Barn iFokus

Barn

Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 1997 ggr
lisette
2007-10-24 02:37
0

handla julklappar

har börjat få lite julklappsångest redan.

tycker alltid det är så svårt att handla klappar.

hade tänkt att bara köpa ngt litet till loke och sedan sätta in pengar på hans sparkonto istället.

vad har ni planerat att köpa för klappar till er barn?

Annette
2007-10-24 09:04
0

Ibland har vi handlat julklappar i Ullared, man får ju massor för pengarna där.

I år har jag ingen aning om vad vi skall köpa, de pratar inte om något speciellt. Funderar på att ge dom något litet och resten pengar. Då kan de tex handla på mellandagsrean.

Sonen behöver en ny cykel, men det passar bättre att ge honom på födelsedagen i mars, man cyklar ju mer framåt våren.

MaMaMade
2007-10-24 09:08
0

M åldern växer önskemålen…

Sonen har önskat sig 4 böcker o de ska han få + en mobil o ngt PC-spel. Allt detta delat m 2…han får hälften i födelsedagspresent då han är född den 1 jan.

Flickorna är fortfarande tillräckligt små för att uppskatta småkrafs…tack o lov…Mellis älskar att pyssla så det får bli papper, tejp, presentpapper, lite lull att klistra fast o pennor.

Sonen har sålt jultidningar så det blir en magnetBarbie också, då har de var sin o slipper slåss om kläderna. :) En bok till Minstan + Fem Myror-serien till dem båda.

Ska lusläsa Blocket, fyndade förra julen o hoppas på samma tur i år. En docksäng el två skulle sitta fint…

Elisabeth-J
2007-10-24 10:37
0

Jag tycker att det blir svårare och svårare ju äldre barnen blir. Jag brukar också handla på Ullared men i år blir det aldels för långt att åka dit. Det blir en bok, spel till psp bl.a. Han ska få göra en önskelista så jag vet vad som önskas :)

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

MaMaMade
2007-10-24 10:41
0

Jag har alltid tyckt att det har varit svårare att ge presenter till pojkar jämfört m flickor. Tjejerna har iaf alla uppskattat pysselgrejor o gillat hårklämmor/snoddar, smycken mm. Pojkarna är insnöade på tekniska prylar o stora legobyggen som kostar ett helt hemman!

[Anna-N]
2007-10-24 10:46
0

Första julen = speciell…. Så det blir nog en del julklappar till sonen skulle jag tro. Men mest "nyttoprylar" i den åldern. Finns ju heller inga önsklistor ännu så man får styra o ställa som man vill på den fronten :-)

AusaBausa
2007-10-24 11:14
0

Vi har mga år köpt massor m smågrejer(bilar, plastdjur etc..) men ju äldre barnen blivit har vi köpt kanske en-två större saker i lego eller playmobil. Barnen älskar det ännu…och dem är 8 o 10 år. I år önskar sig äldsta grabben lite nya tevespel…minsta grabben har jag ingen aning om o inte han själv heller..värsta är att han fyller den 18 december så man ska komma på både födelsedagspresent o julklapp! Ev klockor till båda grabbarna…ingen av dem har ngn…

Minstan , tjejen gillar allt som är klipp o klistravänligt glitter o glamour… fina papper, tjp etc…mkt smått i år blir det nog…

samt ngr klädesplagg till dem var.

Funderar på o åka upp till Ullared o sova över o shoppa bara jag o mannen sen är det klart…

AnnaLundin
2007-10-24 11:16
0

Jag tycker det är jättesvårt att handla julklappar. Mina barn är ju ganska små än så jag vill gärna ge dem lite vettiga leksaker, men jag hittar inga vettiga leksaker…. Skrikandes Tycker babra det finns en massa krafs och skräp.

Och inte blir det lättare av att kära farmor och farfar till barnen vägrar köpa själva, utan ger mig en - med mina mått mätt - ganska stor summa pengar att köpa julklappar till barken för… Fundersam Och det är ju jag som köper julklapparna i vår familj, maken bara jobbar….

Återstår att se vad det blir för ngt i år…

AusaBausa
2007-10-24 11:22
0

#7 samma här…så fort farmor hörde vi ev skulle till Ullared var hon snabb o säga att hon skickar med pengar så vi kan handla…hur kul är det??? Samt allt jobbet…grrr…likadant varje år…men sen köper hon ändå ngt själv för hon kan inte låta bli o då blir det alldeles för mkt klappar för att det ska vara okej..ngn måtta på det tycker jag det kan va!

Elisabeth-J
2007-10-24 11:31
0

Jag skulle vara jätteglad och tacksam om farmor/mormor lämnade julklappar eller pengar till julklappar. Jag får ta dom kostnaderna själv vilket kan vara tungt många gånger. Om man själv kunde handla ett par paket och dom skulle få resten från släkten så skulle det underlätta en hel del :)

Elisabeth 

lisette
2007-10-24 12:35
0

#5 jovisst är den speciell. men guud vad tråkigt att först gå och handla paketerna, slå in dem för att sedan öppna dem själv igen. ganska meningslöst.

har planer på att köpa en mobil till loke, han tar ju alltid våra så..

[Anna-N]
2007-10-24 15:37
0

#10: Hihi, ja det är ju det som är så tråkigt….;-) Men då får man ju öppna dubbelt så mkt själv (om man gillar paket såklart :-)

lisette
2007-10-24 16:44
0

bad mamma köpa julklappar till loke från oss.. =)

Andy
2007-10-24 18:08
0

Kevin önskar sig lego, så det ska han få. Leo är ju lite för liten att önska sig saker men det blir vell nån liten rolig leksak. Ska försöka att inte handla så mycket.

Pojkarna fyller ju i jul oxå, på julafton o annandan så det blir sååå mycket grejor av alla ändå.

Vi brukar köpa nått kul till sommarn istället, i våras fick Kevin en 4-hjuling som han önskat sig länge….

parsley
2007-10-24 19:10
0

Min 10-åring kan skriva kilometer långa önskelistor, så det är inte svårt att veta vad han vill ha. Storebror är inte lika materialistisk, så det är möjligt att han får pengar till jul.

Inspiration hittar han bl a här

http://www.hikmet.se/.

Tidigare år har det varit en del filmer och dataspel, men det har inte efterfrågats i år (en del sådant bör man ju kunna hitta på Tradera).

Sen brukar de få lite godis i varsin julstrumpa och ev någon liten grej i julstrumpan.

Pomperipossa
2007-10-24 23:44
0

Ingen aning vad sonen vill ha..Han brukar inte ens veta själv… Lillan vill ha dockor och allt vad som hör till…. Dockmamma no1…:)

AusaBausa
2007-10-25 14:22
0

Jo men har man far- och morföräldrar som kan ge en peng, har tiden o köpa(mer tid än vad jag har..) då tycker inte jag det är rätt av dem och göra så! Varför ska jag stå med allt???Komma på ngt o köpa, handla, slå in(fast det får de själva göra..) och ta av min dyrbara lilla tid när de har mer tid till det o ränna runt i affärer o hitta på ngt o köpa än mig!?! Samtidigt är jag JÄTTE tacksam för att jag har dem, skulle inte klara mig utan dem! Så jag vill inte låta allt för otacksam men alla har vi det olika…

Gubben föreslog att vi skulle låtsas att vi inget hittade o sen ge tillbaka pengarna till dem o så får de själva köpa ngt eller ge pengar, hihi! Smart va? Hade varit lättare för honom o säga till sina föräldrar istället tycker jag, hihi! JAG gör det inte, oftast jag som får säga till om ngt är fel…slut med det nu…;-D

Elisabeth-J
2007-10-25 22:26
0

#16 Ja det förstår jag, när dom har mer tid så kan dom handla själva och det är jobbigt många gånger att komma på vad man ska handla.

Ja det var en smart ide´Skrattande

Elisabeth 

Snuttenuttan
2007-10-26 12:22
0

Har tonåringar i huset så dom önskar sig presentkort på bla carlings och sonen önskar sig snowbordkläder när han åker i backen…till vår lilla 2 åring är det inga problem att köpa,det är så lätt till små tycker jag ju äldre desto svårare man kan ju ge biobiljetter till fars dag tex och kanske en julklapp till dom som har allt en kroppsbehandling eller floating…våra föräldrar fyller med en månads mellanrum och dom fick biljetter till Riverdance av oss 5 barn och det var uppskattat…men det bli väl en del från Ullared (åker på tisdag) släkten är stor så det känns som man redan är i sista minuten,har bara 2 julklappar färdiga…men det brukar alltid lösa sig *s*

miwi
2007-10-26 13:51
0

tänkte satsa på upplevelser i år istället för saker, dom har ju så att det bara väller ur hyllorna av den varan, känns det som

så, biobiljetter, disney on ice biljetter och en sista minuten resa, har jag funderat på.

släkt o vänner får stå för paketen med leksakerna tänkte jag.

och detta med pengar från de gamla, mina killar, 8 och 6, gillar pengar. dom sitter och räknar sina slantar, som dom fått till födelsedag osv, för dom får dom sedan använda på resor tillexempel. jag ser inget fel i att de ger barnbarnen pengar i julklapp, bättre det, än leksaker som efter en vecka ligger och skräpar…

parsley
2007-10-26 15:54
0

Ibland har ju gamla människor eller personer som inte har egna barn svårt att köpa vettiga leksaker eller leksaker som passar i ålder och då är det ju bättre att de ger pengar.

Snuttenuttan
2007-11-08 10:06
0

Pengar eller ett presentkort är ett bra alternativ när man inte riktigt vet och ibland händer det ju att äldre har köpt nått dom är jätteglada att ge men att den som får paketet inte delar delas glädje…så hos oss får barnen pengar av dom äldre såvida dom inte vet konkret vad barnen/vi vill ha det är bra tycker jag….