Barn iFokus

Barn

Etikett03-barn-1-3-år
Läst 2157 ggr
[postmortum91]
0

potträna 1 åring?

läste nu till min stora förvåning på 1177 "Det går inte att säga någon exakt ålder när det är bra att börja potträna barnet. Du bör börja när du som förälder är motiverad, men gärna innan barnet har börjat gå." och "När barn är i ettårsåldern brukar de dessutom vara intresserade av att härma, så det kan vara en bra ålder för att börja prova pottan eller toaletten."

Dottern är dryga året. Ska vi REDAN börja potträna henne? HUR? Vi kan ju köpa potta och så, men förstår hon att hon ska bajsa i den då? eller kissa? Ska vi sitta och låta henne titta på oss när vi bajsar själva på vår "potta"?
När började ni? kan ju säkert vara bra att börja om de nu säger att 1 år är rimligt.

tlover
0

Vi började potträna vår dotter vid 4 månader ungefär, vid året var hon näst intill helt pottränad och sen började hon förskolan så nu är hon tillbaka på 4 månaders nivå 😭

Vi började med att sätta henne på pottan då hon "sa till" att hon behövde på pottan, det var kanske ett visst ljud eller liknande som vi helt enkelt lärde oss (även innan lärde vi oss ljuden faktiskt). Vi satte henne även på pottan vid blöjbyten, efter mat, efter vi varit ute, efter hon hade sovit och andra tillfällen då hon brukade kissa.

Att hon då hade tygblöjor och vi nu måste hålla på med engångsblöjor spelar nog också in 😭

l'm back

Sindri
0

Alla våra fyra barn har börjat jättetidigt på pottan. Ibland innan de ens kunnat sitta själva. Vi började med en dock-potta. De har visat tydligt när det har varit dags och då har vi satt dem där utan att göra nån grej av det. Ett av barnen har så gott som aldrig bajsat i en blöja. Blev rätt punktlig tidigt och det var jätteskönt att veta när man skulle iväg någonstans att inte behöva oroa sig för det.

Jag har hört och läst på fler ställen att dagens torra blöjor gör det svårare att få barn att förstå att det är mer behagligt att kissa på potta eller toa.
Det är dock viktigt att inte sätta press på barnet, det är inte säkert det förstår vad "kissa" eller "bajsa" betyder. Det enklaste är väl att börja på den varma årstiden och låta barnet gå utan blöja.

[postmortum91]
0

Hur ska jag göra då? Hon bajsar på morgonen men jag kan inte klocka det. Ska jag sätta henne på pottan bara "så där" eller hur rent konkret ska vi gå till väga?

Sindri
0

Märker du aldrig när hon är på G? Om har fasta vanor är det ju en stor hjälp. Sätt på pottan och gör det till en kul stund med en bok hon gillar eller nåt annat.  Ingen besvikelse om det inte går. Men massor av beröm när det funkar. Det krävs förstås tålamod och många försök. Men det går!

Var också beredd på att det kan gå bra ett tag - sen kan det gå sämre, men gör aldrig nån grej av det, bara att fortsätta träna.

fackdack
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min dotter kissade 2 gånger på pottan och bajsade 1 gång. ( satte henne efter varje mål, före vi hick och la oss efter hin hade sovit och varje gång jag gick på toa) när hon var ca 1 år och 2 lr 3 månader men hon höll på att spy så vi köpte sits till toan istället, det gick bra. vid ca 2 års ålder var hon gick hon nästan helt på toan. hade dock hela tiden blöja tills hon var 2 år och 6 månader då tog jag bort blöja på dagen. då köpte jag även en ny sits till toan (fotot är nog ett utav dem bästa köpen under träningen) nu är hon 3 år och är typ plöjfri HON tar bara på sig blöjan då hon vill bajsa -,- men hon går på toa själv det är bara ibland man får följa med och sjunga en sång eller två . hennes kusiner den ena var ca 5 år innan an vart blöj fri och sen andra var 4. hoppades på att min dotter inte skulle ta så lång tid på sig så e jätte glad. men jag menar det kan ta lång tid och man måste ja väldigt väldigt mycket tålamod :)

[Thiah]
0

Du bara börjar, helt ärligt. Sätt henne på toa efter varje måltid och före + efter sömn. Vi sjöng sånger och läste böcker medan han satt där (det behöver inte komma något…) För att det skulle bli en trevlig sak att göra. Så småningom kommer kisset i pottan :) Det kan också vara bra att faktiskt få vara utan blöja hemma. Olyckor går att torka upp. #1 varför har det gått tillbaka så pass?

tlover
0

#3 testa att börja sitta kravlöst (dvs så länge det är kul inte tills det kommer kiss eller bajs) vid några fasta tillfällen då, tex på morgonen och blöjbyte. Andra vanliga tillfällen är före och efter sovtider, efter måltider och efter att ha varit ute

l'm back

[postmortum91]
0

Ok. Får köpa en potta då. Eller en sån där toasits. Vad är bäst? Hon är rätt liten för sin ålder, storleksmässigt

tlover
0

#8 Det beror på, i början älskade dottern potta, men på den tiden hade hon en gammeldags med träsits så då var det ju lite toaaktigt. sen så blev det lite vardag och hon började potta mer igen då vi skaffade toasitsen. Då var dottern nästan 2 så vid ett års ålder funkade potta för henne finfint :)

Har hon visat intresse av att sitta på toa? om inte kanske det är enklast att skaffa potta

l'm back

fackdack
0

det är både vad du tycker och vad din dotter gillar som sagt min dotter gillade inte potta:)

[Thiah]
0

Pottan är ju smidigast i början för den kan man flytta med barnet. Vi hade med den till det rummet vi var i så man snabbt kunde sätta honom på den. Men nuförtiden är den mest för för att hämta något att kissa i när toan är upptagen.

Kyllan56
0

Jag började potträna min dotter  när hon var 8 månader. Jag satte henne på pottan en liten stund efter hon ätit och satt med .  Sedan ökade jag successivt tiden. Hon var torr vid ett och ett halvt år.  

#1 Det är inte ovanligt att barn regredierar när omvälvande  händelser händer i deras liv, som att få syskon, börja på förskola m.m. Min dotter som gått några månader, började krypa några veckor, när hon började på dagis.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

tlover
0

#12 Tyvärr är det inte något nytt längre (hon har gått i förskola över 1 år redan)

l'm back

Sindri
0

Brist på personal, eller på personalens engagemang?

Kyllan56
0

#12 Tråkigt, men det är kanske som Sindri säger att det har med brist på personal eller dåligt engagemang.  

Mitt barnbarn är 2 år och fyra månader och har fortfarande blöjor. Hon säger till när hon gjort i den.  En förskola med tjugo små barn har nog mindre tid att spendera per barn. Grupperna är större sedan min dotter började på dagis 1982 och de hade samma personaltäthet som idag. Tre personal på 8-10 ungar, eftersom det var ett dagis för människor som arbetade oregelbundna tider.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

tlover
0

#14 På första skolan tror jag främst det var dålig planlösning. Toan var så till att även om det var två personal så kunde dom inte byta blöja om det var en grupp ute och en inne för lekrummet var så långt bort från toan. Nu har vi väl egentligen gett upp för att vara ärlig, både jag och min man är antingen påväg in i eller mitt i en utmattningsdepression.

Men om vi vill diskutera det mer kanske det ska tas i min tråd för att inte OTa ner denna tråd

l'm back

oh-la
0

vi började nu vud 4,5 månader med toan och en sådan där sits till. tänkte att det blir ett mindre steg senare när hon blir större om hon redan sitter på "stortoan". vi har inga krav. sitter där en stund och fjantar när vi tror att det är något på gång. oftast kommer det bajs eller kiss, även om det lika gärna kan komma i blöjan :P mest handlar det om att vänja henne vid att sitta där och göra sitt så det inte blir så himla dramatiskt när hon blir större. 

en släktings dotter hade inte en bajsblöja efter 6 månader och var helt torr vid 1 år, så man kan börja tidigt!

soundtrack
0

Vi började med potta vid 6 månader. Då hade dottern redan "fribajsat" på skötbordet i ett par månader. Hon ville inte gärna bajsa i blöjan utan det kom oftast när hon låg på skötbordet. Fram till ungefär 1 år så bytte vi knappt en bajsblöja. Vi satte henne på pottan i samband med blöbyten och efter måltider samt när vi såg på henne att de var bajs på G (det märktes tydligt). Kiss kom oftast i blöjan dock. Men vid 1 år började hon vägra att sitta på pottan eller toan och det dröjde i stort sett fram till 2 år innan hon gick med på det igen. Vi testade med jämna mellanrum under den tiden. Hon blev till slut helt blöjfri (dagtid) vid 2 år och 3 mån. Så för vår del hjälpte inte den tidiga introduktionen till att göra henne blöjfri tidigt.

sunflower185
0

Vår dotter är snart 1,5 år och vi har inte ens köpt en potta ännu!! x) Kanske vore dags att ta tag i det då, haha…

jackiejohn
0

Våran dotter (2år o 3 månader) har aldrig gillat pottan, utan det var direkt på toaletten med en barnsits. Hon är inte blöjfri men gör både nr 1&2 på toaletten utan problem, säger oftast till här hemma. När vi är borta eller hon är på förskolan är det nästan som att hon glömmer bort det om man inte frågar men då är det inte alltid hon vill.. Vi är rätt avslappnade än så länge då jag inte vill pressa henne, säger hon nej så tjatar vi inte utan låter henne vara men frågar igen om en liten stund. Började öva med att bara sitta innan hon fyllde 1 sen blev det lite bortglömt när jag börja jobba men sen tog vi oss i kragen igen ;)

mollyt
0

Jag har inte läst de svar du redan fått, men vi har börjat kissa och bajsa Miranda på toa nu senaste månaden. Fick tips om EC (googla!) och har efter det "rutinpottat" lite genom att grodhålla henne över handfat/toaletten vid blöjbyte eller efter maten eller efter att hon sovit. Ofta kissar hon då. Bajs har jag ganska lätt att se innan hon börjar, hon liksom stelnar till, spänner ansiktet och ja… har en viss blick, haha! Så då tar jag av byxor/blöja och går och håller henne över toaletten. Fungerar jättebra! Hon har kanske bajsat i blöjan en gång sedan vi började - då jag inte var uppmärksam och snabb nog att uppfatta hennes signaler i tid. 

Potta har vi, en begagnad Baby Björn som hon inte gillar. Reser sig direkt om vi sätter henne där. Har däremot tänkt köpa en (bumbo) toalettsits åt henne så att jag slipper hålla i henne, hon är rätt tung nu (>11kg) så det blir tungt om hon ska sitta och bajsa en stund. Det är rätt skönt att bajset kommer direkt i toan - och slippa göra rent pottan efteråt!

fluffis
0

När ni börjar potträna är helt upp till dig och din familj, tänker jag. Det viktigaste är att man är motiverad tycker jag.

Själv har jag lite samma erfarenheter som soundtrack. Vi köpte potta när sonen var fyra månader gammal. I några månader gick det bra att rutinpotta, sen strulade det till sig ett tag innan ett års ålder. Och mellan ett och ett och ett halvt år har han gått på förskola och i och med att jag är gravid så har vi inte orkat. Nu känner jag att han måste få en förståelse för hur det funkar med kiss och bajs, innan vi kan gå vidare.