Alla rätt...?
Har en diskussion med min något bekväme son. Jag tycker han ska plugga såpass mycket på sina läxor att han kan dem ordentligt när jag förhör honom hemma, dvs jag tycker att han t ex ska kunna alla 10 glosorna, vad de betyder och hur de stavas. Sonen har en helt annan uppfattning:
"Mamma, det är ingen annan som har alla rätt, så det behöver inte jag ha heller".
Ställer jag för stora krav på honom?

Det är ju bra om han lär sig alla men det är samtidigt viktigt att man inte tjatar på dem för mycket så att de tröttnar på allt vad läxor heter…de ska trotts allt orka med skolan i många år.
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Nej, du ställer inte för stora krav. Varför skulle läraren ge tio glosor i läxa om inte barnen skulle kunna dem?
Vänliga hälsningar
Niklas
Håller med #2 klart grabben ska kunna dem av samma anledning som #2 svarade…det kräver jag av min grabb..när han går t skolan o ska förhöras på dem så ska de orden sitta där! Sen att det på skolan kan bli slarvfel eller nervositetsslarv är en annan sak….

en läxa är ju alltid en läxa. be din son fråga läraren vem som har rätt. han lär bli ganska paff när hon svarar att han ska kunna alla 10 glosor.

Det är inte för stora krav…Jag säger samma sak till min son..:)
DU får väl utmana sonen att vara den som är BÄST på glosförhören då! ;)
Man lär sig ju inte glosor för att få alla rätt på läsförhör, utan för att man behöver kunna ganska många ord för att göra sig förstådd när man är i utlandet…

Hur gammal är sonen?
Vi har en 10-åring, han glömmer gärna alla läxor, tänker inte en sekund på konsekvenserna. Jag tror det är åldern, de har så mycket annat som de anser är viktigare så de försöker komma undan.
Annat är det med den 7-åriga dottern. Hon vill ha mer läxor och sitter i evigheter och gör sin skrivläxa. Och fint blir det. Hoppas det håller i sig, räcker att ha en att mana på ;)
Exakt det du säger Anna har vi försökt förklara för vår 10-åriga son som inte förstår varför man ska kunna eng.glosor…vi förklarar att det är bra o kunna då de flesta människor i världen kan engelska o det är ju bra o kunna förstå o prata det då..vet ni vad han sa! Jo -men jag ska inte åka ngnstans utan stanna hemma!!!! Hrm vad svarar man på det!
MEN när jag sa det sen till läraren så kom hon m ngt bra för honom…han är rätt glad i spel, i olika slag och läraren sa: - jo men mga instruktioner finns ju bara på engelska! Då kan du ju inte lära dig hur de fungerar…Så smart fröken! Han knorrade lite men har faktiskt inte hört så mkt gnäll om det längre, hihi! Skulle krama läraren i det läget!

Smart lärare.Det tycker jag.

Tycker inte det är för stora krav att han ska kunna alla 10 glosor, men hur många läxor har han i övrigt? Det kanske också är något som spelar in om hur pass mkt man ska kräva av honom.
Har ingen egen erfarenhet av skolbarn, min dotter har flera år kvar innan vi får ta i tu med de ev. problemmen.
#8: Säg att de flesta coola TV-spelen och nedladdade/importerade filmerna bara finns på engelska eller japanska och saknar svensk text. Så antingen kan man missa massor av cool underhållning, eller så lär man sig engelska snabbt. :)
Just engelska borde vara rätt lätt att motivera vem som helst till för det är ju så otroligt användbart varenda dag om man använder Internet. Det är värre med årtal för när kungar dog eller varför man ska lära sig räkna molmassa (atomers vikt)…
Mvh // Johan

det är ju bara en fördel för honom att kunna läxan men det är ju lätt man vill ligga i nivå som dom andra för att inte kallas plugghäst…men jag vill slå ett slag att bara jobba på ju mer han kan desto bättre det blir ju lite av en bonus och det är ju ingen nackdel…tyvärr så är det ju inte alltid ens barn delar ens uppfattning