Barn iFokus

Barn

Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 1535 ggr
oh-la
0

Ännu en tråd om matsedel

Vi var på bvc här i veckan för vägning och mätning av dottern, 10,5 månader. Det som gjorde mig lite orolig var att hennes kurva dalat ganska mycket från 8 månader, från 2 över medel till medel. Eller ja, inte orolig, sköterskan pratade om amningspuckel, om att hon är en aktiv tjej och att det var normalt, men hon dalar så precis får det att vi helt slutade amma runt 8 månader att jag ändå måste fråga om det ser ok ut med matsedeln. Hon är inte undeviktig, väger 9600g och är pigg, glad och utvecklas mer än väl, det är mest matupplägget. Jag är själv en sådan som äter max två mål om dagen, så jag har haft lite svårt att få till det med någon som äter så mycket oftare eftersom det inte faller naturligt för mig. Först och främst får hon en flaska nattvälling någon gång mellan 3-5, lite beroende på när hon vaknar och vill över i vår säng. Runt 8, frukost. Gröt med lite fruktlös, banan eller liknande. Alternativt smörgås med pålägg, turkisk yoghurt med lite bär. Ibland skippar vi smörgås och ger oststavar till yoghurten. Runt 11, en flaska välling i vagnen då vi går ut med hunden på långis här somnar hon sin enda lur för dagen och sover runt 2h. Runt 14-15. Lunch. Omelett med grönsaker och lite ost. Blodpudding med grönsakstallrik. kokt kyckling med avokado och tomat. currykycklinggryta med grönsaker och bulgur. Köttfärssås med pasta. Efterrätt brukar bli bär, så som blåbär, vinbär, hallon eller frukt så som nektarin, mango eller banan. Runt 18, middag, det vi äter, alternativt något fryst till henne om vårt inte är barnvänligt. Mellan 20-21 kvällsvälling i vagnen när vi går sista rundan med hunden. Hon får ju inte allt på ett mål, utan det är ungefär hur våra måltider kan se ut. Hon får plocka mycket själv med maten hon får, om det inte är geggigt och blandat, typ köttfärssås eller gröten. Då matar jag. Vi stressar inte, utan hon får plocka så länge hon vill så plockar vi undan när det inte längre är intressant eller hon vill ner. Det är en aktiv tjej som är högt och lågt, klättrar på allt så hon gör ju av med energi! Vad tror ni, för få mål? Dåligt upplägg? Eller är det vara så här det blir när man har en dam som kör rally från morgon till kväll?

[Thiah]
2

För mig låter hon helt normal och ni verkar ju äta normalt (jag är absolut ingen expert). Barn växer i perioder, äter i perioder och som är inte alltid samtidigt. Så länge hon är glad, pigg och äter någorlunda så skulle inte jag oroa mig. Och bvc verkar vara snabba på att säga till om nått är galet.

oh-la
0

#1, tack! Det är mest någons synpunkt på hur vi äter. Jag är ju själv så himla dålig på att äta, saknar aptit innan 12-13 på dagen och äter gärna sent istället. När hon då dalar blir man ju lite nojig över att vårt matupplägg är heltokigt. Bvc var inte oroliga alls, framför allt när man berättade hur hon röjer runt. Dom trodde hon brände mängder nu med tanke på att hon börjat gå också. Tack åter igen!

[Thiah]
0

Jag har hört att just den tiden när de börjat gå så går det åt lite extra energi från olika källor. Låter ju vettigt i mina öron. :) Vår kurva är i alla fall baserad på både längd och vikt så Joel dalar lite hit och dit på den. :) Sen tror jag att barn utan är problematisk(tex ätstörningar) visar tydligt om de inte får i sig tillräckligt med mat. Joel blir tex megaledsen och klängig när han är hungrig. Då är det bara att ge honom något extra så får man tillbaka sin normala fis igen.