Barn iFokus

Barn

Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 7397 ggr
PimTheGreat
2007-10-03 14:33
0

Nyfödd i vinter..

Har en fråga…. mitt lilla barn e beräknat komma 21 dec…. sitter och funderar på overaller. vad för sorters overaller behövs till en så liten i vinter? Ska man köpa både en i termo och en i teddy ( ni vet såna där gulliga overaller) Barnet ligger väl mest i vagnen i början när man e ute eller hur är det?? Jag funderar hit och dit att en termo borde bli för varm om barnet ligger i vagnen samtidigt som en teddy säkert inte är tillräckligt varm och vindtät om barnet inte är i vagnen….

Ni som fått barn i vintermånaderna….hur har ni gjort???

Ni får gärna ge fler bra råd att veta och tänka på när man får barn mitt i vintern….är ju trots allt kallaste årstiden… 

//En blivande mamma som går och babydona här hemma nu och bara MYSER…….Flört

floppy
2007-10-03 15:11
0

Zedrica kom i januari. Hade då bara en sån där overall i teddy åt henne. Köpte en större storlek så man fick lite mera kläder på under, o sen i vagnen så bädda man ner henne me åkpåse o filtar o sånt, o me d klara hon sig bra. Samma sak i bilen så satte vi filt runt henne i stolen…

lisette
2007-10-03 15:21
0

åkpåse och teddyoverall hade jag kört på.

faktum är att när loke ligger i sin vagn nu så har han byxor, body. tjocktröja och mössa på sig. ovanpå har han ett täcke och sedan vindskyddet. vill inte klä på honom för tidigt.

Pernilla
2007-10-03 15:35
0

Tja, vi har ju samma dilemma och har skaffat fleece/teddyoverall som också kan göras om till åkpåse, och en annan vadderad åkpåse. Misstänker att den mest kommer bo i vagnen, och ska vi ut och knalla med bärselen går det in mer kläder under fleeceoverallen (köpte också en ganska stor).

Elisabeth-J
2007-10-03 16:03
0

Jag hade en tunnare overall när barnen låg i åkpåsen, själva vagnen ger mer värme än man tror :) Sen hade jag en tjockare overall när jag använde bärselen.

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Andy
2007-10-03 16:43
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina två är födda i december, använde då bara flecceoverall/dress o åkpåse i vagnen o filt i bilstolen. Det räcker gott!

PimTheGreat
2007-10-03 19:17
0

Ok…tack alla för era råd!!!

Elisabeth-J
2007-10-04 01:02
0

Robin är född den 25 november och när han var 3 veckor skulle jag åka till stan och handla julklappar. Den här dagen var det   
-20 grader ute och snöstorm så den tjocka overallen åkte på, ner i åkpåsen och på med vindskyddet. Plötsligt börjar han att gallskrika vilket var väldigt ovanligt så jag gick fort in på en galleria och tog upp honom. Han var jättervarm! Så jag fick ta bort åkpåsen och köpa en filt istället, då blev det lagom för honom :)

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

AnnaLundin
2007-10-04 01:31
0

Jag läste i nån föräldratidning om nån som hade nojja på det där med att hon trodde bäbisen frös. Det slutade med att hon lade en termometer i vagnen för att kunna hålla koll - och bäbisen hade det ganska varmt och gott…

jag har haft Fleeceoverall till mina tjejer som är födda 29/12 resp 15/1. Hemma i stallet (i stall-barnvagnen) använde jag åkpåse, för då fick de var amed ute länge. Men i nya barnvagnen, som fick följa med in till stan och sånt, där hade jag bara fleeceoverall och ullfilt.

Kom bara ihåg mössa på huvudet och gärna övervikbara muddar på overallen, så att man stänger in värmen runt hände roch fötter.

Kom också ihåg att ÖPPNA på kläder och åkpåsar när du kommer in nånstans - jag får nästan själv cellskräck och värmeslag när jag SER barnvagnar med åkpåse, överdrag och uppfälld sufflett, INNE i affärerna. Och då ligger det säkert en unge med vinteroverall i vagnen också…

Faktum är att (såvitt jag förstått) man tror att just denna påpälsning är en av orsakerna till PSD. Lagom är bäst.

SaraO
2007-11-13 00:39
0

Jag håller med ovanstående. Och ska man "göra fel" åt nått håll så tror jag det är bättre om bebisen är lite för kall än varm. Fryser de blir de ledsna, men det är inte säkert att de gör om de blir för varma. De kan ju inte reglera kroppstemperaturen och svettas som vi gör. Jag har hört ngnstans att samma som det man själv har, fast minus ett lager om de ligger i vindskyddad vagn. Sedan kan man ha med en extrafilt under vagnen utifall.

magma
2007-11-13 00:52
0

En liten påminnelse är att gärna ha lite extra varmt under barnet, för ligger de ute och sover så kommer kylan gärna underifrån- barnvagnsbottnar är ju inte världens bäst isolerade material, även om man räknar in den tunna madrassen:)

När mina små sov ute den kalla årstiden så låg de på ett dubbelvikt fårskinn, och jag såg till att de hade som ett litet "tält" över ansiktet så utandningsluften värmde upp luften så de inte andades in så kall luft. De var alltid lagom varma och goa…

(Saknar den tiden, när man fick lyfta upp en nyvaken, go unge ur filtarna- nusover inga av mina barn dagtid längre… Gosingarna.)

Brokenfether
2007-11-13 02:04
0

Dagstidningar..ett lager under madrassen i vagnen skyddar en del mot kylan underifrån. MVH /BFlört

Cattis
2007-11-13 16:30
0

Jag håller med flera ovan. Med en rejäl o bra åkpåse i vagnen, så behövs inte så tjocka kläder. Och en ordentlig overall om man använder ex bärsele.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

AusaBausa
2007-11-13 19:44
0

hade fleeceoverall t min yngsta grabb som föddes 18 dec. Bra o ha overall o mindre ovanpå om man behöver ta upp dem när man är ute i kylan….tyckte jag…termooverall köpte jag till honom året där på..

PimTheGreat
2007-11-15 22:04
0

tack för alla era r¨åd….:))