Barn iFokus

Barn

Etikett03-barn-1-3-år
Läst 1896 ggr
Anonym
Anonym
2018-04-03 07:14
0

Samsovning och snusning

Hejsan! Att man inte bör röka/snuss under graviditet och Amning vet jag och höll mig ifrån, men snusar sedan amningens avslut. Igår pratade jag och en vän om samsovning och nikotin, där hon hade läst att barnet som ligger tätt även då kan få nikotin "i sig" då man svettas på natten. Inte att man snusar på natten utan det som finns i kroppen. Nu får ju jag jätteångest för detta då vår son samsover till och från (2 år), speciellt vid förkylning. Hur skadligt är det?

mollyt
2018-04-03 09:21
0

Jag skulle tala med läkare på bvc eller någon som kan förse dig med forskning som styrker argumenten. Nu snusar/röker ingen av oss men jag hade varit tveksam till om min man tex skulle få samsova (hud mot hud) med oss om han gjort det. En nackdel med nikotin är just att det absorberas via huden (därför kan det vara dödligt om små barn plockar med snus tex lössnus i snusdosa).

Anonym
Anonym
2018-04-03 09:32
1

Jag vet inte hur jag ska tolka kommentaren 1) kolla om det verkligen stämmer att det kan vara skadligt 2) vi hade aldrig samsovit om någon av oss snusade? Nu snusar jag inte i sängen, eller låter snus finnas nära så sonen kan komma åt, såklart. Hud mot hud kan det ju bli, men främst sover han bredvid mig, inte tätt på hela tiden. Min undran är om min snusning på dagen är skadlig när man samsover. Tänker att det finns så mycket information om att snusa/röka är skadligt vid graviditet och Amning, men att de främjar för Amning under rökning/snusning än att inte amma alls. Dock inget konkret om hur det går från hud till hud.

[Thiah]
2018-04-03 09:33
0

Jag har inte hört om att det skulle vara farligt att sova tillsammans när man intar nikotin. Äldre barn sover ju sällan helt hud mot hud dessutom. Jag undviker hud mot hud när jag just smort in mig med stark kortison men vi samsover ändå, jag har bara kläder på.

Anonym
Anonym
2018-04-03 09:43
0

#3 Nej de blir ju inte som nyfödd/nära vid Amning. Då snusade jag ju inte ändå. Nu ligger sonen bredvid, ibland nära men jag sover alltid med nattskjorta. Dock så kan man ju vara nära ändå, han vill gärna ligga "inlindad" i mina ben :-)

jackiejohn
2018-04-03 11:12
0

Min man snusare jag har även snusat innan första barnet och emellan barnen men har nu sen tvåan kom lyckats hålla mig ifrån det. Men vi har sovit ihop hela tiden och med äldsta som är 9 v prematur var det enbart hud mot hud i början och ingen läkare sa ett dyft om att min man snusar.

mollyt
2018-04-03 17:44
0

#2 Jag menade det jag skrev; försök att ta reda på hur det ligger till med vetenskaplig grund innan du gör något beslut (för att inte basera det på andras åsikter). För det andra var just min personliga åsikt, så jag kan inte källhänvisa den utan det var som sagt min åsikt.

Anonym
Anonym
2018-04-03 22:33
0

#5, Ja min yngsta är också prematur. Nu snusade jag iofs inte då, men jag har inte hört detta påstående tidigare. #6 Tack för svar! Ja jag ska höra med bvc vid tillfälle.

jackiejohn
2018-04-03 22:47
0

7# Jag snusade inte heller men min man satt lika mycket hud mot hud och ingen läkare kommenterade hans snusning.

Anonym
Anonym
2018-04-04 07:29
0

#8 Nej, då hade dem ju sagt det får man ju anta.

typjessica
2018-04-05 12:48
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

All intag av nikotin kan öka risken för plötslig spädbarnsdöd. Det är den information vi fått och som står på 1177. Sen gör vi alla som man vill.