Barn iFokus

Barn

Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 1547 ggr
Zebben
0

Igår fick man höra...

att man inte sköter sitt barn på ett bra sätt. FundersamFörvånad 

Hade hämtat dottern från dagis vid 15,20. Gick hem åt lite mat och sen bilen till centrum för att leta overall. Så mellan 16-18,30 var vi i centrum och shoppade. Innan vi tog bilen hem (bor ca 8-9 km ifrån) så gick jag in på Djurmagazinet för att handla kaninmat. När jag kom till kassan så fick jag minsann veta att barn som är 2 år ska gå och inte sitta i vagn!  När jag förklarade att hon lekt hela dagen på dagis och inte orkar springa runt i ett köpcenter i 2½ h så undrade hon om inte dottern ska vara hemma vid den tiden för att äta middag och hinna gå och sova i tid. FörvånadSkrikandes  Jag lyckades behålla lugnet och meddelade henne att vi brukar äta 18,30-19,00 vilket kan vara sent för vanliga familjer. Men då barnets pappa slutar kl 18,00 så har vi valt att göra så för att vi ska kunna äta middag gemensamt. Dotter går inte och lägger sig förrän mellan 20,30-21,00. Sover sen till 08,30 då hon självmant vaknar. Börjar dagis 09,00 och äter frukost där.

Är det så fruktansvärt? Hur hinner folk med annars när man har jobb, barn och behöver hinna handla en vinteroverall och övrigt?

Jag ångrar att jag inte sa vad jag just då kände… Oskyldig Hennes dotter var minsann blöjfri innan 2 års ålder och de kastade vagnen  när hon var 2 år och någon månad. Så det så…. Räcka ut tungan

Zebben
0

hon måste helt enkelt varit avundsjuk för att jag umgicks med min dotter och inte stod bakom kassan på arbetet. Skrattande

Elisabeth-J
0

Ibland undrar man om en del människor har ett eget liv! Det är ju oftast dom som klagar på andra men ändå inte har sopat rent framför sin egen dörr! Fy vad arg jag blir på sånt här! Var och en äter sin middag och allt annat som passar ens egen vardag! Du skulle inte ens ha behövt förklara för henne men det är ju så att man alltid är efterklok, egentligen skulle du bara gett henne ett trevligt leende och gått därifrån! Du vet vad ditt barn behöver, inte hon eller någon annan.

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

lisette
0

nog för att jag tycker det ser illa ut när ett stlrre barn sitter i vagn, dvs 4-5 åringar.

men inte har hon med det att göra.

Zebben
0

Jag har faktiskt inte tänkt på hur gamla barn som sitter i vagnarna. Jag anser att det endast är föräldrarna som har med saken att göra. Ett barn kan vara funktionhindrat, men att det inte syns utåt. Det kan vara ett otroligt aktivt barn som hållt igång en hel dag, som behöver en vilostund. Det kan vara ett barn som har ont i en fot eller av vilken anledning som helst. Någon utifrån har inte med saken att göra.

Sen är man ju inte mer än människa så att man kanske funderar för sig själv ibland, men man kan faktiskt hålla tyst om sina tankar.

MaMaMade
0

Nog funderar man ibland över varför en del ungar åker vagn t ex men som #4 säger; jag har ingen aning om varför de sitter där de sitter…o jag håller käften om det inte är ngt som uppenbarligen skadar barnet. Jag skulle ha fråga om hon hade problem, lämnat varorna på disken o gått därifrån…o bytt affär!

Vi har alla olika vanor, tider o möjligheter. Passar det oss själva o ingen mår dåligt över det…ojojoj!

Man ska inte behöva ursäkta sig inför folk men ibland blir man så störd på kommentarer. Jag nekade att köpa en lott en ggn (gick till barnhem i Ryssland tror jag). Jäklar i hoppet vad jag fick på skallen. Samma sak när Bistånd till gatubarnen rinde strax efter. Körde samma litania; du vet inte våra omständigheter just nu *men*…vi ever på en lön o vi ger i normala fall till 3 cancerfonder, har ett fadderbarn, håller på att spara till vår *3:e* adoption o samlar gåvor till nästa barns barnhem…just nu kan vi inte köpa lotter till höger o vänster/måste dra in under ett par år på bidrag pga adop…de gav sig ändå inte…fy så ledsen jag blev. Trodde de att jag ljög eller?

[Sajberlena]
0

Jag har slutat både ursäkta mig och förklara något.

Har varit med om något liknande, men jag tittar med stora runda ögon på vederbörande och säger; Vet du, vad du tycker angår inte mig och vad jag gör angår inte dig, så gå och lägg dig i något annat.

Ingen har med mina eller mina barns vanor och rutiner att skaffa mer än jag, ingen har att göra med vart jag lägger mina pengar eller till vem.

Sånt går mig på nerverna!

CarolaCarro
0

Hade någon sagt så till mig och ja skall handla i denna affär hade ja nog bara gått och struntat i de ja skulle ha..

Niklas
0

Och djur trivs bäst i burar, eller hur? :-)

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Pernilla
0

#8 :) :) :)

Cattis
0

Jag skulle vilja gå till den affären! :-)

Då skulle jag stoppa 8-åriga Emmy i vagnen o be henne använda lillasyrrans napp. Bara för skojs skull :-P

Vart ligger den här affären Zebben? Oskyldig

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Zebben
0

Stockholm, närmare bestämt Farsta

Du är nog välkommen Flört

zeretki
0

#6  Mycket bra sagt! Man ska sluta bry sig om vad folk säger och man ska säga ifrån när folk lägger sig i saker dom inte behöver. :)

larossi
0

att du ens ödslade energi på att svara henne.

tydligen  en okunnig besservisser, som inte vet bättre än o lägga sej i andras grejer.

martdat
0

Var det bara en anställd så hade jag ringt upp ägaren av affären, sådana anställda vill de väll ändå inte ha,,, till min dotter hade jag sulkyn med mig när hon var 2 år,, ibland ville hon gå och ibland åka, inget konstigt med det, o klart att de inte orkar springa rund i köpcentran när de lekt en hel dag på dagis, hade väll varit värre om man tvingat barnen att gå hela tiden!! jag bor inte i närheten så jag kan inte bojkotta butiken men hade jag kunnat så hade jag gjort det,,,!! Butiksbiträdet skall skita i när folk äter middag, Ghaa!!

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

rebeccajansson
0

Det skall väl hon skita i. Herregud…

CBA
0

OJ OJ OJ vad jag känner igen det där!!

jag har vid flera tillfällen blivit knackad på axeln och fått veta att jag är en dålig förälder som låter mitt barn skrika och beté sig illa istället för att köpa det som mitt barn vill ha för att tysta honom!

Det finns inte i min värld att jag köper något till mitt barn när han skriker och gapar efter det (det var flera år sedan nu som det hände). Vi belönar inte sådant beteende utan belönar gott beteende.

Vid ett tillfälle var det tom en familjeterapeut som knackade mig på axeln och som stack till mig hennes vistikort.
Hon hade en himla tur att jag inte sparkade upp kortet där solen skiner som minst ;o)

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

martdat
0

Ja dessa "jag vet bässt" finns överallt, inte alltför sällan har de inga barn själva ens…..

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

paronskrutten
0

Oj, jaså? I Farsta brukar dom vara *mycket* trevliga. Går inte dit så ofta längre dock.

Helena

lightseeker
0

nej, som sagt: svara inte på dumma frågor, det är din ensak hur du sköter ditt barn, så länge som du inte låter henne fara illa.

Men är det då att låta ett barn fara illa: när man låter det skrika? jag skulle vilja säga att det beror på situationen och barnet.

Ett barn kan ha ett funktionshinder, som tex. ADHD, som inte syns utåt, precis så var det med min styvdotter, som idag är 26 år.

Hon skrek från det att vi gick utanför lägenhetsdörren, tills det att vi kom hem igen, även om vi försökte göra det kort, så kunde utflykten ta 2,5-3,5 timmar. Det var många som hann med att vända sig om och både tycka och tänka, säkert i det tysta många gånger.

Pappan klarade aldrig av att stänga av sig, utan blev superstressad, men jag klarade det, så jag tog henne i handen och så gick vi, trots skriken och protesterna.

Kläderna kunde hon slänga av sig, om hon fick gå på vagnen själv, så vart det fel när hon kom på och så tvärtom, när vi gick in i affären så låg hon på golvet och skrek, för varenda sak som hon ville ha, trots att hon inte fick något då.

Det blev bättre med tiden.

Man kan inte döma någon, innan man vet hur det är, för just den personen.

Den där kvinnan i affären, ville säkert bara "show off"litet grand och tyckte själv att hon hade en djäkla duktig dotter,helt enkelt.

demon_sid
0

Zebben ETT tips. Skit i alla andra OM DU vet du gör ditt bästa i alla lägen. FINNS inget facit. De mår bara dåligt som gnäller på allt och alla. Skulle ngn sagt det till mig hade DE ångrat att de öppna käften jag lovar!

Linda
0

#10 Ha ha ha, jag kan hänka med och sätta mina latgrisar i vagnen oxå bara för att j-las..

Nä fy vad trött man blir när folk ska lägga sig i.