Barnkalas
Har funderat på det här med barnkalas, ofta finns det ju bara möjlighet att bjuda några om det är ett hemmakalas t ex. När jag var så liten så var det oftast så att tjejerna hade ''tjejkalas'' för klassens tjejer och killarna samma, alternativt var alla bjudna. Men då och då hände det att det kanske var 2-3 av ca 20 som inte blev bjudna, ofta var jag en av dessa objudna. En gång var det också en kille som hade bjudit alla killar i klassen utom en för att han var lite ''töntig''. Jag undrar bara hur man tänker här som förälder? Jag är för ung för att vara förälder men hade jag varit det så hade jag tänkt att jag inte ska lära barnen sådan uteslutning. Antingen så bjuder man väl några få, under hälften, eller alla? Varför lämna typ 2 personer utanför, eller värre 1 person? Skulle kanske förstå om dessa objudna skulle vara extremt jobbiga eller elaka, men ingen i min låg-mellanstadieklass var direkt jobbig och stökig. Vet att det här faktiskt händer då och då och tycker bara att det är synd, det lär ju barnen redan från början att det är ok. Man kanske inte tycker det nu när man är äldre men barnkalasen var stora höjdpunkter i tillvaron som alla pratade om både före och efter.
Tänkte bara se hur ni som är föräldrar ser på den saken? Om ni tänker annorlunda så motivera gärna^^
Jag håller med dig. Antingen ska alla bjudas, eller bara de allra närmaste vännerna och eventuella släktingar. Det känns fruktansvärt att vara den enda som inte blir bjuden. Det är inget jag önskar något barn. Vi bjuder barnens närmaste vänner (en eller ett par från förskola/skola, ett par-tre barn från annat håll).
Jag vet inte hur alla resonerar idag så klart men vi har inte märkt av någon uteslutning. Men jag kan tänka mig att det blir fler såna situationer när barnen kommer upp i mellanstadieåldern och säkert får mer åsikter om vilka de vill bjuda. Min äldsta är 8 och vi har bjudit alla tjejer i klassen/förskolegruppen för att begränsa på något sätt då det känns för mycket att bjuda alla. Då och då kommer inbjudningar till kalas som går ut till alla i klassen och det är ju väldigt roligt, men alla klarar ju inte det. Med sonen som fyller 5 i sommar kommer vi nog bjuda några få utvalda då hans bästa kompisar är både tjejer och killar. Om vi hade mer utrymme hemma hade vi absolut bjudit alla. Tycker som sagt det är väldigt roligt med sådana tillfällen när alla får vara med.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
TS, jag förstår den känslan du hade när inte du blev bjuden på kalas och jag tycker det är fel!
När jag var barn smusslades det ofta med inbjudningskort på rasterna. De delades ut i skolan. Kommer ihåg en gång när jag inte fick en inbjudan hur ont det gjorde.
Min mamma bjöd alltid in alla flickor i klassen och uteslöt ingen.
När min dotter var barn bjöd jag alla flickor, så länge hon ville ha kalas för klassen.
Nu är det ju många år sedan jag var barn och rätt många år sedan min dotter var ville ha barnkalas, så jag vet inte hur det går till. Mitt barnbarn är snart två och ett halvt år, så det är snart aktuellt igen.
Det är just när man bjuder alla utom en eller två det blir så fel, för de känner sig exkluderade. Sedan tyckte jag det var fel att inbjudningskort delas ut i skolan. Men idag har ju barnen mobiler och mail.
”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”
Vi har den regeln att vi varken talar om kalas eller delar ut inbjudningar på förskolan. Det har fungerat riktigt bra faktiskt.