Prococerande ge barnen vego kost
Verkar som det är många framför allt äldre som ibland blir väldigt provocerade över att vi låter våra barn äta en vegetarisk kost. Jag är noga med att de ska få i sig de de behöver och mina barn ser väldigt hälsosamma ut och de har väldigt mycket energi. Man ser ibland barn som inte alls ser hälsosamma ut men deras kost kritiseras antagligen inte alls på samma sätt hela tiden. Det är mer ok att ge sina barn halvfabrikat och masss socker än att låta de äta en vegetarisk kost. Jag gör detta efter som jag anser det vara det bästa för mina barn. Varför är det så provocerande? Hört allt ifrån att det är synd om mina barn till att de inte får i sig de det behöver för att växa. Finns inget magiskt i kött som inte går att tillgodose på annat sätt. Ja, jag har även tänk på vitamin B12.
Jag tycker inte det är provocerande. Jag är övertygad om att de flesta föräldrar gör vad de tycker är bäst för sina barn (utifrån sin förmåga). Däremot så får jag erkänna att jag kan tycka det är lite synd när barn måste tacka nej mot sin egen vilja till saker på till exempel kalas när de blir bjudna. Men jag respekterar såklart alltid om ett barn säger "nej jag får inte".
/Surpan
Vi äter en lakto-Ovo vegetarisk kost och har väldigt sällan mött på att något tyckt de varit konstigt. Sen finns de ju rötägg överallt, som anser att deras sätt är det enda rätta.. Vi utesluter även mycket halvfabrikat o allt socker (bortsett från frukt), det har mött mer reaktioner än en vegetarisk kost.
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Detta är bara en tanke som dök upp när jag läste, men kan det vara så att äldre blir provocerade av vegokost eller uteslutande av halvfabrikat/socker därför att det var vad deras föräldrar gav dem och vad de gav sina barn? Alltså, att de kanske känner sig som "sämre föräldrar" eller liknande, förstår ni hur jag menar?
Var snäll mot alla - bli vegan ❤
#3 kan säkert ligga något i det. Jag har fått höra några gånger av andra "att min kosthållning får dem att se dåliga ut". Det viktiga är ju att man gör det som känns rätt för en själv och sina barn och det tror jag alla vill, bara att vägarna, åsikterna och kunskapen är väldigt varierad.
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
#4 Nej men vad dumt att säga! Då vet de ju ändå att ditt sätt antagligen är bättre? Konstigt att klaga på dig då istället för att ändra på sig själva.
Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Jag tycker det är spännande och har full respekt för de som utfodrar sina barn på ett annat sätt än vad jag gör om jag möter likvärdig respekt tillbaka. Vi äter inte vegetariskt utan vi är självförsörjande i den mån vi kapacitet till i dagsläget (grödor, bär och kött både från jakt och uppfödning) Sparsamt med socker och knappt halvfabrikat och det är sunt, tror alla föräldrar vill ge sina barn en bra kosthållning och allt kan diskuteras det är oftast bara kul och givande :) Jag lär mina barn att behandla liv med vördnad och respekt vare sig det rör sig om en frökapsel, en gris eller en annan människa. De är fria att göra sina kostval själva när de blivit äldre (tänker runt tonåren ca) skulle aldrig hindra dom från att välja kosthpllning själva även om det skulle vara tvärt emot hur jag äter.

Har ofta mött samma och det är märkligt. Vegetariskt är oftast bättre för både hälsa och miljö. Jag tror som andra säger att det handlar om att andra känner sig mindre duktiga och ser det indirekt därför som en kritik mot deras livsstil. Jag är forskare på lantbruksuniversitet och jobbar just med livsmedel och miljöfrågor. Pratar man miljö så lyssnar folk bättre än om man pratar etik som exempel. Att folk kritiserar veg, men gärna ger sina barn vanlig korv övergår mitt förstånd… Rekommenderationerna för chark är att det ska undvikas, helst helt, ändå tycker folk att det är ok att ge barn. ?!
Intressant att läsa andras åsikter:-) Vi är inte vegetarianer men har vänner som är det som är i barnproduktionstagen:-p De säger att de ska ge sina barn kött, i alla fall ge dem alternativet och låta de själva bestämma. Att det finns kött och andra produkter som är bättre och mindre bra är såklart lite upp till var och en att avgöra vad som är bra. Till exempel blev jag väldigt förvånad när jag beställde svenska morötter från Maxi men de hade ersatt det med morötter från Afghanistan. Väljer man helst ekologiska produkter från exempelvis Afghanistan eller svenska (icke ekologiska) produkter att ge sina barn?