smakisar - fruktpuré
jag har börjat lite lite med smakisar till vår 4 månader gamla dotter. just nu är det någon liten sked gröt med lite lite fruktpuré, eller en liten liten smakis av vår mat (fiskgratängen här om dagen var en riktig hit). vi pratar alltså om max en matsked och bara så länge som hon visar intresse vilket hon alltid gör!
jag gör fruktpuré till gröten själv. det blir billigare att göra och frysa än att köpa burkar med tanke på hur lite hon äter, men då måste jag få fråga om smaker! nu har vi kört med mango och banan ett tag, och mango älskar hon. kan jag göra annat? hur är exempelvis blåbär? kan jag mixa ner blåbär och banan? något annat jag ska tänka på gällande frukt och bär? bären är egenplockade.
sedan har det börjat komma upp en liten tand i nederkäken. blev helt förvånad. hade inte väntat mig det på ett tag än. är det något speciellt jag ska tänka på? hon har varit lite ledsen och orolig de senaste dagarna, kan det bero på tanden?
När de får tänder kan det dels göra lite ont och dels kan de få feber.
Blåbär och banan kan vara förstoppande har jag hört. Joel kan dock äta mängder av bananer utan problem (även som riktigt liten) Vi fick hemgjord äppelsylt av farmor och det var uppskattat. Men Joel äter allt i frukt väg så… Jag skulle göra på alla sorters frukter bara det är ekologiska eller inhemska.
Jag har hört att banan är stoppande om den inte är riktigt mogen och tvärt om när den är mjuk.

jag har hör samma som Niklas, att det beror lite på mognadsgrad. äpplesylt säger du! nått tips på hur man kan få till det utan att tillsätta socker? blåbär kanske man ska vara lite försiktig med då… vill ju inte göra henne förstoppad…
#4 ingen aning med äppelsylten faktiskt. Jag bara får den :D

#5 haha! lyxigt :D vissa har det bra :) skulle också gärna få, men den mos jag fick i höstas är klassisk äpplemos med en hel del socker. tänkte att man ju inte behöver börja tillsätta socker det första man gör, men jag kanske är lite fånig…
#6 vår har socker men inte överdrivet mycket. Har som tur är en farmor som inte överdriver sockret. Även fått hemmagjord blåbärs sylt av sonens gammelmommo och den är inte heller överdrivet söt. Tror rent allmänt att den socker som är i egen sylt vägs upp av att det är egen sylt om du fattar. Joel äter sött gladeligen men älskar också turkisk yoghurt med naturella nötter i så jag är inte orolig för sockret.
Kokta äpplen har varit en hit här. Inget socker använder vi. Päron funkar också.

#8, hur gör du då? Skalar och bara kokar ner? Eller mixar du också?
Jag gjorde puré på bland annat äpple och päron. Skalade, kokade en stund så det blev mjukt och gjorde puré med hjälp av stavmixer. Du kan ju kombinera precis vilka frukter och bär du vill.
Blåbär och banan brukar som sagt anses vara stoppande, medan päron istället anses lösande.
Det är ju inte alla vars avföring påverkas av frukt o bär, men det kan ju vara bra att känna till om magen skulle börja krångla :)

nu har jag gjort lite mos på äpple också! det var verkligen en favorit! äpplemos, lite kardemumma och gröt. här verkar det som det ska smaka nämligen. får inte vara för mesigt :) låter som jag gör hyr myket som helst nu, men jag kokar bara små små satser och fryser. ska göra päron också innan det får räcka för den här gången. annars visade sig en sås med kallrökt lax och mängder av lime vara en riktig storfavorit :) verkar som det godaste är "riktig" mat som smakar mycket.
testade att köpa en burk mangopuré och se vad den smakade… huwe! inte alls god tyckte jag. lite sur och blaskig… inte alls som mango, som jag annars älskar…
#13 joel har alltid ätit starkare mat än jag. Många barn verkar gilla mat med smak. Vi vuxna som är mesiga på att låta dem prova tror jag ;)