Ettåring jämt trött på förmiddagarna
Vår 14 månaders dotter är alltid så trött på förmiddagarna fast hon vaknar av sig själv runt kl 6-7. Förut har hon kunnat sova en stund innan lunch, men nu har hon börjat på förskolan och där har de inte sovstund förrän efter lunch. Vi tänkte först att tröttheten berodde på att hon var van att sova på förmiddagen och att hon skulle få nya vanor när hon började på förskolan, men hon verkar inte ha blivit van än och det är nästan 2 månader sedan hon skolades in. I fredags höll hon på att somna när de satt och lekte i sandlådan på förskolan. Vi vill att hon ska tycka att det är kul och stimulerande att vara där, men om hon bara är trött och vill sova känns det ju meningslöst. Hur ska man göra? Eller är hon för ung för att gå på dagis/förskola?
Min son somnade med näsan i maten nästan varje dag första året på förskolan. Han var trött helt enkelt och på helgerna fortsatte han sova 2 gånger på dagen hela den tiden. 2 månader är en ganska liten tid med tanke på hur stor omställning det är. Så jag hade bara låtit det vara. Fråga personalen om dom har möjlighet att låta henne sova en liten stund på förmiddagen?
Ja det är ju en stor omställning så vi får väl se om det blir bättre med tiden. Det är det att hon är bara på dagis från kl 8.30 till 12 och om hon ska sova där känns det som att hon lika gärna kan vara hemma. Hon brukar sova 1 1/2 timme.
Vi var i samma sits när vår dotter började förskolan. Ibland somnade hon nästan medan hon åt lunchen…. men det är en övergångsperiod… men jag skulle också fråga om de har möjlighet att låta henne sova kanske 20 min på fm. Det kanske de inte har alla dagar men vissa och det kan göra stor skillnad. (Vi är i samma sits igen nu då vi håller på att fasa ut em-vilan, vår tjej sover kanske 2 ggr i veckan på förskolan just nu, men hon har möjligheten att vila varje dag…) hur mycket får hon sova sen på em och när lägger hon sig på kvällen? En ettåring behöver ungefär 13-15 h sömn per dygn (är såklart individuellt men det är något att utgå ifrån…)
Är hon där sådan kort tid så kanske en liten sovstund på ca20min som fien talar om kanske skulle gå? Eller så får ni bara vänta ut det. Min son blir även extra trött när hösten kommer så er dotter kanske är likadan?
Ja jag får nog fråga om de kan låta henne sova en stund. Vi ska ha uppföljningssamtal snart så då skulle jag kunna passa på att fråga om det. Det jobbiga är att det känns som att de struntar i barnens ålder, utan utgår från att en ettåring och en treåring har samma behov och är i samma utvecklingsstadie. När hon kommer hem efter kl 12 brukar hon somna nästan direkt och då brukar hon sova 1 1/2 timme, ibland 2 timmar. På kvällarna somnar hon runt kl 19. Jag vet inte om hennes trötthet beror på årstiden, men det har blivit mer påtagligt nu när hon går på dagis bara för att hon inte får sova något på förmiddagen.
#5 Ja alla pedagoger tänker inte på skillnaden i ålder eller ens det individuella barnet. Hoppas ni får ett bra uppföljningssamtal.
Låter som vår tjej i den åldern. Hon sov ca 1,5 h efter lunchen och sen somna för natten vid 19-tiden. Inget konstigt att hon är trött vid 12-tiden och somnar direkt, jag skulle snarare se det som något positivt…. hon har varit vaken halva dagen och är trött. Om jag var du så skulle jag vara supernöjd om de hade möjlighet att låta henne vila/sova max 20 min ett par dagar i veckan för att sedan fasa ut den där fm-vilan på en månad eller två.
Vad skönt att höra (läsa) att det inte bara är vi som har det bekymret. Jag ska verkligen ta upp det med dem. Det jobbiga är att det känns som att vi ställer för höga krav. Hur mycket kan man kräva av dem?
Man kan alltid fråga. Det värsta som händer är att de säger nej. Att komma att kräva att hon ska få sova tror jag inte går, de kan inte anpassa hela sin verksamhet efter ett barn utan är det utelek på fm så behövs ju all personal till det tex… eller så har de tre ettåringar till som är i samma sits, då kan kanske en personal vara inne och vila med dem medan de andra är ute med de andra barnen… så som sagt ställ frågan men du kan inte kräva att hon ska få vila varje dag. Då får du som du skriver ovan ha henne hemma och själv fasa ut den där vilan…
Ja precis, det värsta är ju att de säger nej och då får vi försöka lösa det på något annat vis. Vår dotter är yngst och det skiljer ca 3 månader mellan henne och det näst yngsta barnet. Under inskolningen var de minsta barnen ibland inne och lekte medan de större barnen var ute, men jag vet inte om de gör så längre. Men vi får väl annars bara vänta ut det. Man känner sig så elak som tvingar henne att vara vaken fast hon är trött.
Är det utelek kan hon ju sova i vagnen en stund. Fastna inte på att vila inne i en säng så löser sig nog vilandet.

Där dottern går får de sova när de vill. E de inne tar de in en vagn så barnet kan.sova där. E de ute så sover barnet i vagnen ute. Tycker det e bra att de låter barnens behov styra.där.
De brukar göra utflykter runt om i området och en gång fick dottern sitta i en vagn och tydligen hade hon somnat en stund då. Problemet kom sedan när vi skulle söva henne hemma, det gick inte överhuvudtaget. Därför är jag lite rädd att om hon sover en stund på förmiddagen kommer hon kanske inte kunna sova på eftermiddagen.
#13 då måste ni helt enkelt välja. Antingen ta hem henne så att hon sover en enda dagssömn hemma eller försöka att hon kanske inte sovrr på eftermiddagen alternativt somnar senare på eftermiddagen.
Håller med #14. Det låter helt klart som att det är dags att ta bort förmiddagsvilan för henne då. Om hon kommer vara längre dagar på förskolan framöver så är det bättre att anpassa sig till deras tider direkt, vilket på de flesta ställen innebär vila efter lunch. Det brukar dock vara rätt fritt hur lönge man får sova då… beroende på ålder behöver ju barnen olika lång sömntid.
Då får vi nog säga till fröknarna i så fall att hon inte får sitta i vagn eller något, att om de ser att hon håller på att somna så får de försöka aktivera henne, men antar att det också är för mycket begärt. Hon har längre dagar på måndagar, då går hon från kl 8.30 till 14.30 och då måste hon sova där, men det verkar gå bra och hon sover längre och längre för varje gång.
#16 ja du kan inte begära att hon inte får sitta i vagnen alls. Däremot kan du ju berätta att du önskar att hon enbart sover efter lunch. Men det kan också vara så att det är ni som får klara er utan eftermiddagsömnen i början. Att vara på förskolan är ett tungt jobb för små barn och det är hela tiden en massa intryck.
Nu har jag inte läst svaren du fått, men vill säga att det inte är något konstigt att vara trött på förmiddagen. Vi har en 19månaders hemma (hon är fortfarande hemma på heltid) och hon sover fortfarande alltid middag före lunch. Fram tills ganska nyligen (några månader sedan) somnade hon alltid redan kl 8-9 men nu blir det kanske närmare kl 10 ibland. Då vaknar hon runt 5 oftast och vi kliver upp kl 5:30 ungefär.