betala barnvakt?
har börjat jobba fredagar nu. hon som passar loke är en äldre dam och hon hyr vårt andra hus. hon ska passa loke varje fredag.
nu är frågan, vad ska man betala henne för detta? hon är ju hemma öfr hon är sjukpensionär.
jag tycker att det ska vara lönt för mig att jobba, jag kommer att ha ut ca 2000:- i månaden, sedan kommer ju bensinnotan att öka lite med.
vi har sagt än så länge att vi ska betala deras internetanslutning (320:- i månaden.) men sen då?
vad betalar ni era barnvakter?

Vi har aldrig haft andra barnvakter än våra föräldrar och de får inte betalt. De används bara i nödfall, vi har ju fritids när vi arbetar.

ja tyvärr så har vi inte den möjligheten då både far/morföräldrar bor 8 mil ifrån.
=(
men måste ni betala henne mer då ?
kan ni inte sänka hyran eller vad sjutton som helst..
eller ge henne någon fin blomma lite då och då ? :)

Det är jätte svårt tycker jag det där.
Vi har ju oxå varit i behov av barnvakt eftersom min mamma är död och resterande släkt långt bort.
Nästan alla tjejer i 16-19 års åldern har sagt 75 kr timmen, det blir en hel del i slutet av månaden när även förskolan tar 2100:-
Men min mamma hon tog av en familj hon hjälpte 10 kr timmen och barn= bara en liten kaffe peng eftersom min mamma inte ville arbeta svart som hon sa.
Förhoppningsvis tycker kvinnan att det bara ska bli roligt och älskar barn och känner sig lite behövs.
Fråga om ni kan diskutera fram något som känns bra för båda.
Lycka till mvh Linda

själv har jag stor släkt så barnvaktning har aldrig varit några problem. Om min 16 åriga kusin passar henne en hel dag så får hon mellan 100-200:-
Jag betalar minst 50/timmen för min barnvakt.

#6 skulle jag betala 50 kr/timme kunde jag lika gärna vara hemma själv med honom.

_Läste ditt inlägg och undrar. Vad är orsaken till att du ska jobba? Är det för att komma ut och träffa andra vuxna igen? eller dra in pengar till hushållet?
Jag tycker personligen att det är en självklarhet att hon ska ha betalt, hon utför ju en tjänst. Oavsett om hon är sjukpensionär. Hon utför ju en tjänst. Även om hon hyr av er så utför hon en tjänst.
Min mamma som är 72 år arbetar extra på sitt "gamla " dagis, hon har full timlön, hade hon inte det skulle jag bli riktigt arg och se det som att hon blev utnyttjad. Även om hon gör det för att hon tycker det är kul att få träffa barnen och personalen igen så självklart ska hon ha betalt även om hon är pensionär.
Jag tror att du måste gå till dig själv, du har svaret.
Kram och lycka till!
Anne Mari_

det är både delar. dels komma ut och inte bara gå här hemma. sedan att få in lite mer pengar.
absolut att hon ska få betalt, men frågan är bara hur mkt. hon säger dessutom själv "det ska vara lönt för dig att jobba".
jag kan inte ge henne 200:-/tillfälle. det blir 1000:- i månaden. sedan tillkommer som sagt bensinkostnaderna för mig. det blir inte mkt över till huset.
det är svårt… :S
#9 Finns ingen mer möjlighet till tjänster/gentjänster? Snöskottning i vinter? (Hmm, tänktente på att ni bor i Skåne :P)
Har du frågat vad hon VILL ha?

Jag hade samma tanke som dig Anna :) Att byta tjänster är ju något som alla parter brukar uppskatta :)
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

_Förstår ditt dilemma till fullo. Kan du inte göra en middag till henne en dag i veckan? eller något annat som hon skulle uppskatta. Fotvård, massage etc.
kram
Anne Mari_

#10 hon säger att det är svårt, att jag ska säga… kan du förstå dilemmat?
hon har tom erbjudit sig att laga mat till oss den dagen hon passar loke.
jag tror o vet att hon gör detta för att det är roligt, inte för att tjäna pengar. hon behöver ngt annat att göra, inte bara sitta hemma med hundarna och glo.
Mest ärliga tycker jag är att säga som det är med hela situationen och berätta att det kostar i bensin m.m och att man gärna vill ut o jobba den lilla stunden för att hålla kontakten med jobbet osv. Då tror jag iaf att hon "förstår" på ett annat sätt och kanske uppskattar en sak istället eller att man byter tjänster som tex. snöskottning, gräsklippning eller bjuda på exempelvis ett julbord som Tack.
Jag vet inte vad ni har för privat relation men som jag ser det kan inte en 'anställd' ta hänsyn till 'chefens' personliga ekonomiska situation när hon accepterar ett jobb och därför gå med på en lägre lön.
Men i en förhandling är 'allt' tillåtet så du kan ju alltid dra din 'snyfthistoria' ;-) och se vad hon säger. Det är upp till henne att tacka ja eller nej.
Tom

jag ska ta mig ett snack med henne. tack för peppningen och kommentarerna.
Jag har inte läst hela tråden ska jag börja med att säga. Men nog borde ett par hundra/fredag vara det minsta? Jag vet ju inte hur många timmar/tillfälle det kommer handla om heller.