Barn iFokus

Barn

Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 740 ggr
[postmortum91]
0

Krånglig med maten

Dottern är 1 år den 22 februari och senaste månaden har hon varit jobbig att mata. Hon skakar på huvudet och vägrar ta emot mat JÄMT. Enda sättet är att hålla henne sysselsatt genom att ge henne spännande saker att titta och undersöka under tiden, då gapar hon. Problemet är att hon även tycker det är kul att slänga ner allt i golvet så idag exempelvis låg 15 olika föremål under barnstolen och inget dög att ha kvar utan allt slängdes ner. Så fort hon blir tomhänt så vägrar hon äta. Hur länge ska detta fortsätta? Tips? Ska vi låta henne äta själv? Då kommer vi få bada henne 5 ggr/dagen och skurat golvet lika ofta. Har läst att man borde låta henne få mata sig själv men hon har bara fått gjort det med plockmat och torrare, mindre kletiga saker. Snälla kom med råd

Sammet1
0

Förkläde? Äta naken? Ge henne något mindre kladdigt att pilla med själv som distraktion, och stoppa sedan in mat mellan varven?

Och när det gäller att skura golv, hur är det med golvskuraren på din profilbild? Vi hade aldrig några matrester kvar på golvet, hunden städade snabbare än blixten! ;)

**Surface of Velvet
**Core of Steel

Sarah
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

1 år gammal… Låt henne, det är del i deras utveckling :) Betydet inte att man måste bada efter varje måltid. Man tvättar av. Bad jämt och ständigt torkar ut.

[GråHäxa]
0

Plockmat och ett stort badlakan under stolen som bara är att skaka av sedan. Låt henne äta i blöja eller förkläde med långa armar. Vi tvättar bara av henne med en fuktig handduk efteråt.

jackiejohn
0

Låt henne pilla med maten och peta i nån sked då och då om så behövs. De måste få öva och prova sig fram, vaska av henne i handfatet eller torka av med fuktad trasa. Jag låter inte våran hund vistas i köket vid måltid då han börjat tigga efter att äldsta dotter (2,5år) kommit på att man kan mata honom och det är väldans roligt!…. men efter vi ätit on det ramlat ner något på golvet så får han städa upp de, annars torkar jag golven i snitt var 14 dag.

Ria74
0

Låt henne själv ha en sked och äta med och använd du en och ge henne om hon inte får i sig tillräckligt :)

Visst blir det kladdigt, men det är bara att torka av lite runt där hon suttit och torka av henne lite. Det är ju snart mat igen ;) och då blir hon kladdig igen ju.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

fluffis
0

Jag håller med de andra. I den här åldern måste man själv släppa kontrollen och låta barnet styra. Det kan variera vad som funkar: sked, händer eller vad de nu vill äta med. Det kvittar. Och tänk på att det är oerhört utvecklande för dem när de får kladda fritt. Förhoppningsvis ska det även leda till att de snabbare lär sig :) Kan vara skönt att ha i bakhuvudet när man muttrande ligger och torkar golvet för femtioelfte gången :)

[Nalaa]
0

Äsch, "lite" mat på golvet, mattan, väggarna och inredningen gör väl inget, det blir så med småbarn i huset! Vi låter dottern äta själv och hon är knappt elva månader gammal. Det är ju bara att tvätta av henne sen! Hon måste ju få lära sig annars blir det inget bra sen:-) Vi kämpar för att hon ska lära sig äta bra själv nu innan lillasyster eller lillebror kommer om ett halvår:-)

mollyt
0

Vi ger plockmat, det har aldrig gått att mata Miranda. Det tog lite tid, men nu äter hon rätt självständigt (11 månader gammal) och majoriteten av maten kommer i munnen och inte på magen/knät/golvet. Vi har låtit henne äta naken ofta och oftast räcker det bra att torka av med fuktig handuk, men visst om hon äter blåbär (vilket hon gärna gör!) så bär vi ofta in hela antilopmatstolen i duschen. Men då brukar jag matcha med att äta det på kvällen när hon ändå brukar få bada innan nattning.