Falukorv
Kan man ge falukorv till en 9 månaders? Eller är det för mycket salt i det?
Hemsida: Nivinas kaniner

Visserligen inte svar på just saltfrågan men har ju med det att göra, men varför ska man ge barn en produkt som de flesta statliga och internationella hälsoorgan rekommenderar att man äter så lite som möjligt av?
http://www.who.int/features/qa/cancer-red-meat/en/
http://www.wcrf.org/int/research-we-fund/cancer-prevention-recommendations/animal-foods
#1 Nu läste jag endast på livsmedelverket o har säkert missat något pga sömnbrist hjärna.. Men hittar inget om falukorv? Det står dessutom att man inte ska oroa sig över att ge sitt barn korv? Visst att man ska äta mindre kött men de gör vi redan o dottern får fler vegetariska rätter i veckan. På ett sätt förstår jag ditt svar men ändå inte.. Var inte direkt svar på min fråga.
Hemsida: Nivinas kaniner
Det lär vara för mycket salt men det går väl att balansera upp med resten av måltiden.

Min poäng är att de flesta rekommenderar att inte äta charkprodukter, eller så lite som möjligt :) På grund av salter och tillagningsprocessen. Om man har en sådan rekommendation till befolkningen i stort, så är min personliga tanke att man inte borde ge det alls till barn, för att sätta en bra vana.
Just saltet skulle jag inte bry mig så mycket om… vi ger ganska ofta ost t.ex. halloumi till vår dotter som är 19 månader, men hon äter inte saltad mat i övrigt så jag tänker att det balanseras ut över dagen.
Sen är det en annan sak huruvida korv är "bra mat", men jag tänker att någon enstaka gång inte gör skada. Men som #4 är inne på så skulle jag inte föda upp mina barn på att man äter korv flera gånger i veckan så att säga för då lär det bli en vana de fortsätter med när det blir äldre också. Sen tror jag personligen att det är skillnad på korv och korv också.
Falukorv räknas som shark. Det finns nyttigare mat, speciellt till ett så litet barn. Nu är min familj veganer så vi har aldrig gett dem köttkorv men första sojakorven ( också mycket salt) fick de vid ca 2års åldern. Du gör ju det det du tycker känns bäst för ditt barn. 70-80% av allt salt vi äter kommer från färdiga livsmedel och korv innehåller en hel del salt. Välj något annat med mindre salt eller ge en mycket liten bit.

Jag har gett korv då o då. Bara de inte äter det varje dag så e det ingen fara