att jag inte heller blev överlycklig när sambon lämnade över barnen när man klev innanför dörren (vilket jag själv gjorde också när jag var hemma med barnen ;)) - storhandla på nätet om man bor så till, en enormt energi- och tidsbesparande lösning på ett nödvändigt ont :) - Gör storkok när orken ligger på, fantastiskt att ha i frysen när orken tryter. - låt pappan försöka själv, vet inte hur stort barnet är förvisso - men även om barnet helammar tror jag det kan vara viktigt både för pappan å bebisen att man kan gå ifrån nån timme för att de ska ha möjlighet att jobba upp sin relation. Om man lämnar när bebisen precis ätit så tar dom inte någon större skada av att fasta en timme :) Iallafall jag hade väldigt lätt att gå in och komma med tips, råd eller ta över om pappan själv inte lyckades trösta barnet inom vad jag tyckte var rimlig tid, hade han gjort samma mot mig hade jag känt mig ganska dålig. //Trebarnsmamma :)