När sluta med spjälsäng?
När är bra ålder att sluta med spjälsäng? Och antingen ta bort gallret eller byta till växa-säng
När barnet klättrar ur spjälsängen - eller helst lite tidigare 😉
~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~
haflingerforum.nu

Håller med #1 när barnet klättrar och riskerar att falla ur sängen är det bra att byta.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Jag bytte vid 1.5 år till sonen då han vägrade spjälsängen sen 7 månader tillbaka medans växa sängen älskar han
Äldsta sonen var 9 mån Mellansonen var drygt 1 år Minste sonen är 18 mån och har fortfarande spjälsäng.
Dottern fick en växasäng i somras och hon fyllde ett år i mars. Det går hur bra som helst:-)
Min dotter är 1,5 år men sover i spjälsäng. Hon är kort och når inte att klättra ännu. Är det sent att vänta till 2 år? Hon sover ju i eget rum och hur ska man kunna ha koll då när hon vaknar?
Stora dottern var 2 år och 2 mån när vi bytte sängen. Vi hade inte plockat bort nån sida, hon försökte aldrig klättra och trivdes med att sova i den. Att vi bytte var för att vi skulle få en bebis vartefter som ev skulle vilja sängen (det ville hon inte :P) och det var jobbigt för mig att lyfta i och ur dottern i sängen o takt med att magen växte.
Vår tjej hade också passerat 2 år när vi bytte. Vi bytte också för att vi skulle ha spjälsängen til lillasyster några månader senare. Annars sov hon fortfarande bra i den. Nu är hon 2 år och 9 månader och provligger gärna lillasysters säng, men nu är det trångt…:)
#6 Våran skriker Hej högre och högre tills vi kommer, så vi har ännu inte missat att han vaknat trots att han har eget rum ;)
OT: Ni som har barn i antingen spjälsäng utan en sida eller i växasäng - hur ska man tänka för att barnet inte ska riskera att falla ut ur sängen i sömnen? Vår 1,5åring rör sig väldigt mycket i sängen när hon sover. Vi samsover och har alla väggar kvar i spjälsängen men jag har tänkt att jag ska ta bort ena långsidan nu och ställa sängen mot vår säng så att hon inte kan rulla ut - men lätt ska kunna krypa upp till vår säng om hon vill. Hur gör ni andra?
Vi bytte till en juniorsäng och har ett skydd vid huvudändan så hon inte kan trilla ur. Nere vid fotänden är det öppet så hon kan gå upp och ner själv. Det finns olika varianter och universala som passar på de flesta sängar.
Vi småstartade med växasängen genom att ha kvar spjälsängen i hennes rum och sätta den framför kanten så det liksom blev spjälor framför växasängen. På det viset kunde hon inte trilla ut och hon kunde heller inte välja att stiga ur sängen. Sängen stod mot väggen så det var bara den sidan som behövde "skydd". När vi sedan tog bort spjälorna la vi en madrass på golvet (som fortfarande ligger kvar) och så rullade vi ihop ett överkast och la under hennes madrass i sängen så det liksom lutar in mot väggen. Första nätterna hade vi babyvakten igång och hade stenkoll på henne men det funkar kanonbra och hon trillar inte ur:-) Hon kan stiga ur sängen själv men redan första kvällen sa vi till henne när hon steg upp och sedan dess har hon inte gjort det igen. Hon vet att man ligger kvar i sängen:-)