mobiltelefon till barn
hur gammal anser du att ett barn ska vara för att få egen mobil?
har ditt barn en mobiltelefon?

tycker det är lite sjukt att en tioåring har mobil, men samtidigt är det ju väldigt smidigt. man vet alltid var barnet är, barnet kan alltid få tag på sina föräldrar.
dessa nya abonnemang till barn tycker jag verkar kanon.
nackdel är ju helt klart att den är stöldbegärlig. en tioåring ska inte bli rånad.
Jag sätter inga specifika gränser, men den dagen det blir aktuellt för mina egna barn att få egna telefoner så kommer det absolut vara telefoner med absolut lägsta strålningsvärden…

Min tio åring har egen mobil men som tidigare nämnts är man ju rädd för att hon ska bli rånad,,, så hon får inte ha den ute på gården här i stan,,,hon har redan blivit utsatt för ett rånförsök av sin cykel av några pojkar,,, men hon kom undan, hon är tuff, men man är ju rädd för att de skall ta till våld…..
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Vår 10-åring har ingen egen mobil. Men vi har en extra som han kan få ha med sig om det skulle behövas. Det har ännu inte hänt och till vardags behöver han den absolut inte.
Ibland använder han min gamla personsökare. När den piper betyder det att han skall komma hem, fungerar kanonbra.

Min son är ju bara 7 och har ingen egen mobil. Däremot har jag plockat fram min gamla lur, som jag satt i ett kontantkort i. Tänkte han ska få ha den, om det skulle behövas. Han ska inte få ha den hela tiden, och ABSOLUT inte i skolan!
Jag vet inte när det är lagom. Förmodligen är det olika för olika barn. Finns det behov tidigt tycker jag inte att det är fel. Egentligen tycker jag inte att Emmy skulle ha någon. Nu har hon det ändå därför att jag var dum och impulsköpte en.
Vänliga hälsningar
Niklas
Fast jag ska inte sticka under stol med att jag tycker om att hon har en för nu kan jag ringa henne när hon inte är hemma.
Vänliga hälsningar
Niklas
Är nog olika från barn till barn vilket behov det finns och om det öht finns ett behov.
Ska de ha mobil så ska de veta att den ska användas när den behövs o inte som en leksak. Kan de inte hantera det - så kanske det också är för "tidigt" med en egen telefon….
Konstigt det där. Själv har man klarat sig med egen telefon till man blev 25! 
Mina 2 stora barn har mobil .. dom är 10 resp. 8 år ..
Dom har de, så jag kan ringa dom när dom är ute o leker ..

Jag har satt 12-årsgräns, något som vare sig maken eller barnen instämmer i. Barnen skulle förmodligen helst se att man fick egen mobil vid fem-års ålder. Enligt min son så har alla i åk 4 egen mobil, utom han. När jag ställde frågan på föräldramötet så visade det sig att det var två (som han brukar leka ofta med) som hade och inga andra. Han har väldigt bra argument för att få en mobil också:
Jag kan använda den som väckarklocka, så du inte behöver väcka mig på morgonen och
Om jag får en mobil så kan du göra mobilsmycken åt den, du som tycker det är så roligt att pyssla.

Robin har en telefon men den tas bara fram vid behov, om vi behöver nå varandra om han eller jag är borta t.e.x. Jag tycker att en 12-årsgräns är bra :)
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
Mina barn som är 7 och 10 år har varsina mobiler med kontantkort. De används bara när de är hos kompisar eller när de är på cykeltur eller dyl. så de eller jag lätt kan nå varandra. En trygghet men egentligen onödigt i så tidig ålder.

#10 Om jag får en mobil så kan du göra mobilsmycken åt den, du som tycker det är så roligt att pyssla.
den var ju klockren, klart han ska få en mobil!
Våra barn har alltid haft mobil med tanke på säkerhet då dom rider och kör ute utan oss föräldrar….
våra 2 barn har också mobiler de är 8 o 10 år. Äldsta grabben har den o spelar på o 8-åringens använder han aldrig… Bådas är våra gamla mobiler..skulle inte köpa ngn ny till dem ännu. Äldsta har abonnemang o yngsta har betalkort. Hade varit jäätte bra om de verkligen haft den med när de är ute, så man lätt kan ringa dem o få hem dem snabbt, men det glömmer de ständigt eller så är den inte laddad.

Sonen (10 år) har en egen mobil… Främst för att han brukar åka buss till sin pappa och det har hänt att pappa inte varit och mött honom på busstationen… Annars så skulle han inte haft någon…
Vi har varit väldigt antimobil hittills men nu har sonen (snart 12 år) börjat hänga ute m kompisar i grannbyn på helgerna o det börjar komma inbjudningar till danser mm så han ska få en till jul. Gillar det inte, har ingen själv men borde kanske ha en i bilen iaf då vi bor långt utanför o den kan vara bra att ha om man blir stående efter vägen (el i diket ;) men…vi får se.

Våran 8,5 åring har fått ärva en av våra gamla mobiler som vi skaffat ett kontantkort till.
Den telefonen får han bara ha om han går hem till en kompis eller om vi är på ställen där det är mycket folk,som djurparker, marknader etc ifall han skulle komma bort.
I hans telefon finns det 3 nummer inlagda…min och makens mobilnummer samt hemnummret.
Han får inte ha mobilen med sig ut på gården då han redan vi ett tillfälle höll på att bli rånad på sin nya cykel förra sommaren.
Han lyckades i ren panik slita sig därifrån och cykla hem…det är en #¤&%* värld vi lever i egentligen :o/
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
Jag fick ha mammas personsökare när ja gick i 1:an för att hon skulle på något sätt få tag i mig när de var mat.. Så ja visste när ja skulle hem… När ja blev 10 fick ja min morfars gamla mobil telefon i julklapp som ja skulle ha på mig ute.. Men snacka om att man hade noll i intresse på den.. Pengarna räckte ju längre än ett halvår.. NU räcker inte en 100lapp i en vecka ens =)

Stora flickan som snart fyller 8, har en egen mobil. Under skoldagen ligger den i ett ytterfack i ryggsäcken (avstängd!) men den finns där ifall hon skulle behöva ringa. Vissa dagar har hon aktiviteter direkt efter skolan så hon kommer inte hem emellan. Så vi har kommit överens om att när hon slutar skolan så ska mobilen slås på. Så att jag kan nå henne lr hon kan ringa ifall hon missar bussen etc. Samt att hon har telefon om vi är i stan / marknad o vi skulle tappa bort varann.
Det är kontantkort o telefonen är en urgammal modell (pappas fd jobbtelefon) men den fungerar.
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

jag är ett barn och jag fick min första när jag var 8..men man kundeinte ringa på den
jag fick min första som man kunde ringa med när jag var 9
Jag tror att jag fick min när jag gick åk 4-5. (Går i 7an nu)

12 tycker jag är lagom äller 11.

Min som 8,5 år har tjatat länge på en egen telefon men han lägger bort vantar, jackor, mössor och gympapåsar så jag har sagt att han inte skulle ha så stor glädje av en telefon han lägger bort hela tiden. Dessutom erkänner han att han bara vill spela med den. Däremot kan jag tänka mig som många andra skrivit att han får en gamal med kontantkort bara när han ska iväg själv men än så länge skjutsar vi. Till och från skolan åker han skolbuss. Tror man märker när det är dax för egen lur!

Min son har mobil telefon och är 9 år gammal.
Jag tycker de är så smidigt att få tag i honom när de behövs och att han kan ringa hem när de behövs.
Han har inte abonomang utan kontant kort.
Själv har jag parlino och kommer skaffa de till honom också.
Tycker de e super bra för man ringer billigt till en del andra abonomang + att man har ett fri nummer och de kommer bli hem. Då kostar inte ens uppkopplingavgiften.

Min 7 åring har fått min gamla mobil med kontantkort. Han får inte ha den i skolan, utan den är till för att ha när han går ut på gården eller som gullan402, när vi är på marknad eller i stan.
Ibland sms:ar han med sina kusiner som bor 30 mil härifrån, men annars används den bara vid speciella tillfällen.