5 minuters metoden
Ni som testat, funkade den? När körde ni den? Kan man börja med den vid 9 månader?
Vad är femminutersmetoden för något?
Medarbetare på Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
#1 en metod för att "lära" små barn somna själva..
Nej nej nej snälla använd inte den hemska metoden! Det sägs funka men det betyder inte att det är något som är bra. Väldigt dåligt för anknytning skulle jag vilja säga. 5 minuters medtoden aka skrikmetoden är i mina ögon psykiskmisshandel.
Nu är våra barn tonåringar, men aldrig i livet att jag skulle ha utsatt ungarna för det där när de var små. Jag läste sagor varje kväll och "sjöng" för dem tills de somnat. Det funkade alltid, även om det kanske tog en halvtimme ibland.
Jag vet inte vem som skrivit denna dikt men den är så sorglig. 5 minutermetoden ur ett barns perspektiv Jag vet inte vem jag är jag vet inte vart jag hamnat Tryggheten som omslöt mig finns inte längre här Vet inte vad jag gör vet inte vart det bär Hemska ljud i denna ensamhet Varför finns INGEN här? Hoppet om hjälp förtvinar då tryggheten visar sig, för att genast försvinna överlevnadsångesten har nått sin högsta punkt och kroppen ger upp, åker rätt in i min dimma Tillägnad skrikmetoden ("5 min metoden")
Skulle aldrig använda detta, fy så hemskt det skulle kännas i hjärtat.
Det är en effektiv metod för att man snarare lär barnet att "vad du än vill så är det obetydligt, ingen lyssnar på dig ändå". Detta bidrar till att barnen till sist ger upp och sluta "ropa" efter mamma eller pappa och somnar själv. En bra metod för föräldrar som vill ha en snabb lösning, en mindre bra metod för barnen.. Jag föreslår snarare att försöka tillgodose ditt barns närhetsbehov tills det att barnet själv är redo och/eller att barnet är stort nog så att ni kan prata och kommunicera om det.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Skulle aldrig använda den hemska metoden
Hmm vad många som är negativa till den. Trodde det skulle vara blandat. De på bvc är inte negativt inställda till den.
Skulle aldrig använda den metoden, närhet är allt som räcker. Har alltid kört närhet efter barnens behov och det har gett trygga barn som aldrig haft bekymmer att leka självständigt på förskola, öppna förskola eller med kompisar.

Skulle aldrig använda något sånt. Man får tänka längre än näsan räcker ibland… Vad kan det få för konsekvenser i övrigt? Barnet får lära sig vid ung ålder att "visst visst gråt du mamma/pappa visar sig lite lätt ibland och säger nåt "uppmuntrande" men egentligen vill vi bara att du ska sova så vi kan få vara ifred" Bekvämt och egoistiskt metod för de som inte vill ta sitt fulla ansvar och se efter sitt barns behov. Självklart ska man uppmuntra till självständighet hos sitt barn men absolut inte genom att tvinga barnet att gråtandes somna själv.
Jag skulle inte heller använda den. Sovstunder ska vara mysiga stunder. Joel somnar nuförtiden själv efter en saga. Han blir 3 i april. Vi har tagit swt lugnt och låtit han bestämma takten.

Nej,, skulle aldrig använda den metoden. Generationen innan oss använde den och förstår inte problemet, så är de på BVC äldre än dig så har du förklaringen där.
#10 Jag skulle ärligt talat pratat med chefen och bytt BVC om jag blivit rekommenderad något sådant. Jag sa upp vår prenumeration på goboken pga att de skickade hem en broschyr om 5 minutermetoden. Skrev ett argt mail till dem också.
Det måste vara så att din BVC sköterska är gammal, de flesta vet bättre idag en att använda sånt här.
Här är ett exempel på hur det kan gå om man använder sig utav såna här metoder…..
http://detkänsligabarnet.se/2013/det-kom-ett-brev-om-somnmetoder/
Håller med övriga, skulle aldrig utsätta min dotter för det! Helt klart en form av psykisk misshandel, mycket ångestladdat och inlärd hjälplöshet för barnet (ingen mening att skrika då ingen lyssnar ändå). Det är såhär att ha barn, många behöver sina föräldrar nära och de sover sällan hela nätterna på flera år. Ge den tryggheten ditt barn visar att det behöver så kommer ni ha igen det sen. Det finns sällan enkla utvägar i form av metoder, prova istället hur just ditt barn kommer till ro men lämna inte dess sida om det visar oro, finns där är mitt råd! Att BVC rekommenderar detta till föräldrar är fruktansvärt, trodde man visste bättre nu. Finns mycket att läsa om denna hemska metod: http://www.expressen.se/kultur/fem-minuter-av-grymhet/ http://www.mises.se/2015/12/01/femminutersmetoden-skadar-ditt-barn/ http://mobil.unt.se/asikt/debatt/femminutersmetoden-skadar-barn-222298.aspx

#15 fyf*n, svårt att h hålla tårarna borta.
#15 den har förföljt mig sedan jag läste det första gången. Extremt viktig läsning då det handlar om ett barn som till sist kan sätta ord på hur det känner i detta läge. #10 det finns så mycket som tyder på att dessa metoder kan vara skadliga för barnen. Bland annat så ökar barnets stresshormon något enormt under sådana omständigheter. Ett uppdaterat BVC ger inga sådana råd då de anses vara förlegade och dåliga för barnet. Och varför skulle ett litet barn tycka att det var mer okej att helt bli ignorerad och sviken av sina föräldrar än Om tex du blev ignorerad och helt lämnad att "klara dig själv" av din sambo/man/fru i en situation där du finner obehag och skulle vilja ha hens stöd? Eller om hen helt plötsligt skulle utesluta dig från ert gemensamma sovrum utan att ens diskutera saken, bara vända sig om och gå utan förklaring?
Sajtvärd på Iller.ifokus

Man har ett jobb som förälder, att hålla barnet tryggt. Den här metoden går mot allt som är grundläggande med ett barn.
Aldrig att jag använde den och skulle. En släkting använde sig av den metoden och det skar i mitt hjärta. Jag har alltid läst saga eller sjungit för mitt barn och legat bredvid honom. Nattning har aldrig tagit mer än 15 min tills att han sovit förutom om han var sjuk.
Den där Anna Wahlgren kan ju ta något och stoppa upp på valfritt ställe…
#15 Jag skulle precis posta den. Fy vad jag grät när jag läste den första gången, nä fy aldrig 5-minuters metoden!
Nej för f-n, skippa 5-min metoden. Inom sin tid kommer er dotter att somna själv. Att din bvc tycker att metoden är ok är för mig helt absurt! Vår 14 mån tjej har bara för några veckor sedan börjat somna själv i sin säng (sover i vårt sovrum). När hon var kring ett år provade vi att få henne att somna själv, jag låg bredvid på sängen och vyssjade och hon snurrade runt i sin spjälsäng och var ledsen. Tog över en timme varje gång (då sov hon ännu två gånger om dagen). Efter några dagar blev det lite bättre, ja, men efter en vecka gav jag upp och tänkte att hon ska inte behöva bli "tvingad" till att somna själv om hon inte vill (så vi gick tillbaka till att hon får somna i vår säng). Men plötsligt en dag ville hon inte ligga i vår säng mera utan pekade på spjälsängen och somnar nuförtiden helt själv, men vi ligger bredvid tills hon somnar. Och jag är så innerligt glad att hon själv valde att hon vill somna i spjälsängen, och inte pga nån jäkla metod. Ge er tjej den närhet och trygghet hon behöver.
Jag ska inte använda metoden, ni har övertygat mig. Ni kan slappna av 😊

Bra att du tänkte om angående 5-minuters metoden 🙂
I mina ögon är den metoden ren barnmisshandel. Ett litet barn är helt beroende av sina föräldrars närhet för att överleva. Att låta barnet ligga och skrika sig till sömns utan trygghet skapar massor av stress hos den lille/a helt i onödan.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
#20 5minuters metoden är dock inte Anna Wahlgrens påhitt. Hon kör "sova hela natten-kuren" vilket är en annan variant kan man säga. Dock har hon många extrema "verktyg" och hennes anhängare är allt annat än nära och lyhörda föräldrar som bland annat tycker att det är helt okej att en bebis ligger med bajsig blöja i flera timmar, natt efter natt (med blödande sår i rumpan som resultat) för att det viktigaste är att inte "störa" sitt barn under timmarna då hen SKA sova.. Och för det kan hon ta och stoppa upp något på valfritt ställe ;P
Sajtvärd på Iller.ifokus
Usch #15 vad jag grät av att läsa det där.
Jag och min mamma brukar ofta prata om hur Anna Wahlgren (inte) tänker och hur hennes anhängare behandlar (läs: misshandlar) sina barn. För mig är det också helt ofattbart! Jag tror på ett nära föräldraskap, och i perioder slår dotterns brist på sömn ut vår. Tråkigt men sant, men det hör till och då får vi passa på att sova middagar. Vi har dessutom en gästsäng i "hennes rum" där min man kan få sova om han vaknar för mycket i sovrummet för att orka med jobbet. Efter att hon börjat krypa nu så nattas hon i vår säng, men kramar och vaggvisor. Tryggt och nära. Sedan lyfter vi över henne till spjälsängen och där blir hon oftast kvar till midnatt när hon vaknar för Amning, sedan samsover vi resten av natten (för att kunna liggamma). Men ibland så vill hon helt enkelt inte spjälsängen och då är valet lätt: vår säng. Min filosofi handlar om att tolka små signaler, att gny räcker för att visa missnöje - mamma och pappa förstår och agerar - inget behov av att bli ledsen.
#25 Det var hon som satt i tv-soffan då sonen var liten och förespråkade det. Och sedan kom resten av skandalerna kring hennes inte-så-duktiga-barnuppfostran ut, den ena efter den andra. Märklig människa det där.
#27 hennes kur går ut på att man ska "ramsa" barnet när det gråter. Helst ingen fysisk kontakt bara rabbla en ramsa om och om igen som barnet till sist lär sig att koppla till att sova (ptja, eller övergivenhet..). Det är egentligen den stora skillnaden och enligt anhängare så visar föräldern att den är där genom att ramsa men jag tänker att det nästan måste upplevas som mer obehagligt för barnet än om föräldern inte kommer alls… Men kan hända att hon även förespråkat 5mm men har för mig att Anna och anhängare till henne påstår att hennes metod är mycket "bättre" för barnet. Dock avskyr jag båda metoderna 😩
Sajtvärd på Iller.ifokus
#28 Ja, mycket obehaglig kvinna. .
Har inte den här sjuka människan någon metod där bebisen skall ligga på mage i vagnen och man skall trycka ner huvudet i liggdynan?
Jag får ont i magen när jag tänker på stackars barn som blir utsatta för såna här "metoder".
Grejen att barnet skall kuras (botas) från ett naturligt beteende, en instinkt, är helt skevt till att börja med. Det är föräldrarna som borde kuras i så fall….

Har haft svårt att släppa tankarna på den här metoden sen tråden började. Igår när dottern ville somna på min mage och höll på att böka runt i över en timme, blev jag så enormt sorgsen över alla barn som växer upp i situationer där de inte får den tröst de behöver :( Inte konstig att det är så mycket elände i världen när så många växer upp otrygga, rädda och ledsna.
#31 samma här, detta har kommit upp mycket i tankarna senaste dagarna när dottern varit ledsen.
Jag läste den här tråden här onsdagen också, å inlägg #15 fick mig att må så dåligt så jag satt o grät på bussen påväg till jobbet. Jag orkade inte ens kommentera då.. Vilken fruktansvärd metod, omänskligare kan det väl knappast bli! Att försöka ta bort en instinkt hos ett barn, som bara vill ha närhet, trygghet och kärlek.
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Jag har också haft denhär tråden i tankarna väldigt mycket. Och för att vara helt ärlig har jag haft lite dåligt samvete också. Inte för att jag nånsin använt mig av 5 min metoden, men för att jag för en tid sedan försökt "lära" min ettåriga dotter att somna själv, och suttit bredvid spjälsängen och inte gjort en min medans hon grät och var arg i sängen. Vad gav det för bild av mig? Jag slutade efter en vecka. Dåligt samvete för de gånger jag sagt åt henne att sluta gnälla för att jag varit så trött, när hon egentligen bara var hungrig eller ville vara med mig. Åh, ingen Årets Mamma feeling här idag inte!
Jag har också tänkte mycket på det här sedan jag läste tråden. Varje gång dottern varit ledsen så har jag kramat henne lite extra.
#30 hon har många metoder som är tänkta att få bebisar att anpassa sig till vuxenvärlden istället för tvärt om.. Tex att "vagna" jättehårt fram och tillbaka så bebisen mer eller mindre åker kana i vagnen. Tror det användes för att få bebisar att sluta gråta. Annars så finns tex "tryckpressen" då föräldern ska trycka till tungt på barnets rygg med händerna när barnet ligger ned. Eller buffa hårt i rumpan med en knuten näve för att barnet ska somna. Hela synsättet på bebisar är inom hennes kretsar väldigt obehagligt. Att man ska kunna forma dom att bli exskt lika med exakt samma behov. De har scheman på sömn och när de ska sova och på måltider under hela dygnet. Samma tider för alla i samma ålder. Och precis, kura ett barn från sina medfödda instinkter. Det är ju så fel det bara kan.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Tips till TS, våra döttrar är ju lika gamla och min strular mycket nu vid insomning. Igår testade jag att spela en sån "baby sleep" grej på Youtube, plink plonk typ, medan hon låg bredvid mig i sängen och jag höll om henne, och hon kom till ro och somnade MYCKET snabbare än vanligtvis! https://www.youtube.com/watch?v=qVDgVe1yGOg&t=3700s
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus
TS, låt nattningen ta den tid det tar (också när barnet ska sova på dan). När man har en bebis längtar man verkligen efter egentid när barnet sover, men jag tror det är väl investerad tid att hjälpa sitt barn att somna på ett tryggt och mysigt sätt från början. Vi ligger faktiskt fortfarande oftast hos våra barn tills de somnat på kvällen, fast de kan somna själva nu, äldsta är åtta år! Efter en hektisk dag där man inte alltid hunnit vara så mycket tillsammans, eller i alla fall inte utan avbrott, blir nattningen ett tillfälle att återknyta och läsa högt (från få månaders ålder) och prata ostört om allt som rör sig i barnets huvud, allt mellan himmel och jord. Men visst höll man på att bli galen ibland när de var helt små och det kunde ta över en timme innan de somnade…
#30 vad skulle den hanteringen bara bra för? Stackars barn :-( #36 men fy, hur kan man hantera ett barn på det sättet :-( #37 bra tips!
Tillägg till # 38, inlägget fick visst lite ton av "jag-vet-bäst". Det är självklart bara hur just jag tänker och en beskrivning av vad som känns bra för oss i vår familj.
#38 jag upplevde inte ditt inlägg som "jag-vet-bäst". Mer lite….leva i nuet möjligtvis. Jag pratade om det med min mamma nyligen som berättade om att hon tyckte att nattningen var den bästa stunden på dagen, för att då fick hon ligga och ro om oss - läsa, sjunga och prata om hur dagen varit och så vidare.
Jag upplever att väldigt mycket av den utmaning som jag upplevt i mitt föräldraskap hittils har handlat om att vara närvarande. Alltså att finna frid och nöje i att bara vara - att sitta en timme och bläddra i böcker med dottern utan att t.ex. kolla mobilen och göra annat samtidigt som jag tidigare alltid gjorde innan jag hade barn!
#41 Jag håller med dig, det är inte alltid lätt att vara närvarande. Därför känns nattningen extra värdefull, precis som din mamma beskrev det :-)