Barn iFokus

Barn

Etikett05-barn-6-12-år
Läst 933 ggr
Laphroig
0

Apropå skoluniform

Vilken ålder menas det ifrån, har själv en dotter som blir nio snart. Skallde ha det ute också? Vet inte om det passar det svenska klimatet dottern har utedag i skogen varje vecka. Eller skall alla ha lika dana utekläder också?

Linda
0

Själv så tycker jag att när barnen är små ska skolan och föräldrarna komma överäns om vad som är ok och vilka riktlinjer som är ok för skolan för att minska etc mobbing och märkes fixering.

Skoluniform dvs kanske en likadan tröja, byxa kanske med skoltryck tror jag skulle underlätta och få ordning på mkt stök och bök som framkallas på skolor.

Det är även svårare att sortera barn i fack även för lärarna som kan ha självklara bilder och förutfattningar kanske på det "bråkiga" barnen med hängiga byxor och på så sätt glöms detta barn bort.

Varför ska skoluniforms debatten vara så infekterat när det kan vara en lösning eller en åtminstående en del lösning på an massa problem.

Vänligen/Linda

Alex
0

Skoluniform är ingen lösning.

Jag har själv haft det, gick i skola i England när jag var liten. Folk blev mobbade ändå. Jag undrar när folk ska förstå att folk inte mobbas pga kläder, utan det bara är något som används när offret är "valt". Ska folk tvingas att gå runt i kläder de inte trivs i hela dagarna? Dessutom, när barnen är i den yngre åldern brukar de gå i mindre skolor i mindre områden… Ni tror inte att de träffas/ser varandra även på fritiden? Då har de ingen skoluniform, så skulle någon kunna bli mobbad pga kläder lär de bli det ändå. Så att skoluniform skulle minska mobbingen är bara önsketänkande. Så enkelt är det inte.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

[mingdie]
0

#2 Du har rätt i att skoluniform tar inte bort mobbing. Men det kan vara skönt både för elever och föräldrar med skoluniform. Jag förstår att du har haft en dålig upplevelse av skoluniform under en kort tid i England men jag som förälder och mitt barn har mycket bra erfarenhet av det. När eleverna fick frågan så var det otroligt stor majoritet som ville ha kvar den. När det frågades varför så var svaren i stil med att det är så stor press i skolan idag så att slippa bestämma sig för vilka kläder man skall ha på sig var skönt.

Det betyder inte att det passar alla länder eller samhällen men det kan fungera väldigt bra.

Eddie