Barn iFokus

Barn

Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 830 ggr
Sparven88
0

Spädbarnskräk

Hej gott folk! Här kommer jag med en undring. Ikväll har bebis ätit, ätit och ätit. Mest hela kvällen. Vi la oss för natten, och medan jag ligger och läser hör jag att bebis kräker (tilläggas bör att jag försökte rapa henne innan jag la henne i sin säng). Jag går dit, och mycket riktigt. Det var rätt så mkt kräk. Nu till min fråga, kräker de "bara" upp det som är överflödigt, eller kommer allt upp så hon är helt tom igen? Nu somnade hon om på mitt bröst, så hon vart ju inte ledsen eller visade tecken på hunger.

Sindri
4

Om hon är tom så kommer hon att tala om det för dig 🙂

Små barn kan ibland få riktiga hopp i tillväxtkurvan och då kan de äta väldigt mycket ett tag för att sedan lugna ner sig igen. Nu hann inte hennes mage med riktigt så det är nog inget att bry sig om. Skulle hon däremot upprepa detta många gånger; "hetsäta" och kräkas så bör du nog tala med BVC.

Sparven88
0

Tack för snabbt svar! Visst kräker hon ibland, men det är inga såna mängder som det var ikväll. Men då har hon aldrig ätit så mycket i ett svep heller.. Jag satte mig dock i soffan med henne en stund, så får jag se att hon inte kräker mer, eller om hon vill käka igen :)

mollyt
0

#2 snuttar hon eller äter? Alltså kan du höra hur hon sväljer eller ligger hon bara och snuttar med munnen? Om barnet ammar och vill amma ofta så är det deras sätt att påverka produktionen av mjölk (alltså stimulera för större produktion). Om barnet flaskmatar så är det lite lättare att se hur mycket barnet äter kan jag tänka mig så får man anpassa mängd efter efterfrågan. Har dock ingen erfarenhet där då jag aldrig flaskmatat. Om det ofta blir så att barnet ”hetsäter” vid Amning och kaskadkräks efter så kan det vara för högt tryck på mjölken som kommer ut, då kan det hjälpa att handmjölka ut lite först så att trycket lättar innan barnet ammas. Du lär märka om barnet behöver ammad igen efter att ha kräkts eller inte, låt henne ta initiativet och följ henne.

Sparven88
0

#3 Jag tror att det kan vara "felet", att jag har så mkt mjölk, för släpper hon så fullkomligt sprutar det ut. Jag har märkt den sista veckan att hon efter en stund börjat protestera vid bröstet, fäktas, slicka försöka ta tag men släpper igen, känts allmänt störd över något helt enkelt.. en tanke som slog mig idag var att tidigare har det kanske räckt med det som sprutat ut av sig självt för att hon ska bli mätt, nu är hon äldre och behöver mer för att bli mätt. Blir kanske frustrerad när det inte kommer av sig självt längre, utan tvingas jobba själv för maten. Jag ska testa nu att handmjölka ur lite varje gång precis innan Amning, och se om jag märker någon skillnad. Då får hon liksom "jobba" själv direkt från början. Det kanske blir bättre..

BlackNo1
0

Hej Sparven! Grattis till bebisen :) Min lilla brukar göra likadant - alltså "bli störd över något" ibland under Amning. Det som brukar hjälpa då är att rapa eller byta bröst :)

mollyt
0

Låter som det kan vara bra att mjölka ur lite först innan då. Hoppas det hjälper!