Barn iFokus

Barn

Etikett20-tips-råd
Läst 970 ggr
[GråHäxa]
2016-12-18 23:03
2

Barnmatstråd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det skulle vara kul med en barnmatstråd tycker jag :-) Vad brukar ni laga för mat till dom små? Vill ni dela med er utav en favorit? Eller varför inte det som stod på bordet idag? Extra roligt om ni vill bjuda på en bild med :-) Idag har jag improviserat lite och slängt ihop följande; * 2 paket passerade tomater * 2 paket mozzarella * 1 stor morot Persilja Oregano Krossat palttunnbröd Spagetti brutit i små bitar. Moroten förkokade jag för att kunna mosa den till mindre bitar, annars lät jag bara allt koka samman. Detta blev middag till dottern på 8 månader plus en massa burkar i frysen.

[GråHäxa]
2016-12-18 23:10
2

Här om dagen fick hon moussaka efter följande recept; 1 gul lök 1 vitlöksklyfta 3 msk olivolja 500 g lammfärs 1 förpackning krossade tomater 2 msk tomatpuré 1 krm peppar 2 auberginer 1 tsk äkta kanel 4 potatisar Sås 3 dl mild naturell yoghurt 3 ägg 1 - 1 1/2 krm peppar Krossat palttunnbröd Mixade hela moussakan till lämplig konsistens när jag var klar. Detta gillade dottern mycket!

[GråHäxa]
2016-12-28 14:28
2

Idag har jag bakat glutefritt majsbröd som bebis skall få testa 🙂

mollyt
2016-12-29 09:17
2

Vad gott! Har du recept på brödet också?

Vi ger bara "vanlig" mat till vår tjej (9mån) som samtidigt fortfarande ammas. Så det är jätteroligt att få inspiration. Dock är jag urusel på att ta bilder på maten, sådär fint som du gjort!

[GråHäxa]
2016-12-29 13:51
1

Vad roligt mollyt!  Du får jättegärna dela med dig utav recept utan bilder också, all inspiration är välkommen ☺ Här kommer receptet på majsbrödet 4 äggulor 150 g macarponeost 2 msk grädde eller kokosgrädde 1 1/2 dl majsmjöl 1 msk fiberhusk 2 tsk bakpulver Rör i hop dom blöta ingredienserna för sig och dom torra för sig, sedan blandar man ihop dom. Gör sedan en kaka på bakplåtspapper som är ca 1,5 cm tjock. Grädda i ugnen i 15-20 på 200 grader. Orginalreceptet kommer från barnmatsboken och där är det kokosmjöl istället för majsmjöl. Idag testade jag att göra det med kokosmjöl och det blev också bra men smakade mer kokostopp en bröd. Dottern gillade det i alla fall ☺ Här kommer bild på kokosbrödet.