Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 4597 ggr
JeFo
2017-01-25 17:11

Dunkar huvudet

Frågar år min syster som är i upplösningstillstånd just nu. Hennes son blev 1 i mitten av okt. Just nu är han väldigt jobbig och hon börjar bli orolig att något ska bara knas. Han slår nämligen huvudet i golvet, dörrar, väggar… Inga små smällar utan rejält! Han är stundtals alldeles blå! Har läst runt lite och det står att barn kan göra så men det börjar ju bli ohållbart. Han kan hålla på hur länge som helst enda som hjälper är att typ tvångshålla honom. En vilja av stål och enormt pappig. Blir han arg, ledsen el trött så börjar han. Någon som varit med om liknande?

Annons:
onelittlegirl
2017-01-25 17:17
#1

Han borde nog få en hjälm på sig

Sparven88
2017-01-25 19:50
#2

Sådär gör vår pojk också ibland, eller så slår han med båda händerna i huvudet/ansiktet. Ofta har han gjort detta då han varit arg eller inte fått vår uppmärksamhet på en gång. Vi försöker bara ignorera det, så det inte blir "en grej" utav det. Men; som vanligt. Är man orolig kan man ju alltid rådfråga BVC.

JeFo
2017-01-25 20:28
#3

BVC säger samma som internet att man bara ska ignorera det. Grejen är den att det gick ett tag men nu går han undan och gör det i smyg typ. Han kan stå hur länge som helst och kräver total uppmärksamhet hela tiden annars blir han ledsen och sätter igång. Sedan han börjat på dagis har han blivit värre. Det är som om han ger igen lite fastän det går bättre och bättre på dagis. Han vill ha koll på sin mor och far och lämnar de rummet blir han tokig. Har inga tips å ge henne trots 3 egna barn. Har aldrig haft dom problemen.

Sparven88
2017-01-25 20:59
#4

Haha förlåt att jag skrattar, men det är lite lustigt hur barnen fungerar ändå. Känner igen det precis, jag jobbar som förskollärare på sonens förskola (dock annan avd.) och jag ser honom rätt ofta, alltid jätteglad och leker så bra. Men så fort vi kommer hem blir han jättesur, minsta motgång och han bryter ihop (och dunkar sig själv i huvudet). Idag fick han inte med sig sin leksak över tröskeln varpå han gick bort till sitt tåg och slog huvudet i, råkade då komma åt stoppknappen på tåget så den började låta och han kom då helt av sig :p Man mårker att han gärna vill att vi ska tycka synd om honom om han slår i sig och sen börjar gråta; men vi brukar som sagt försöka ignorera det. Ett tag låg han i sin säng när han skulle sova och dunka huvudet i madrassen..

[Thiah]
2017-01-26 05:22
#5

Det är krävande för barn att vara duktiga på dagis och de orkar inte hålla fasaden uppe hela dagen. Så då släpper man den där det är tryggast - hemma. Min son är en glad spillevink på dagis och sen kan han skrika från att jag kommer in på avdelningen tills vi är hemma 45min senare utan problem. Men det där självskadebeteendet är nog något jag skulle fundera på. Har inga direkta tips nu (inte hunnit dricka morgonkaffe ännu ju!). Men jag ska fundera. Är det bara huvuddunkande han gör?

[Thiah]
2017-01-26 05:28
#6

http://www.adhd.bvif.fi/fin/adhd/oppaat_ja_julkaisut/ Det där är en bra handbok om man har en tuffare vardag med sitt barn. Läst den själv och använder mig av den både hemma och på jobbet. ( Man behöver inte jobba med adhd barn för att dra nytta av tipsen)

Annons:
fluffis
2017-01-26 08:38
#7

Vibjörn har också hållit på såhär men inte alls lika extremt. Vill minnas att det var i samband med tandsprickning. Det kan jag till viss del förstå att man vill känna något annat än de där jäkla tänderna hela tiden.

Har pojken hållit på länge med detta?

tlover
2017-01-26 19:02
#8

Kan han vara trött? Dottern dunkar huvudet i väggen då hon är trött men vill hålla sig vaken. Alternativt så slår hon mig. Annars finns det många barn med adhd, autism eller liknande som gör sånt så bland npf föräldrar kan du säkert hitta tips

l'm back

tlover
2017-01-26 19:09
#9

För de som inte vet så är npf förkortning av neuropsykiatriska funktionshinder tex adhd, add och autism

l'm back

JeFo
2017-01-26 20:07
#10

Vi skrattade också i början men inte längre. Är som sagt extremt just nu. Att slå sig själv blå är inte bra. Han har hållt på sedan sommaren typ. Killen är så söt och charmig annars och jag förstår att hon är orolig. Väldigt krävande sedan start så kanske bara är en som sort.

fluffis
2017-01-27 20:32
#11

#10 Oj vad länge och jobbigt. Hoppas ni kommer på nåt… eller att han kommer på andra tankar. Det kan ju nog inte vara pga tänder så länge i alla fall. Hoppas jag :)

Upp till toppen
Annons: