Tvättråd
Enkel fråga; Hur gör ni när ni tvättar? Har en son på ett år som gärna äter själv vilket ofta resulterar i väldigt jobbiga fläckar. Fick rådet förut att använda galltvål och Olivtvål (?) Tror jag använder den sistnämnda. Men vissa fläckar vill inte gå bort ! Så hur gör ni?
Jag körde förkläde med långa ärmar när dottern var i värsta kladd-åldern, eller naket ;) för vissa fläckar får man int bort hur mycket man än försöker är min erfarenhet tyvärr.
# jo jag har oxå ett sånt men han är expert på att kladda även under. Kanske får börja köra i blöja…
Vi har kläder med fläckar som är rena. Dottern är ett barn och jag anser att fläckar följer med det
l'm back
#3 Det är såna fläckar jag tänker på.. hatar att tvätta å hitta såna fläckar som aldrig går bort. Jag tycker personligen inte att det är så fint så blir gärna av med dem 😂
#4 När jag vill att dottern ska var finare än vanligt (hon är alltid fin trots fläckar) tar jag på finkläder helt enkelt.
Jag har hellre fläckar och en glad unge som får leka med maten, kritor m.m
Men om du absolut måste få bort fläckarna, använder du gall/olivtvål före el efter tvätt? Använder man det efter tvätt blir det i princip omöjligt att få bort.
Annars har jag använt ett ekologiskt fläckborttagningmedel om det är finkläder tex som funkade mot det mesta men den funkar lika bra som en olivtvål-
Men man ska kolla upp först om det tex ska tvättas i kallt el varmt vatten för att få bort fläcken osv. Olika fläckar ska ju hanteras på olika sätt
l'm back
Fläckborttagningsmedel och vanlig tvätt, men har inget knep tyvärr för att få bort alla fläckar. Att skölja upp fläcken på en gång tycker jag funkar med det mesta, men det kan man ju inte riktigt ägna sig åt efter varenda måltid, så man får kanske välja sina fläckar :-)
Och jag som tyckte bajsfläckar var ett problem, nu vet jag vad jag har att vänta…. Hehe. Nu vet jag inte hur ditt liv ser ut, men kanske kan ditt barn ha kläder som är avsett för hemmet, som har fläckar och som det inte gör något att det blir mer fläckar? Så byter ni till fkäckfria när ni ska någonstans? Problemet kvarstår ju tyvärr när man är ute och barnet behöver äta, för då blir det ju mer fläckar, men det är ju alltid något. Finns ju massor med tvättråd på nätet om man googlar, är det någon specifik fläck du tycker är svår kanske det går att hitta något bra? 🙂 Eller skriva vilka fläckar du tycker är extra jobbiga här så kanske någon har något bra tips? :-)
Jag vill bara veta hur folk gör för att få bort fläckar från kläder.
Inte få råd om hur jag ska klä mitt barn.
Vi använder vanish gel på dom intorkade fläckarna sen har vi alltid vanish i varje maskin vi tvättar.

När dottern började äta så fick hon ofta sitta i blöjan och gegga med maten, då var det enkelt att spola av när hon var klar.
Numera har vi kläder som har fläckar som vi använder hemma.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Försökte i all välmening att ge dig ett alternativ om inte fläckarna går bort då ditt barn gör som alla andra barn, kladdar, och jag trodde att det var det som var problemet, att fläckarna inte gick bort. Ber om ursäkt att jag inte kunde ge svar på din exakta fråga. Men vanish och/eller galltvål brukar vara ett populärt tips. :-)

Beträffande din specifika fråga om vad som fungerar att tvätta med så är det olika på olika fläckar vanish och galltvål tar en del, men vissa fläckar är tyvärr där för att stanna.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Galltvål innan tvätt tycker jag funkar på det mesta. Sen var det någon som gav mig rådet att alla fläckar som kommer från kroppsvätskor skall man ha kallvatten till. Kommer det från mat och natur skall det vara varmvatten.
Jag kör bar överkropp (eller kläder jag inte är rädd om) när dottern äter t.ex. banan som är typ omöjligt att tvätta bort. Annars använder jag också galltvål och tvättar allt i 60 grader. Har även ett förkläde med lång ärm som vi använder om vi är borta eller om hon ska äta något som inte kommer kladda så jättemycket och jag inte vill klä av henne.