Tips på mellanmål till 7 månaders bebis
Jag skulle vilja ha lite tips på mellanmål till vår 7 månaders flicka. I dag får hon oftast ersättning som mellanmål, men BVC tycker vi kan sluta med det när den vi har hemma är slut. I dag ser hennes matskeds ut ungefär såhär: 08:00 välling (1 portion) 10:00 ersättning (210 ml) 12:00 1 barnmatsburk + några teskedar efterrätt 15:00 ersättning (210 ml) 17:00 egengjord barnmat (ca 2 dl) + några teskedar efterrätt 19:00 gröt (en halv portion havregrynsgröt blandat med 1 portion pulvergröt) 21:00 välling (1 portion) Vissa dagar äter hon senare på morgonen, så då blir det inget mål mellan frukost och middag.
Jag har aldrig introducerat välling till mina barn. Sonen som inte ammades så länge fick ersättning till han var drygt 1. Hellre det än välling tyckte jag. Förslag på mellis: Äggröra Avokado Banan Yoghurt/fil med fruktpure Havregrynsgröt med ägg och smör (så behöver du inte pulvergröt)
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Vi kör med fruktpuré, mosad banan etc.
Mosad banan har hon fått ibland, men känns trist att få det varje dag. Fast så små barn bryr sig kanske inte? Avokado tycker hon inte om, och mjölkprodukter har vi varit lite försiktiga me. Men det är kanske dags att börja introducera det mer regelbundet, för hon har inte reagerat på det de gånger jag haft i mjölk i hennes mat. Att vi gick över till välling i stället för ersättning var väl främst för att vår BVC sköterska tyckte det var bättre, men hon sa även att det är en smaksak hur man väljer att göra :-)
Vad roligt att se din söta bebis :) Vi var ju med i BF april gruppen båda två 🙂
Jag hade bytt ut vällingen mor ersättning. Tycker det är hel knasigt av BVC sköterskan att säga att välling är bättre en ersättning. Välling ger mest mättnad utan att ge så mycket näring. Ersättning däremot innehåller massor av näring. Vad jag hört så kan ersättning precis som bröstmjölk gärna ges till över året eller ännu längre om man vill det.
Förutom redan nämna saker så ger vi havreyoghurt eller olika blandningar med kokosmjölk som mellanmål tex, avokado mosat med banan och kokosmjölk. Kokosmjölk ihop med det mesta är populärt här 🙂

Om hon inte reagerar på ersättning så kommer hon såklart inte reagera på mjölkprodukter. Ersättningen är ju komjölk. Tycker också att det är mycket spannmål. Livsmedelsverket säger 3 portioner om dagen. Med den välling och gröt ni ger så finns det liksom inte utrymme för för ex pasta eller bröd. Hade också bytt ut det mot ersättning. E äter 3 flaskor per dygn fortfarande (16 mån) en välling/ ersättning blandat på kvällen. En ersättning innan sova på dagen och ev en till med ersättning om hon vaknar på natten och det är inga problem att fortsätta ge ersättning över året och efter. Att säga att man ska dra ner på det till en 7 månaders… Nej liksom. Här har det varit frukt och färska grönsaker som mellanmål sen hon var ca 5 månader
Vi har valt att följa rekommendationerna om att undvika mjölkprodukter före ett års ålder (förutom ersättning). Nuförtiden är det mycket fokus på att de små ska få i sig tillräckligt med järn och mjölk motverkar det. Ett tips för att göra förmodligen godare och mer varierad havregrynsgröt är att ha i en del fruktpuré. Vi har frusit in i istärningslådor så att man kan ta fram vad man behöver. Dessutom hjälper det till att få gröten sval. Fruktpurén hos oss är både köpt och hemmagjord. Ett tips den här årstiden är äpplen förstås :) Jättegott och billigt dessutom. För att snöa in lite på järntemat så brukar vi ha i malda pumpakärnor och nyponpulver i gröten, som en extra boost. Som mellanmål har vi även gett mosad banan, som man kan göra mycket roligt med. Antingen ge naturell eller tillsätta någon fruktpuré och blanda om. Man kan även ha i kakao, kardemumma eller något annat spännande så att det blir variation på bananen :)
Tack för tipsen :-) testade lite naturell yoghurt i dag, men det var inte populärt. Prövade att ge den som den är, att blanda i tinade hallon och blåbär och testade även med mosad banan i, men inget gick hem. Banan tycker hon om så skulle kanske testa att mixtra lite med det, har absolut inte tänkt på att man kan piffa till den lite. Sen äter hon även rivet äpple och päron, men banan är helt klart favoriten :-)