Barn iFokus

Barn

Etikett10-amning
Läst 2733 ggr
Anonym
2

Dålig mamma enligt min sambo.

Väljer att skriva anonymt då det är många som vet vem jag är. Jag håller på och försöker sluta amma då min son snart är 9 månader. Han biter mig sedan 2 månader tillbaka och det gör så ont att jag inte vet var jag ska göra. Därför har jag nu sagt till min sambo att jag vill sluta och det kan han inte acceptera. Idag ammar jag max en gång på natten och det är inte alltid han blir mätt. Då går jag upp och vet honom gröt och sen kan det ta ett tag innan han somnar igen. Han vägrar äta välling. Enligt livsmedelsverket är det bra att delamma upp till 1 år och det har min sambo hakat upp sig på. Han anser att jag är en dålig mamma som inte vill fortsätta amma honom. Han behöver det, det är därför han vaknar på nätterna enligt honom. Det spelar ingen roll vad jag säger. Han ger mig inte stöd. Just nu önskar jag att jag blir så pass sjuk /dålig i flera veckor så att han får ta honom och jag slipper amma. Jag ger upp snart.

[Thiah]
14

Nämen då får han väl amma då!    Blir så irriterad på karlar som försöker bestämma över saker de ska ge sjutton i. 

Jag har inte ammat alls, min make frågade försiktigt om varför jag inte ville + kommenterade att den där första råmjölken ju är viktig. Efter det var det tyst som graven.  Hade tagit hus i helvete om han börjat låta som din sambo.  

Jag tycker du har kämpat på bra som ammat två månader med en bitande son och stor smärta. 

Är det bara välling sonen inte äter eller är det flaska överlag? För  dricker han från flaska kan du absolut ge ersättning istället för modersmjölken och skippa välling helt.  Finns ett par olika ersättningar i affären som man kan pröva.  

Välling är ju egentligen bara utspädd gröt medan ersättningen har andra nyttigheter i sig just för att efterlikna modersmjölken

Surpan
6

Men jag hoppas du säger åt din sambo att han är en idiot som säger så till dig? Stå på dig, han har ju fel! Kan du be hans mamma prata med honom?

/Surpan

Anonym
0

#2: Jag säger det till honom hela tiden men han lyssnar absolut inte. Enligt honom är det jag som inte ser till vår sons intresse. Sen att jag mår skit spelar absolut ingen roll. Jag är som luft för honom. Funderar allvarligt på att prata med hans mamma v 28 när vi åker till de på semestern. Säga att nu är det nog.

Kyllan56
7

#3 Prata med barnavårdscentralen om att få stöd i detta och ta med din sambo dit så de kan hjälpa dig att få honom att förstå!! 

Du behöver hjälp att få honom att FÖRSTÅ! Din sambo är i detta fallet mycket egoistisk.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Sarah
13

Du har en dålig sambo, du är inte en dålig mamma. Jag tycker att du ska fundera på om din relation verkligen är hälsosam. Vill du att ditt barn ska växa upp och höra pappa trycka ner mamma hela tiden? Din förra tråd (gissar att det var du) var ingen rolig läsning heller. Vill du vara med en man som behandlar dig illa?

Destany
3

Han har inte med det o göra. Verkligen inte ok o hålla på så som din sambo gör. Jisses jag har inte ammat någon av mina barn e jag en.dålig mamma för det? Nä be han hålla tyst om han inte har nåt vettigt o säga.

Anonym
1

#4: Jag har varit i kontakt med mödravårdcentralen och fått en lapp med mig hem där det står att det är OK att sluta amma och att barn inte behöver äta på nätterna mm. Men ändå så lyssnar han inte. 

#5: Jo det är tyvärr så att det jag skrev det andra inlägget oxå. 
Idag har jag pratat lite med min mamma om just Amning och hon säger åt mig att det är upp till mig. Det bestämmer inte han och så är det ju. Men det är bara det att från och med lördag så går min sambo på semester och då kommer jag sluta amma och kräva att vi kör varannan dag med att ta nattning och nätter/tidiga mornar. 
Jag har tänkt tanken många gånger på varför jag accepterar att någon säger och får mig att må på ett visst vis. Hade det varit någon annan hade jag sagt åt den att dumpa personen. Men det är  inte så lätt när det är en själv tyvärr. Jag tror innerst inne att vi kan lösa det här. Det är bara det att han måste börja lyssna på mig. (Om han nu kommer göra dvs).

#6: Jag blir förbannad när han säger att jag ska fortsätta amma och då får jag höra att jag är höjer rösten inför vårt barn och det är ju inte bra. Så jag får skit för något som egentligen inte ens borde vara ett problem. =(

Kyllan56
9

#7 Jag tror tyvärr han behöver att någon annan säger till honom, så du kanske ska ta med honom till barnavårdscentralen. Så att en auktoritet på området informerar honom!

Nej jag tycker inte du är en dålig mamma! Däremot tycker jag jag - i denna fråga - att din sambo är en dålig partner!

Anonym
1

#8: Jag håller med om att någon utomstående behöver prata med honom för mig lyssnar han inte på.

Surpan
4

Men egentligen så är det bara att sluta väl? Han kan ju inte tvinga dig (skulle han tvinga dig rent fysiskt hoppas jag du springer fort).

/Surpan

Anonym
0

#10: Nä, att tvinga mig fysiskt skulle han aldrig göra. Sån är han verkligen inte. 

Det är bara det att jag behöver stöd att vi tar varannan natt så det går att vänja av vid amningen. Är tufft om jag ska göra det själv. Kan ju bli några nätter utan sömn.

Anonym
1

I natt var det dags för min sambo att ta natt /tidig morgon. Kl 01.30 vaknar han och jag puttar på min sambo som sover med öronproppar. Då kommer han runt med honom och säger att jag måste amma. Vilket jag vägrar. Jag blir arg att han väcker mig och inte låter mig sova. Han börjar diskutera om att han behöver mat på natten att det är därför han vaknar. Jag säger att det räcker med vatten. Han tror mig inte och fortsätter tjata. Jag får ta hand om honom medan min sambo går och värmer välling som han inte vill ha. Då fortsätter han tjata om att jag ska amma. Men jag vägrar och blir riktigt förbannad. Då får jag skit för att jag höjer rösten, men vad ska jag göra när han inte lyssnar på mig. =( Jag har nu sagt att jag kommer prata med hans mamma om det här. Till slut går jag ut och lägger mig på soffan och han följer efter. Han säger att hans mamma ammade honom i ett år och jag rättar honom och säger 9 månader och att min mamma aldrig ammade mig. Får till svar att det är därför du är som du är! Jag somnar väl efter en två timmar när han har slutat gå i vardagsrummet med bärsele. Behövde bara skriva av mig. =(

Kyllan56
2

#12 Din sambo verkar omogen och bekväm! 

I ärlighetens namn låter det som din sambo lämpar överallt ansvar till dig, för han vill ha det så bekvämt som möjligt. Han sover väl med öronproppar för sonen inte ska störa honom?

Maria
1

Kan du inte pumpa ut mjölk som din sambo kan ge på natten?

/Maria

[Thiah]
5

Ni kan ju köpa färdig ersättning (inte samma som välling) och bara värma på natten eller ge som sista mål redan på kvällen. När det gäller matbiten alltså. Utöver det skulle jag ge din sambo en fet känga i rumpan och säga väx upp

Anonym
1

#13: Jag håller med om att han är bekväm av sig. Nu var han tvungen att gå och vila då han är sliten  och då har han gjort det 1 natt/morgon. Jag har gjort det i nästan 9 månader. 

Min sambo har alltid sovit med öronproppar. Så det har inte med att vi har fått barn. 

#14: Det finns inte så mycket att pumpa ut då han äter mat i stort sett hela dagarna. 

#15: Jag vill vänja honom av vid att vakna på nätterna och han behöver inte mat då han är 9 månader. Han får i sig tillräckligt på dagarna.

Anonym
1

#13: Jag håller med om att han är bekväm av sig. Nu var han tvungen att gå och vila då han är sliten  och då har han gjort det 1 natt/morgon. Jag har gjort det i nästan 9 månader. 

Min sambo har alltid sovit med öronproppar. Så det har inte med att vi har fått barn. 

#14: Det finns inte så mycket att pumpa ut då han äter mat i stort sett hela dagarna. 

#15: Jag vill vänja honom av vid att vakna på nätterna och han behöver inte mat då han är 9 månader. Han får i sig tillräckligt på dagarna.

Kyllan56
2

Hur man än vrider och vänder på det, så problemet är din sambos oförstående! Jag tror det handlar mycket om att så länge du ammar på natten får du gå upp och ta hand om sonen och din sambo kan lugnt sova vidare. Var är omsorgen om dig? 

Kanske hjälper det att hans mamma kan få honom att förstå!

Anonym
0
[Thiah]
2

#16 finns många barn som 9 månader som ännu behöver nattmat och många som klarar sig. Vare sig de äter mycket eller inte. Men såklart första nätterna utan Amning och med sambon kommer vara svåra hursomhelst. Bara att han vänjer sig, sambon alltså.

Anonym
1

#20: När jag har ammat har han bitit mig och sen har jag fått ge honom vatten istället.

[Thiah]
1

#20 okej då förstår jag :)

Keeran
2

Hej! Har inte läst hela tråden. Men jag kan säga att du inte är en dålig mamma. Jag har slutat nattmata mina barn från dom var 4-5 månader ungefär (har då helammat). Det går jättebra att vänja dom med det men det är ju en fördel om din partner ställer upp på det. Bebis vet ju att mamma har brösten. Blir faktiskt irriterad på din sambo, är inte han som bestämmer. Kram på dig

Anonym
3

Jag har nu officiellt slutat amma och druckit alkohol för första gången. Jag har hela tiden sagt att så länge jag ammar så kommer jag inte dricka någon alkohol och det har jag hållt. Har även nu pratat med min sambo och han är nu med på banan och det kom oxå fram att han tyckte att jag var den som kunde trösta med hjälp av amningen och att det låg en osäkerhet hos honom. Tänk om han bara hade sagt det till mig direkt istället för att tjata om livsmedelsverket. Då hade jag ju hjälpt honom att känna sig trygg. Istället för att jag nu har mått skit i över två månader pga tjatet kring amningen. Så onödigt. Men nu känns det bättre och jag behövde aldrig ta upp det med hans mamma. Tack för er hjälp, jag är evigt tacksam. ❤️

Kyllan56
2

#24 Verkligen skönt att höra att det löste sig!

[Thiah]
2

Vad skönt att det löste sig. :)