Välling eller gröt?
Mitt barn är 6 månader och jag vet inte var jag ska ge för något. Vad är det bäst, gröt eller välling vilka för och nackdelar finns det? Jag ammar fortfarande men har börjat introducera mer mat.
Vi började ge våra barn gröt när de var ca ett halvår gamla, de ratade välling och ville inte ha det alls så för oss var det ett lätt val! De får gröt både på morgonen och kvällen. Jag frågade barnmorskan om det var ok att bara ge dom gröt (och inte välling) och hon sa att det var samma näring i välling och gröt så det var inga problem. Sedan får mina barn två burkar barnmat var per dag också. Fördelen med gröt tycker jag är att det går fort att mata och man behöver inte flaskmata.
Jag brukar tänka att välling och gröt är samma sak, välling är bara lite "blötare". Vet många vars barn ratat välling helt så dom har bara kört med gröt. Lika många finns det säkert som bara kör välling. Tror det är en smaksak :)
Mvh Linn
Måste barn äta gröt eller välling? Hade jag vetat vad jag vet idag hade jag inte gett någondera till mina barn. Svenska barn har mycket glutenintolerans - förknippat med tidig introduktion av välling, tror en del forskare.
Varför inte helt enkelt mat? Pureade grönsaker med smör, mosad fisk, mosade köttbullar, yoghurt..det finns mycket utan spannmål man kan ge.
Här hemma har vi kört med både välling och gröt, vår dotter gillar både ock. Vi har för smidighetens skull gett välling när hon vaknar på morgonen, eftersom hon sköter flaskan själv. Och gröt har hon fått på kvällen när vi äter kvällsmat tillsammans. Vi har försökt hålla det till max 2 mål om dagen med gröt/välling, men vissa gånger blir det någon extra flaska välling om vi behöver ge något snabbt för att vi ska iväg tex. Så jag tycker man kan introducera både ock, var bara försiktig i början, för de blir lätt hårda i magen innan de vant sig.
Jag har inte gett varken gröt eller välling. Välling vill jag inte ge, forskning visar nu tydliga samband mellan välling och diabetes och glutenintollerans. Gröt testade vi att göra hemmagjord då jag inte vill ge industritillverkad gröt men dottern har aldrig gillat det så jag slutade försöka.
Nu är dottern ett år och äter massa andra saker, saknar varken gröt eller något liknande. Det är ju inget viktigt som barn borde äta, men äter man själv gröt till frukost till exempel och vill att traditionen med grötfrukost fortsätter hos barnen så förstår jag det.
Amma vidare du! Sen kan du såklart börja med smakprover nu av andra livsmedel om ditt barn är intresserad. Vi började de äggröra eller bananpannkaka ( 1/2 mosad banan och 1 ägg) till vår dotter som frukost. När hon blev äldre började vi ge lite grekisk yoghurt som alternativ till frukosten.
Jag har aldrig gett välling eller industrigröt. Däremot har jag gjort havregrynsgröt som jag adderat ägg/smör till.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Jag tycker det beror på vad ditt mål och dina behov är, eller bebisens behov rättare sagt :) … samt vad bebisen äter i övrigt. Har du svårt att variera maten så att bebisen inte får i sig varierad näring och du är rädd för att det ska bli brist på något, så tycker jag att den köpta pulvergröten kan vara ett alternativ. Det som är fördelen med den är att det finns många vitaminer och mineraler tillsatt. Antar att innehållet i färdigvälling är typ samma men jag har själv aldrig gett välling så lita inte på det.
När det gäller välling, och gröt också såklart, så är det viktigt att tänka på att borsta tänderna (om sådana finns). Jag tänker på kvällarna så att man inte nattar bebisen med en flaska i munnen utan att borsta tänderna efteråt.
När jag i början pratade om behov och mål så tänker jag även på vad målet med måltiden är. Tex så kanske man vill ge något mättande inför natten och då kan man ha mättnadskänsla i åtanke samt kanske prova sig fram.
Det tjatas en hel del om järn i dessa tider och jag själv gjorde egen havregrynsgröt med mixade havregryn och sen tillsatte jag torkade mixade aprikoser och mixade pumpakärnor, när min son var kring halvåret. Pumpakärnor är fulla med järn och samarbetar med c-vitaminerna i aprikoserna. Och det gick hem så det var nog gott :)
Vilket som är bäst är vad som fungerar för var och en tycker jag.
Vi har gjort havregrynsgröt till sonen som vi berikat själva med järn, typ aprikospuré eller krossade pumpakärnor. "Välling" har vi också gjort själva på bovetemjöl eller mixade havregryn. Har även gjort på quinoamjöl någon gång.. Ibland får han på flaska vid läggdags och ibland i glas som kvällsmål.
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Tack för era svar. Jag känner mig lite osäker då jag då gärna vill kunna vara hemifrån lite grann och min sambo vill gärna vara hemma. Att inte känna att JAG som måste amma och vara hemma. Det har jag gjort nu under 6 månader. Plus att det var kommit 2 tänder, har blivit biten ett antal gånger när jag ammar och det gör så satans ont. Någon som vill dela med sig av sina erfarenheter.
Ett annat alternativ är ju ersättning vid behov tills matportionerna blivit så pass stora att de täcker en hel måltid. Själv tror jag ersättning är bättre än välling, men vår glupska tjej blev inte tillräckligt mätt på det när hon var ca 6 mån, därför övergick vi långsamt till välling.
#10: Fast all ersättning innehåller palmolja och det gillar jag inte. Kan jag undvika det kommer jag göra det. Få
Du kan ju pumpa ur och låta din man ge om du vill när du inte är hemma. Annars finns det ju fruktpuré på sådana "klämpåsar" som barnen kan suga på själva som genom ett sugrör om det bara handlar om vissa tillfällen du vill vara borta och din sambo vill kunna ge något åt ert barn.
Jag skulle annars också ge bröstmjölksersättning före välling. Men om ert barn är 6 månader så kan ni ju börja introducera annan mat nu om ert barn har intresse. Din sambo kan ju ge allt annat i matväg (utom dina bröst) precis lika bra som du. Så börja försiktigt att introducera mat och se hur intresserad ert barn är. Skynda långsamt.
Vissa barn vill ha puré medan andra hellre vill äta själv på bitar av mat. Min ettåring har vägrat att bli matad och vill bara plocka med bitar själv, då tar det lite längre tid än om man matar sitt barn med puré på sked. Barn får ofta inte "pincettgrepp" fören vid 8 månader då de kan plocka saker mellan tumme och pekfinger.