Barn iFokus

Barn

Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 1253 ggr
lisette
2007-11-09 06:59
0

testa mer

vi har börjat ge loke lite bönor, pasta osv. men vad kan man mer ge honom att smaka?

är det för tidigt med tex brödbitar, ost osv?

AnnaLundin
2007-11-09 09:30
0

Hur gammal är han?

Mina barn har fått börja tidigt med att knapra smörgåsrån, med eller utan smör på.

Elisabeth-J
2007-11-09 10:35
0

Brödbitar kan du skära i små tärningar och ge honom nu.

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

lisette
2007-11-09 13:09
0

han är 7 mån, född 27/3.

rån gillar han inte alls, vi har provat med det.

magma
2007-11-10 00:13
0

Ägg, kött, naturell yoghurt, fruktpuré?

lisette
2007-11-10 23:41
0

kött redan? =O

vad för sorts kött?

vad ska man tänka på att inte ge än?

magma
2007-11-11 04:06
0

Jaaa, visst finns det väl kött att köpa från den åldern om man köper barnmatsburkar? Blev osäker på det nu, vad gäller burkmat. Men om man skaver av tunna strimlor kött från halvfruset kött och gör som skav (tänker på renskav, men jag gör på älgkött istället:) så brukar köttet bli så mört att det faller sönder. Man kan ju även mixa köttet.

När mina var små kokade jag små köttstrimlor ihop med vatten, lite grädde, en smörklick, morotsslantar, potatistärningar etc i en gryta ihop med liiite kryddor. (Typ en liten flisa vitlök, torkad dill och citron om man använder fisk istället för kött, torkad basilika, oregano) När allt var klart så mixades det ihop, alternativt så mixades köttgrytan för sig och potatisen för sig med smör/grädde.

Sista barnet ammades helt tills hon var över 8 månader, så där var inte övrig mat så avancerad direkt i början:) Med första sonen fungerade amningen sämre och han åt mer smakportioner, provade på mat etc tidigare.

Det beror ju lite på dig också, och din sons intresse för att smaka/prova på. Med dottern var jag inte så pådrivande med att introducera mat/nya smaker eftersom vi båda var nöjda så pass länge med amningen, och jag ville inte att den skulle trängas ut av vanlig mat innan vi båda var redo för det. När hon själv började visa intresse för vår mat, så var det dags att börja mer aktivt och sedan rullade det på.

magma
2007-11-11 04:20
0

Har letat runt lite och hittat bl.a detta om mat för barn 6-8 månader: (www.barnmat.net)

Att prova på:

Nötfärs, kalvfärs (enligt min "BVC-tant" är viltkött utmärkt också)
Fisk, dock ej insjöfisk
Kyckling
Ägg
Havregrynsgröt (havre eftersom det innehåller lite gluten, ett bra sädesslag att börja med)

Potatis
Morot
Palsternacka
Blomkål
Majs
Broccoli
Ärtor
Avocado

Plommon
Äpple (Kan skrapas med sked, rårivas eller kokas till mos)
Päron
Banan
Blåbär
Persika

Jag kokade ofta havregrynsgröt och lät rivet äpple eller päron koka med gröten som smaksättare, la i en liten smörklick också när gröten var klar

[Anna-N]
2007-11-11 09:29
0

Jag ger min lille kött och han är 5 månader. Finns flera sorter med kött i = Slottspuré, Biff Stroganoff, Dillkött. Fisk finns det Laxpuré från 5 mån i sortimentet mem har inte hittat det i butik.

Från 6 månader finns lasagne, kalops, kyckling och en mängd smaker med kött. Kolla in bla www.semper.com www.nestle.se www.hippbarnmat.se

Han äter ett huvudmål per dag och så gröt till kvällsmat. Mellan där ammas han när han vill. Han äter allt och MYCKET så smakportionerna förslår inte. Gör eget av grönsaker Potatis, palternacka, morötter, ärtor och brukar även blanda i potatis i burkmaten samt smör.

Fruktpuréer får han vid varje måltid annars färsk frukt som man mosar typ. banan, avocado eller päron.

Har hört att hemlagad gröt inte täcker upp näringsbehovet så därför är de färdiglagade bättre ur näringssynpunkt. Kokar man havregrynsgröt själv var ett råd att smula i paltbröd för att få bla järntillförseln tillräcklig.

När ska man börja med mejeriprodukter som mjölk o grädde? Tycker alla säger olika.