Barn iFokus

Barn

Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 1168 ggr
Dexterr
2017-03-09 15:15
0

Inte samsova?

Dottern har haft svårt för att sova ensam i sin säng eller i babynestet. Så ett tag kunde hon bara sova på våra bröst på nätterna o gick inte att lägga ner henne för då vakna hon bara. Sen ett par veckor tbx så har hon ibland kunnat sova i nestet brevid oss men oftast vaknar hon så fort hon läggs ner där.. började för kanske två veckor sedan att liggamma o då somnar hon vid bröstet o vi fortsätter att sova så för de har funkat för oss. Går oftast inte att lyfta över henne till nestet för då vaknar hon.. Hon har sin egna filt o jag har täcket bara upp till höfterna o sen har jag en filt runt överdelen. Men hon sover så otroligt bra när hon ligger så. Igår va vi hos bvc o hon frågade då hur sömnen osv är, då berätta jag detta att vi samsover o hon såg helt förskräckt ut o menade de att de är bättre att hon sover i egen säng eller i nestet en bit ifrån mig. Kändes verkligen som att hon tyckte jag va helt dum i huvudet som lät henne sova brevid mig :(. Hon börja även prata om plötslig spädbarnsdöd oså… Hon fick mig verkligen att känna mig som världens sämsta mamma :(.. Dottern är 9v imorgon. Hur sover era barn? Med er eller själva?

[SuperNaturalBeing]
2017-03-09 15:53
2

något du kommer upptäcka är att när det gäller barn så har många sina bestämda åsikter om vad som är rätt och fel (dessa åsikter skiljer sig också otroligt mycket från person till person. Det en tycker är bäst kan någon annan tycka är rena barnmisshandeln osv) och det är väldigt vanligt att folk skuldbelägger de som inte gör exakt så som de själva gör. Nu har jag inga barn själv så kan egentligen inte ge några konkreta råd. Dock kan jag säga att när jag själv var bebis så gjorde min mamma ungefär som du beskriver och inte har jag tagit skada av det. Ibland får man lyssna på sitt eget sunds förnuft helt enkelt. Känns det bra så är det ofta det.

[GråHäxa]
2017-03-09 15:57
3

Du är absolut ingen dålig mamma! Dom behöver inte utrycka sig så klumpigt på bvc tycker jag. Visst Socialstyrelsen avråder från osäker samsovning och därför måste bvc nämna det. Men sanningen är att dom flesta bebisar är precis som din och behöver vara så nära för att kunna sova. Man får vara extra försiktig helt enkelt, inga tjocka tunga täcken, inte samsova med någon som använder nikotin, alkohol eller sömbtabletter. Inte samsova på soffan, fritt runt bebisens ansikte osv Man gör ju det som funkar och många gånger är det just samsovning.

tlover
2017-03-09 15:57
1

Vi samsover fortfarande, dottern är snart 2år och 2 mån, däremot så var samsovningen länge bredvid eller mellan oss fast i babysnestet.

Den största risken för plötslig spädbarnsdöd är om ni samsover i soffan eller om du röker, dricker eller tar någon slags medicin/drog. Annars så är det egentligen inte ökad risk om jag minns rätt från en studie som jag läste när det begav sig (men jag kan ju minnas fel såklart men om du orkar så kan du kanske leta reda på nån studie som skiljer på folk som inte röker/dricker/tar medicin/droger och dom som gör det).

Men testa att ha hennes filt nära kroppen ett tag så att den börjar lukta som du, eller att ha tröjan/tshirten som du haft under dagen som filt, det kan hjälpa. Eventuellt så kan du testat att sy en "korv" likt den runt babysnestet som du lägger mellan er på natten så att du inte kan rulla på henne men ligger nog nära för att lägga handen på huvudet/pannan eller magen

l'm back

oh-la
2017-03-09 16:15
2

Min dotter är 5 månader och vi har samsovit sedan hon var två veckor ungefär. Vår Bvc-sköterska sa bara om det att vissa barn behöver närheten, och att det egentligen var det mest naturliga för ert spädbarn, som rent instinktivt är lugnare när de ligger nära. Sedan pratade hon om täcken, plötslig spädbarnsdöd och lite sådant och gav råd om hur vi skulle samsova så säkert som möjligt. Vår tjej somnade också bara om vi liggammade och hon fick sova vid bröstet. Minsta försök att flytta henne vaknade hon av. Ibland är inte våra små som socialstyrelsen tycker att de ska va, och både de små och vi stora måste få sova. Folk har blivit knäckta av mindre…

Sarah
2017-03-09 18:44
1

Tycker att du borde byta bm. Inte resa, inte sova osv osv. Vi har samsovit sedan dag 1 och gör det fortfarande. Nära nära i snart 19 månader <3

jackiejohn
2017-03-09 19:53
0

Samsover med minstingen här också! Hon somnat i sin säng eget sista kvällsmålet sen lyfter jag över henne när hon vaknar för mat och sedan sover hon vi bröstet resterande del av natten. Hon ligger under mitt täcke men självklart är det inte uppdraget till öronen! Stora tösen kommer också alltid in under natten/morgonkvisten och då ligger hon i mitten så jag ligger emellan barnen. Funkar hur bra som helst! Man måste ju hitta en stil som passar både stora och små, sen är det klart att man ska använda sunt förnuft, och helt ärligt med lite sunt förnuft kommer man långt. Men vi gör väl hel fel också för maken använder nikotin (snusar) hur nu det skulle vara farligt för barnen? De rör ju inte prillan och han sover ju inte med snusen i..

tlover
2017-03-09 20:23
0

#6 Det där att inte använda nikotin kan ha att göra med att man lagt både att dricka, använda nikotin m.m i samma "grupp" då man forskat om det eftersom det är många som gör båda.

Det förutom det att giftiga ämnen såklart kan "läka" genom huden

l'm back

jackiejohn
2017-03-09 21:19
0

7# Du har en poäng där…tänkte inte så långt! ------ Men jag håller fortfarande på sunt förnuft, sålla mellan alla råd och rön och hitta det som passar er.

[GråHäxa]
2017-03-09 22:38
0

#6 Det handlar om att man svettas ut nikotin genom huden, det gäller även nikotintuggumi och liknande. Ofta svettas man ju mer när man sover. Barn som har tunhud tar lättare upp sånt en vad vuxna gör. Men den som är yngst behöver kanske inte ligga i pappans armhåla :P

jackiejohn
2017-03-09 23:22
2

#9 Tur då att båda ska ligga som plåster på sin mor haha ;)

teezan
2017-03-10 15:00
0

Har samsovit sedan dag ett, försökte lägga ifrån lite i början just för jag visste om Socialstyrelsens rekommendationer men nepp! Det gick absolut inte. Tyckte jag hade bättre koll på henne nära mig än om hon vid något enstaka tillfälle låg i vaggan precis bredvid, kollade ändå på henne stup i kvarten. 18 månader senare finns det inget mysigare än att ha henne susande bredvid :) Amning minskar dessutom risken för plötslig spädbarnsdöd och jag vet att jag läste på Amningshjälpen att de studier som gjorts om ämnet inte är helt tillförlitliga. Vissa hävdar dessutom det motsatta, att just samsovning minskar risken, om man tillämpar säker samsovning. Njut av din lilla! Tycker vissa sköterskor borde tänka sig för hur de uttrycker sig, och särskilt till förstagångsföräldrar. De ska inte få någon att känna sig dålig, de ska stötta och hjälpa er utifrån den situation ni har/vill ha.

soundtrack
2017-03-10 20:54
0

Samsovning här med, nått annat var stenkört, hon kunde bara somna med Amning och försökte man sen lägga ifrån sig henne så vakna hon direkt. Hade en underbar bvc-sköterska. På hembesöken frågade hon om sömnen. Jag sa som det var, att samsovning var det enda som funkade. "Vi ska ju egentligen avråda från det, men jag vet ju själv att det många gånger är det enda som fungerar och ni måste ju få sova alla 3. Se till att göra det så säkert som möjligt bara" var hennes svar. Vi samsov varje natt fram tills jag slutade amma vid 1 år (sen dess somnar hon i egen säng men hamnar nästan alltid hos oss under natten) och jag tror inte ens vår bvc-sköterska ens frågade något om huruvida vi fortfarande samsov under den tiden.

Intehärutandär
2017-03-11 01:17
0

En riktigt källa är ju spädbarnsfonden. Ingen förlorar ett barn förrens det sker. Vi är alla "det sker inte oss" förrens det är för sent. 

http://spadbarnsfonden.se/forskning/forskningsrapporter/

[SuperNaturalBeing]
2017-03-11 10:33
1

#13 i länken står det "det är säkrast för barnet att sova i en egen säng i föräldrarnas rum" , men det står inte något om varför (och trycker man på läs mer så får man ett 404 -errormeddelande) Finns det någon konkret anledning till varför det skulle vara säkrare annat än "för att det är det" ?

Ceciliaolucifer
2017-03-14 12:57
0

Här samsov vi från dag ett tills vi fick honom att sova i babyskyddet som sitter på vagnen. Han sov på vårt bröst. Jag bullade upp kuddar runtomkring så han inte kunde ramla av på sidorna. Jag rörde inte en fena under natten. Jobbigt blev det när jag behövde gå på toa :) Byt BM!

JossanH
2017-03-15 10:38
1

Samsover fortfarande med 2 barn på drygt 2,5 och 4,5 år. Har gjort sedan start med båda. Och snart kommer en tredje :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Thiah]
2017-03-18 06:49
1

Samsover halva natten med vår snart 3 åring. Kommer det en liten som beräknat kommer den här spjälsängen bredvid vår säng med kanten öppen. Sonen har själv börjat sova längre stunder i egen säng så antar att han så småningom blir där hela natten, vi har ingen brådska. Blir båda barnen i sängen senare vill jag göra som JossanH och sätta ihop flera madrasser på golvet. ( Visst minns jag väl rätt Jossan, att det är ni som har det så?)

JossanH
2017-03-18 17:40
1

#17 precis. Har 3 resårmadrasser på golvet men sambon börjar tycka att det är lite för trångt 😅 Planen nu är att så snart vi orkar, skaffa nya madrasser och sätta 2 st 90madrasser i mitten och på kanterna ha 2 st 80sängar med ben på så att barnen får var sin säng (mer får inte plats i det rummet. Sängarna kommer stå från vägg till vägg) men funkar det inte och de vill sova nära är det ju bara att ta bort benen igen.

Sajtvärd på Iller.ifokus

mollyt
2017-03-19 19:21
0

Vi samsover också. Dottern blir ett år nu. I början samsov hon i nestet mellan oss, men med tiden har vi tagit bort det och hon sover nu nära nära nära nära mig. Hon sover i ullpyjamas utan täcke/kudde, ibland kan hon ha lite av mitt täcke på fötterna men hon sparkar bort det direkt.  I perioder har vi lyft över henne i spjälsängen under kvällen och sedan lyft över henne vid första uppvaket för mat. Men jag sover också rätt dåligt utan henne, så det har varit win win för oss. Dottern sover bättre, jag sover bättre, det är lättare att liggamma och det resulterar i mer sömn åt mig.

Dexterr
2017-03-20 11:10
0

Va skönt att så många samsover :) Vi samsover fortfarande fast bara på morgonen när hon vill ha mat så liggammar ja o så sover vi vidare så, lyfter inte över henne till nestet eller så. Annars somnar hon nu i sitt babynest runt 12 o sover till 6-7 nångång o efter de sover hon brevid mig tills vi går upp :). Jag känner att de funkar för oss, så får väll bvc säga vad dom vill.. ska försöka att inte ta åt mig o må dåligt av det.

OlgaMaria
2017-03-21 12:13
0

Mm det gäller verkligen att gå till BVC och vara lite beredd på att de kommer säga något som inte är rätt för en själv. Man måste våga lita på att man kan ha rätt själv och att man själv fattar övervägda beslut. Här har du ju bollat dina tankar med många andra - så fungerar vi mammor - vi kollar med andra - men vi fattar våra egna beslut.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus