Barn iFokus

Barn

Etikett03-barn-1-3-år
Läst 2219 ggr
[postmortum91]
1

Krav på förskolan?

Dottern börjar förskolan i augusti och jag är orolig. Antar att alla föräldrar känner lite oro och ängslan över att lägga över ansvaret på främmande människor när det gäller ens barn. Är det dumt/opassande om jag skulle säga på inskolningen att bara ordinarie personal får byta blöja på henne? Jag jobbar själv på skola och vet hur brist det är och det kommer vikarier som kanske inte alls är passande alla gånger. Personalen har ju ingen koll på vikarien de flesta gånger. Blöjbyten kräver ju en del, så de inte lämnar henne själv på skötbordet så hon ramlar ner. Eller ännu värre, tänk om någon skulle förgripa sig på henne, mardröm! Är det ett rimligt krav från mig som förälder?

OberonsMatte
1

Ja, det är ett rimligt krav. De flesta förskolor har som regel att enbart ordinarie personal byter blöjor.

Sajtvärd Katter iFokus

Ria74
1

Jag jobbar som vikarie på en förskola. Än så länge har det varit så pass mycket personal att ordinarie kunnat byta blöja. Jag har däremot fått följa med barnen på 3-5 år på toaletten. Nu bor vi på en liten ort där alla känner alla så jag är inte okänd för varken personal, föräldrar eller barn.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[postmortum91]
0

Skönt! Då kommer jag ställa det kravet. 😊

jackiejohn
6

Aldrig ens tänkt tanken faktiskt…men det är väl inte ett orimligt krav, men att tro att övergrepp/ trilla av skötbordet med ordinarie personal inte kan ske är naivt. Tror all personal på vår förskola byter blöja/hjälper på toaletten, aldrig frågat då jag förutsätter att alla som jobbar där kan utföra uppgifterna som ingår i jobbet oavsett om man ör ordinarie eller vikarie.

Sarah
9

Inte heller tänkt den tanken, men jag tycker att det är ett konstigt krav. Barnen knyter an till olika personer. Elva hade en vikarie som hon tyckte jättemycket om. Andra dagen vikarien var där gick hon direkt till henne när jag lämnade och hon satt i hennes knä varje gång jag hämtade medan hon var kvar. Skulle aldrig någonsin sagt eller tänkt att hon inte skulle få byta blöja. I perioder är det dessutom många vikarier, då tycker jag inte att man kan kräva att vissa ska släppa allt annat om barnet är med en vikarie när det bajsar. Vissa vikarier har dessutom varit ordinarie tills de blev 65,sen kommer de in som vikarier.

Sarah
12

Jag tycker alltså att det är opassande. Vem är det egentligen du är rädd för? Berit 67 år som jobbat i förskolan hela sitt yrkesverksamma liv och nu är vikarie, eller är det Johan 23 som är utbildad pedagog men som inte fått en fast tjänst ännu? Du vet ju ingenting om vikariernas bakgrund. Jag anser inte heller att det är föräldrarna som ska styra hur förskolan sköts eller vem av de anställda som gör vad. Det är upp till personalen. Övergrepp, är det främst män du är rädd för då? Isf när du ta dig en ordentlig funderare angående fördomar.

jackiejohn
1

Håller med Sarah, sen kan man väl ha vilka krav som helst----om de kan efterföljas är en annan femma! Måste bara fråga…(alla kan svara inte bara ts) de som tycker vikarier inte ska byta blöja på barnen för jaa..de är vikarier. Anser ni samma i skolan då? En vikarie får inte undervisa ert/era barn? Men en vikarie i vården får byta inkontinensskydd på er kära mor? Eller får bara ordinarie gör de? Eller vikarien på Ica? Nej på riktigt så fattar jag inte detta anti vikarier.. En vikarie kan ha mer kompetens än en ordinarie. Men som krav, nej det är väl inte orimligt att ha det som krav men du kan ha vad som helst som krav idag, men det är inte säkert ditt krav kan efterföljas/accepteras av förskolan.

OberonsMatte
7

Det handlar om respekt för barnets integritet och behov av anknytning. Barn är väldigt utlämnade när de ligger på ett skötbord och ska inte behöva ligga med rumpan bar inför folk de inte känner.

Sajtvärd Katter iFokus

Sarah
5

Att rumpan bar betyder utelämnad gäller inte för ett litet barn. De vet inte att det är ngt "fel". Rumpan för ett barn ska inte vara annat än en hand eller ett ben. Om barnet känner att det är obehagligt att visa rumpan, men inte visa en arm vid ett års ålder, då är det ngt väldigt fel i mina ögon.

OberonsMatte
5

#9 Jag har arbetat som förskollärare sedan 1990 och vet att de flesta små barn tycker att det är obehagligt när personer de inte har fått någon anknytning till byter blöja på dem. Det är en helt naturlig och sund reaktion tycker jag.

Sajtvärd Katter iFokus

Sarah
7

En ettåring tycker att det är obehagligt att någon de inte känner gör vad som helst med dem. Stigmat med rumpan kommer från vuxna.

Sarah
4

Dock pratar ts inte över huvud taget om respekt och integritet. Ts pratar om övergrepp och att vikarier ska tappa barnet.

jackiejohn
4

10# "de flesta små barn tycker att det är obehagligt när personer de inte har fått någon anknytning till byter blöja på dem. Det är en helt naturlig och sund reaktion tycker jag. " - med den slutsatsen så ska ingen byta blöja på barnet när det börjar på förskolan då? För barnet känner ju inte den ordinarie personalen heller i början? En gammal människa är också otrolig utelämnad och många gånger medveten om det men där hörs aldrig att vikarier inte får byta inkontinensskydd. Där springer det allt som ofta ny personal titt som tätt.. Nej vikarie är i regel minst lika bra som den ordinarie personalen, oavsett yrke! Avskyr denna smutskastning på vikarier för utan vikarier är många yrken sårbara och ohållbara utan vikarier…men de går sällan uppskattning utan det är på detta viset i stället, fy!

Sarah
6

Blir irriterad på flera saker här. Det ena är precis som jackiejohn är irriterad på, att man tror att vikarier är sämre människor. Det andra är att en förälder vill lägga sig i hur förskolan man valt bygger upp arbetet för personalen. Jag som förälder har några förväntningar på förskolan, jag förväntar mig att alla i personalen gör sitt bästa för att min dotter ska må bra när hon är där, jag förväntar mig att de har en utbildningsplan som de följer, jag förväntar mig att de har en kommunikation med oss om vad som händer och hur allt fungerar. Jag förväntar mig även att hon får vegetarisk mat då de har åtagit sig att ge henne det. Jag förväntar mig att personalen sköter sitt jobb helt enkelt och att de bättre än mig vet hur det ska göras. Den dagen vår förskola tillåter att föräldrar får detaljstyra ex vem i personalen som ska göra vad, den dagen byter vi förskola, för det är inte upp till föräldrarna och tillåter man det är jag övertygad om att kvaliteten sjunker. Jag undervisar på universitetet och varje år blir studenterna som börjar lite sämre än de som kom året innan. Säkerligen beror en del på skolan men jag är övertygad om att en stor del har att göra med att föräldrar mer och mer anser sig ha rätt att detaljstyra och att föräldrar mer och mer ifrågasätter utbildad personal, trots att föräldrarna faktiskt inte vet bäst hur en skola ska skötas. Det konstiga här är att någon som säger sig jobba på förskolan tycker att det är ok att en förälder försöker kräva detaljstyrning om vem i personalen som får göra vad. Oavsett om det handlar om blöjor eller annat. Hade någon utifrån kommit in på mitt jobb och försökt styra vem som ska göra vad så hade den personen varit ovälkommen i fortsättningen. Det är min chef tillsammans med oss som jobbar som bestämmer det och vi vet bäst hur vår verksamhet ska skötas.

OberonsMatte
4

#14 Att det finns regler angående vikarier och blöjbyten beror inte på krav från föräldrar utan främst på kunskap om och respekt för små barns behov.

Jag förstår inte hur man kan tolka en så självklar regel som smutskastning! Jag vet precis hur värdefullt det är med kompetenta vikarier i förskolan (är själv vikarie för tillfället), men det innebär inte att en korttidsvikarie vare sig kan eller bör utföra exakt samma arbetsuppgifter som en ordinarie personal.

Sajtvärd Katter iFokus

Sarah
6

#15 hur kan du inte se skillnaden mellan att ni som personal bestämmer att det ska vara så och att en förälder kommer och kräver att vikarier inte får byta? Skillnaden är enorm och gör hela poängen. Har ni som jobbar kommit fram till att det är bäst, ja då är det bra så. Om ni som jobbar anser att det inte går att ha det så, då ska föräldrarna inte kräva det. Hur får du det till att jag ser smutskastning, att jag anser att det är upp till personalen hur verksamheten ska skötas? Det finns mycket en förälder kan klaga på då det kommer till förskolan och de flesta problem har politiska lösningar. Lösningarna är inte är föräldrarna ställer krav på personalen som kanske inte funkar på just den arbetsplatsen. Man kan föreslå och komma med konstruktiv kritik. Man kan inte kräva. Sen vill jag igen påpeka att ts inte tar upp någon som helst oro om anknytning, inte ett ord om psykisk trygghet. Ts tar upp fysiska saker som att vikarier har en större sannolikhet att tappa barnet eller förgripa sig på det. Det är smutskastning så det skriker om det.

[postmortum91]
1

sarah: Det är du som nämner män i samma mening som övergrepp, inte jag. 
Anledningen är enkel: Jag jobbar själv inom skolans värld och vet hur många olika människor som kommer in som vikarier. MÅNGA som kommer är ju jätteduktiga, trots att de kommer direkt från gymnasiet. Men sen finns det personer som är mindre lämpade. Eftersom bristen är akut på många platser, både inom skola och förskola så är det enkelt för vem som helst som har ett tomt belastningsregister att komma in och vikariera. Nu pratar jag inte om långtidsvikarier på 6 månader eller mer. Jag pratar om strövikarier som hoppar in bara någon gång då och då. Om man fått ett långvikariat förutsätter jag att personalen har ett bra hum om vem personen är ifråga. Strövikarier kan dock vem som helst vara.

Den ultimata situationen hade varit om fler duktiga sökte sig till utbildning som förskollärare och bristen på förskolpersonal tog slut. Jag tänker på min dotters säkerhet och hennes bästa. För alla barns bästa borde både förskollärare och övriga lärare prioriteras bättre så fler vill söka sig till utbildningen och så behöriga personer med garanterad kompetens tar hand om våra barn. Idag är istället fallet att det är lättare att få jobba som lärare en tidsbestämt period eller lärarvikarie än städare.

[postmortum91]
1

#7 Så du menar att en vikarie på 20 år kan ha mer kompetens att lära ut 10 åringar än en som läst 4 år på universitet?
I den bästa av alla världar hade det inte varit sådan extrem lärarbrist som det är nu. Så NEJ, egentligen borde inte obehöriga vikarier få lära ut våra barn heller. Men nu är situationen så att om vi inte hade låtit dem det hade vi fått stänga ner skolor eller haft klasser med 50 elever/lärare på vissa ställen.

Det är väl alltid mer optimalt att en utbildad, kompetent person tar sig an en arbetsuppgift än en tagen från gatan, oavsett vem vi pratar om.

[postmortum91]
2

#13 Man skolar ju in barnet, så barnet känner personalen. Man går ju inte dit första dagen och säger "Hej då, syns om 8 timmar".

[postmortum91]
2

#14 Det är en himla skillnad på att vara mindre lämpad eller kompetent än att vara en sämre människa. 

Sen förstår jag inte att du blir så provocerad över min tråd. Jag jobbar som sagt också inom skolvärlden och vet mer än väl hur föräldrar fungerar. Jag detaljstyr inte hur deras dagar ska se ut, eller hur mycket de är ute, får sitta i bygghörnan, hur lässtunden är utformad. Jag har ett önskemål om att ordinarie personal byter på min dotter. Det är ju snarare ett förtroende jag har på dem än att jag misstror dem. Jag har förtroende för att de som jobbar där dagligen, känner min dotter bättre än en främmande vikarie. VAD är fel med mitt resonemang? Jag har förtroende för att de som är ordinarie känner barngruppen bättre än någon inhoppande vikarie. Jag har förtroende för att de är mer kompetenta, som troligtvis också är mer utbildade många gånger än en vikarie att ta hand om mitt barn. Jag lyfter ju snarare dem än att se ner på dem. Det är ju en självklarhet i mina ögon att de som jobbar där varje dag, är bättre lämpade att ta sig an barnen.

Sarah
3

#17 nej jag frågar om män och övergrepp, jag säger inte. Därav frågetecknet. Min poäng är att du som förälder inte kan/ska/bör kräva att du får bestämma om vem som gör vad på en arbetsplats. Det är opassande. Du kan önska. Säger de nej så finns det en anledning och då får man acceptera det. Man kan helt enkelt inte kräva att få bestämma över hur ett företag man köper en tjänst av väljer att använda sin personal. Man väljer ett annat företag eller så bråkar man politiskt. Politik är lösningen för de stora bemanningsproblemen inom förskolan. Det behövs mer pengar. Man kan inte lösa grundproblemet genom att kräva begränsningar på den personal som finns. Det gör bara saken värre. Om förskolan själv har sådana regler, vilket det verkar som att många har, jättebra, men du kan inte kräva det, bara önska.

[postmortum91]
1

#16 Jag drog 2 exempel på vad jag är oroad över, men det är hela grejen som inte känns bra. Hoppas du kan vara storsint och inte märka ord och haka upp dig på mina ordval. Jag drog så klar de största farhågorna, men det finns massvis andra som inte är lika farliga som de 2 jag nämnde. Jag vet som sagt själv hur lätt man blir vikarie.

Sarah
3

#20 felet i ditt resonemang är att du inte nämner förtroende i din fråga. Du pratar BARA om fysiska saker. Du vill detaljstyra för att du tror att de skulle ha större sannolikhet att tappa barnet vid blöjbyte eller övergrepp. Du säger inte ett ord om förtroende. Du använder också ordet krav, inte önskemål. Jag har inga problem med att man vill lämna sitt barn till människor man har förtroende för. Självklart inte, där ligger inte min kritik. Jag tycker dock att man inte gör ngt med ett litet barn som inte har förtroende för en, om möjligt, inte bara avstår från blöjbyte. För mig är det ingen skillnad mellan att trösta och byta blöja, för att barnet ska vara bekväm med det så måste det finnas förtroende och det kan komma hur snabbt som helst. Eller aldrig. Det är då upp till personalen att avgöra, inte föräldrarna.

Sarah
3

#22 jag har absolut hakat upp mig på ordvalet :) hade det stått förtroende/ anknytning och önskemål istället för krav i #0 hade jag sagt det jag säger i #23. Jag läser vad som står och inte mellan raderna. Jag anser inte att det är upp till mig att anta att du menar något annat, den respekten har jag för alla som skriver.

[postmortum91]
0

#24 Tack! :)
Det blir så lätt att det blir fel när man skriver för det är så extremt viktigt vilka ord man väljer för stunden. Jag är sådan som läser allt mellan raderna och därför inte lägger större tyngd på detaljerna i min text, förutom när jag skriver på jobbet exempelvis veckobrev till föräldrarna, då måste jag noggrant läsa igenom alla ord för att det finns folk som lätt tolkar det som något negativt, även fast tanken var en annan.

jackiejohn
2

#18/19 Självklart vet jag att man inte bara droppar av barnet första dagen och går och jobbar…jösses! Har barn på förskola själv men att påstå att barnet KÄNNER personalen efter 1-2 veckor är bullshit. Det tar mycket längre tid att lära känna/få förtroende för en person DET var min poäng. För som resonemanget löd skulle personal barnet känner/har förtroende för endast byta blöja, det faller ju isär eftersom alla nya barn måste bytas på, ser du inte alls min poäng? Sak samma argumentet håller inte för mig. ------- Förstår inte alls vart du läser in "Så du menar att en vikarie på 20 år kan ha mer kompetens att lära ut 10 åringar än en som läst 4 år på universitet?" - Har för det första aldrig påstått det utan det får du stå för själv. Men som svar så nej, en 20 åring har inte samma kunskap som en 25 åring som läst på universitet, och en 25 åring med universitetsutbildning är inte bättre är en 68 åring med universitetsutbildning, skillnaden måhända är att 25 åringen är ordinarie och 68 åringen är vikarie, 20 åringen gör allt den kan efter sin förmåga och börjar förhoppningsvis läsa till lärare. Fast med logiken som framgår här är ju 25 åringen bättre för den är ordinarie personal… Men vad ger dig rätten att dömma ut alla vikarier som outbildade? Det finns många många vikarier som är utbildade till just det yrket de praktiserar så bara för att de är vikarier så betyder inte det att de är outbildade. Det finns vikarier som sitter på högre utbildningar än den ordinarie också, sen finns det självklart outbildade vikarier också precis som det finns outbildad ordinarie personal. Jag känner till bristerna på personal och tyvärr exsisterar de inte bara inom läraryrket, det jag reagerar på är denna misstro på vikarier. Eller vet du med handen på hjärtat att vikarierna på din dotters blivande förskola är helt inkompetenta? För det är faktiskt så du beskriver dom. Att tillskriva vikarier övergrepp är vidrigt gjort i mina ögon. Man är rädd om sina barn och vill att de ska vara trygga med sin förskola men att förvägra vikarier att ta hand om ens barn enbart pga att de är vikarier är jaa… vill du lära ditt barn att se ner på de utan fast anställning? Finns regeln på förskolan ska den efterföljas finns den inte så får du finna dig i det men klart du kan ha önskemål.

JossanH
2

Jag känner spontant en oro över arbetssituationen inom både förskola och skola. Det finns få ordinarie personal, svårt att få tag på vikarie så att rent ut sagt olämpliga människor hamnar på fel position. Jag förstår din oro TS. Har själv pratat med en vän som genom sitt arbete sett en svårt psykisk sjuk man, som levde i en mindre misär, där denne till slut hade hotat någon med kniv. Han var alltså väldigt instabil. Vid ett senare jobbtillfälle råkar min vän få se samma man på en förskola, arbetande med barn. Med full rätt att lämnas ensam med dessa. Det är klart att man som förälder då blir orolig och vill ställa en del krav på förskolan. Det är förstås viktigt att känna sig trygg med den personal som finns, och jag förstår om man av flera orsaker ser att ordinarie personal byter blöja eller följer med på toaletten. Det var endast ett par år sedan det uppdagades mängder sv övergrepp på en förskola i Norrköping där övergreppen till största del skett när vikarien ensam följde med barnen till toaletten?

Sajtvärd på Iller.ifokus

OlgaMaria
5

Ursäkta, har inte läst inläggen. Ett tips då du ska kommunicera med förskolan är att lägga fram din oro i frågor, istället för krav eller dina egna åsikter om hur de ska lösa det. Du kan säga - vad gör ni på förskolan för att förebygga övergrepp? Hur tänker ni kring blöjbyten och vikarier? Kan jag lita på att all personal som byter blöja vet hur de ska agera för att ett barn inte ska trilla ner? 

Jag tänker att det är ju oroväckande ifall de inte har några bra svar på frågorna. Sen tänker jag att man kan lösa saker på olika sätt. Och det är inte rätt väg att som förälder ställa krav på exakt hur de ska göra saker. Däremot kan man ställa krav på att de har en plan för att förebygga övergrepp och olyckor.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[postmortum91]
1

#27 Tack för uppbackningen. Du förstår hur jag menar, skönt! #28 tack för tipset på hur man kan framföra detta och samtala med förskolan!

[Nalaa]
4

Oj, här var det livat:-p Jag håller med, OlgaMaria, att du kan önska men kanske inte ställa det som krav. Fråga istället och se vad de svarar! Jag förstår oron att lämna sitt barn till folk man inte känner (för det gör man ju inte i början). Det man kan göra är att ventilera sin oro med personalen. Gällande övergrepp vet man ju inte vem som gör det. Det kanske är din bästa vän, en släkting eller den där helt okända människan - det vet man inte förrän det kommer fram. Hur många gånger har man inte läst "Det trodde jag aldrig om honom/henne!". Usch, nu menar jag inte skrämmas, bara att det kanske är vikarien som är hjälten och den ordinarie personalen son är skurken. Förhoppningsvis är det ingen alls - förhoppningsvis gör förskolorna allt de kan för att förhindra övergrepp. Jag tror också att det är viktigt att man pratar mycket i familjen, fråga barnen hur de haft det, vad de gjort och så vidare!

Fridaaaa
1

Ibland är det inte ordinarie som jobbar utan bara vikarier.
Du kan önska - men ej ha det som krav eftersom det inte alltid fungerar rent praktiskt i verksamheten alla gånger.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

smellcaramell
7

Jag har jobbat som strövikarie på några förskolor och många barn ville att jag skulle hjälpa de med allt för jag var ju "en nyhet" och dessutom yngre än de flesta andra som jobbade, mer i ålder med vissa av barnens syskon/de yngre föräldrarna så tror de fick en typ av anknytning därav. Men jag kan konstatera att jag tycker många ordinarie gjorde ett relativt dåligt jobb vid blöjbyten(förmodligen för de gör det så extremt ofta) och bytte exempelvis inte blöja om den inte var knökfull, pudrade inte om barnet var rött, smörjde inte in barnet trots att föräldrarna efterfrågat det, tvättade inte barnet ordentligt o.s.v. Jag som vikarie gjorde det som jag gör med alla mina syskonbarn och som jag antar att "alla" föräldrar vill ha det, d.v.s. pudrar om barnet har blivit röd kring blöjkanten, torkade ordentligt om barnet bajsat o.s.v. Tycker tyvärr allt för många förskolelärare verkar trött på sitt arbete och kanske inte är passande för jobbet längre. Många gånger har barnen älskat alla vikarier som kommer då de inte bara sitter och övervakar leken som många som jobbat länge gör. (Jag säger inte att alla är så men många jag arbetat med som inte är nya i yrket). Så att säga att vikarier inte gör det lika bra som ordinarie tycker jag inte alls har någon grund. Att be om att bara ordinarie personal ska byta på barnet är okej, men man kan absolut inte förvänta sig att det alltid kommer vara så. Barnet kan till exempel knyta sig till en vikarie väldigt mycket och bara låta den byta, ordinarie personal kan vara upptagen när blöjbyte behövs o.s.v.